fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר

ימאהה חוגגת 20 שנה ל-YZF-R1 – המבעיר הסדרתי בכביש הציבורי

ימאהה חוגגת 20 שנה ל-YZF-R1 – המבעיר הסדרתי בכביש הציבורי

גיא בן ברק

צילום: יצרן

תערוכת קלן סוף שנת 1997, ימאהה חושפת את ה-YZF-R1 ועולם אופנועי הספורט משתנה לעד, האופנוע מעלה את קיצוניות הרכיבה בכביש הציבורי לרמות לא מוכרות, כשלאימפקט של האופנוע תרמה המציאות המשמימה של שנות התשעים מבחינת חידושי אופנועים בכלל ואופנועי ספורט גדולים בפרט.

ואז הגיעה שנת 1998 וה-YZF-R1 מבעיר את השטח. בבסיס השינוי היה פיתרון טכני גאוני – במקום למקם את תיבת ההילוכים מאחורי המנוע כפי שהיה מקובל ומאריך את המנוע, העלו את ציר היציאה מהמנוע ומקמו את תיבת ההילוכים תחתיו, בכך קצרו דרמטית את המנוע מה שאפשר לדחוס את האופנוע כולו ולקצר את בסיס הגלגלים ל-1,385 מ"מ, קצר יותר מכול 600, כשגם המשקל של 177 קילו נמוך מכול 600. במקביל כוח המנוע היה 150 כוח סוס ולא ה-124 כוח סוס של ההונדה פיירבלייד או סוזוקי R750. מכלולי השילדה היו ברמה הגבוהה ביותר, בניגוד לפיירבלייד צויד ה-R1 במזלג הפוך וחישוק "17 קדמי, שאמורים היו למתן את העצבנות… אמורים… והבלמים שלו גם הם הציבו סטנדרט חדש של כוח בלימה. הנתונים הטכניים שבמקרה זה לא נראו יבשים אפילו על הנייר, לוו בעיצוב קיצוני כוחני, תנוחת הרכיבה הפכה כול אופנוע ספורט קודם לתיור נינוח, ידיות הכידון מוקמו נמוך תחת המשולשים, הרגליות היו בשמיים, התוצאה הייתה טירוף מוחלט. חלפו שנתיים וימאהה נדרשה לשינוי ב-YZF-R1, מסתבר שהלכו רחוק מדי והעולם לא מוכן לקבל קיצוניות כזו.

דגם 2000/2001 חווה שינויים רבים שנועדו להרגיע קצת את החיה, למרות שהמשקל ירד לנתון מגוחך של 175 קילו הרי שהגיאומטריה וחלוקת המשקל מותנו ותנוחת הרכיבה פחות קיצונית.

דגם 2002 המשיך במגמת ההתמתנות, המנוע צויד בהזרקת דלק מתוחכמת שעשתה שימוש בוואקום בסגנון קרבורטורים מה שנתן תגובת מצערת טובה מכול הזרקה של אותה תקופה. במקביל השילדה שופרה, העיצוב היה מתורבת יותר והכול נראה בסדר – עד שהופיע באותה שנה סוזוקי GSX-R1000 והבהיר ל-R1 שימי הבדידות המזהרת בשמי הסופרבייק ליטר נגמרו. ולכן…

דגם 2004 של ה-R1 חדש מהיסוד, כראוי להתפוצצות הסופרבייק הליטר שמגיעה מיפן לקראת השינוי באוליפות הסופרבייק העולמי שתתיר 4 ציל' בנפח ליטר מלא, הונדה מציגה CBR1000RR פול סייד, קאוואסאקי ZX-10R כול חדש נולד ונוטל את כתר הטירוף מה-R1. הימאהה החדש הוא היפה מכולם, עם צמד האגזוזים תחת הזנב, עיצוב רזה וסקסי ובמקביל עליה משמעותית בהספק ל-172 כוח סוס מה שהפך את ה-R1 לאופנוע הסדרתי הראשון בעולם עם יחס הספק משקל 1:1.

ב-2006 זרוע אחורית ארוכה יותר והתמתנות תנוחת רכיבה, כששינוי משמעותי מגיע ב-2007, ראש המנוע 20 שסתומים הייחודי של ימאהה שליווה את הליטרים של ימאהה עוד מה-FZR1000 מוחלף בראש 16 שסתומים, במקביל מצערת רכב-על-חוט אך כיול לא מוצלח פוגע בתפקוד המנוע בסל"ד נמוך.

ב-2009 עונה ימאהה לבעיית הסל"ד הנמוך עם דגם כול-חדש ומהפכני, חשוב ממש כמו ה-R1 המקורי במלאת לו עשר שנים. בהשראת אופנוע המוטוGP של ימאהה מותקן ב-R1 מנוע "קרוס פליין" עם פעימות כוח לא שוות בתזמון ותנועה בלתי פוסקת של כול ארבעת הבוכנות מה שמקטין את החיכוך ומשפר מאוד את אחיזת הצמיג האחורי תחת פתיחת מצערת. הדגם זוכה לראשונה בתולדות ימאהה באליפות הסופרבייק העולמית. אבל העולם והמתחרים לא דורכים במקום, ב.מ.וו מכה עם ה-S1000RR חזק ומפחיד ואפריליה עם ה-RSV4 הזעיר, ה-R1 עם הפמפומים דמויי הוי-טווין שלו פחות צורח ופחות מרגש מהחלופות האיטלקיות. מה עוד שקאוואסאקי חושפת ב-2011 נינג'ה 10 מושקע במיוחד כולל אלקטרוניקה חסרת תקדים, וב-2013 לוקחת איתו אליפות סופרבייק עולמית. ימאהה משפרת בכול שנה, ב-2012 בקרת האחיזה הראשונה, אך חייבת להגיב בקנה מידה מלא וזה קורה ב-2015.

דגם 2015 כול חדש, מנוע חדש והכוח עולה ל-200 כוח סוס, עיצוב דרמטי עם תאורת חזית יוצאת דופן, אגזוז יורד מהזנב, משקל 199 קילו רטוב, כשמערכת האלקטרוניקה מקיפה במיוחד כולל IMU, מערכת אינרציאלית לזיהוי מצב האופנוע. במקביל לגרסה הרגילה מוצגת גרסת M הכוללת מתלים אלקטרוניים ויכולת לכוון את האופנוע באמצעות הסלולארי.

ומה הלאה? עשרים שנה אחרי הצגת ה-R1 המקורי, בדיוק באותה תערוכת קלן שתיפתח השנה בתחילת אוקטובר, ארבע שנים מהצגת הדגם האחרון… למרות שעדיין לא מדברים על זה הרי שהכול ערוך ומוכן לחשיפה של R1 חדש כבר בעוד חודשיים.

התגובות סגורות לפוסט זה.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל