מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
KTM
מטרו באנר שמאל הכי עליון
שרקו
הווסקוורנה באנר שמאל
אבניר באנר קוביה שמאל
סטפן
פרפקט קוביה שמאל
רפידו
תמוז
לרט
רוית עליון
KTM עליון קוביה
אוגוסטה קוביה הכי עליון
אופנוסנטר קוביה שמאל
לארט
HRP קוביה שמאל
הארלי שמאל
כרמיאל קוביה שמאל
HJC
מתלה לקסדה

#RideLikeAGirl: אנה קראסקו עושה היסטוריה והופכת לאלופה

#RideLikeAGirl: אנה קראסקו עושה היסטוריה והופכת לאלופה

תמי גורלי

צלם: WSBK

במירוץ האחרון לעונת הסופרספורט 300 (ה-SSP300) שהתקיים במאגני קורס-צרפת, אנה קראסקו לקחה את התואר האליפות הראשון בהיסטוריה כאישה במרוצי אופנועים.

אנה קראסקו נולדה לתוך בית מוטורי, הספרדייה מאזור מוריסיה היא בת למי שהיה מכונאי למתחרים באליפות ספרד ב-250 סמ"ק, היא ואחותה הגדולה ממנה בשנתיים נחשפו לספורט כבר מגיל צעיר. את האופנוע הראשון שלה קיבלה כבר בגיל שלוש והוא בכלל לא היה עבורה אלא בשביל אחותה אך משזו לא הביעה עניין, אנה השתלטה על הכלי והחלה לרכוב. תחילה ההורים לא רצו שהיא תתחרה אך לדבריה בגלל התקפי הזעם שהביעה כלפיהם כשאסרו עליה להשתתף במרוצים, ההורים הרימו ידיים ונתנו לילדה הקטנה לעלות למסלול.

בגיל 9 היא כבר עשתה לעצמה שם באליפות האזוריות כשהיא מתחרה באליפות ה-70 סמ"ק וה-125 ומנצחת חמישה מרוצים בעונה. היא מטפסת באליפות ברגע שגילה מאפשר לה: בגיל 14 היא כבר השתלבה באליפות ה-CEV ומחליטה בשלב זה להפוך את העיסוק מתחביב – למקצוע.

כל הזמן הזה אנה שמרה על חייה הכפולים, מצד אחד במסלול ומצד שני ממשיכה לפקוד את בית הספר, כשגם פה היא בוחרת עיסוק שאינו דומה לזה שרוב הבנות בוחרות ובמקביל ללימודים הרגילים לומדת גם מכונאות, כשהסיבה לכך, לדבריה, היא הרצון להבין יותר את מה שקורה בתוך המוסך, לשפר את היכולת שלה להעביר מסר למכונאים עימם היא עובדת במסלול המירוצים וגם בכדי שיקחו אותה יותר ברצינות.

קראסקו נשארה שנתיים באליפות הספרדית, העונה הראשונה הייתה ה-125 סמ"ק והעונה השנייה כבר הייתה המוטו3, כמו באליפות העולם. קראסקו מצליחה לצבור נקודות בשתי העונות והיא מסיימת את הראשונה במיקום ה-13 המכובד, את השנייה עם 20 נקודות במיקום ה-19 וממשיכה בהתקדמות עם מעבר לרמה העולמית ולמוטו3, תחת אליפות המוטוGP.

את העונה שלה ברמה העולמית, קראסקו עושה לצידו של מאווריק וינאלס בקבוצת Calvo, ראש הקבוצה הוא לא אחר מאשר פאבלו ניאטו והוא בחר בעצמו את הרוכבת שתהיה לצידו של מי שנחשב אז רוכב בעייתי. ההחלטה לבחור ברוכבת לא הייתה פשוטה לנייאטו "בעולם הזה, להריץ רוכבת יכול להיות בעייתי משהו, לא יצא לי בעבר לראות רוכבת מהירה אבל כשנסעתי לצפות ברוכבים הצעירים באליפות ספרד והבחנתי בה מתחרה, חשבתי לעצמי שהיא יכולה להיות מצויינת עם תמיכה והדרכה הנכונה. חשבתי לעצמי למה לא? ההדרכה היא חשובה ועימה באה הצמיחה והטיפוס מעלה, אני חושב שעשינו עבודה טובה. רואים תוצאות". לקראת סוף העונה קראסקו הייתה לספרדייה הראשונה שצוברת נקודות ברמה העולמית (*טארו רינן הפינית הייתה הראשונה שקטפה נקודות עם מיקום 14 במירוץ ה-125 סמ"ק בפול ריקארד ב-1988) עם מיקום 15 במלזיה ושמיני בולנסיה במירוץ הסוגר של העונה.

את העונה השנייה באליפות העולם היא עושה בקבוצת RW Racing GP, הפעם לצידו של סקוט דרו ההולנדי אך עקב בעיות תקציביות לא מצליחה לסגור את העונה. עונת 2015 לא החלה יותר טוב; הרוכבת שברה את עצם הבריח במבחן טרום העונה בחרז ולא עברה את הבדיקה ע"י צוות הרופאים במסלול בקטאר. את עונת 2015 היא עושה לצידם של גבריאל רודריגו וניקולס איו בקבוצת RBA Racing אך גם בסבב הזה היא לא מצליחה לצבור נקודות, כשהיא גם מחסירה מרוצים בגלל ניתוח בעצם הבריח, ודרכה באליפות העולם תמה. הקושי במימון מחזיר אותה לאליפות ה-CEV והפעם למוטו2, כשהמטרה לחזור לאליפות העולם. הקבוצה משתמשת תחילה בשילדת MVR ומאמצע העונה בשילדת Suter מיושנת. החלום של אנה נראה רחוק מתמיד.

אליפות ה-WSBK הקימה קטגורייה חדשה לקראת עונת 2017. דורנה, שקנו את זכויות האליפות, ניסו להכניס חיים והוסיפו את אליפות הסופרספורט 300. הספרדייה, שבשלב זה כבר סיימה את התיכון והחלה ללמוד משפטים באוניברסיטה, מוצאת תמיכה כלכלית ומושב בקבוצת ETG Racing עם אופנוע הנינג'ה 300 של קאוואסאקי. קראסקו היא הרוכבת הבודדת של הקבוצה הייחודית, המורצת ע"י בית ספר למכונאות. היא מצליחה לצבור נקודות בכל המרוצים, למעט אחד, ובסבב בפורטימאו שבפורטוגל היא עושה היסטוריה כשהופכת להיות האישה הראשונה לנצח מירוץ באליפות משולבת. רבות דובר על הסליפ סטרים שהצליחה להשתמש בו בכדי לנצח בזכות משקלה הנמוך אך אנה לא נרתעה מהביקורת. העונה הראשונה נסגרה במיקום השמיני, מה שהבטיח לה מקום בקבוצה אחרת של קוואסאקי בראשותו של דייויד סאלום – DS Junior Team, אך את העונה כמעט לא החלה, עוד פעם בגלל חוסר תקציב. הרוכבת פנתה להמונים והצליחה לגייס סכום לפתוח את העונה. הפעם, היא קיבלה את האופנוע החדש של קוואסאקי, הנינג'ה 400, שנתן לה ולרוכבי קאוואסקי האחרים יתרון יחסי עם האופנוע העדכני ביותר על המסלול. בלחץ הרוכבים והקבוצות בסבב בו היא ניצחה את המירוץ הראשון שלה לעונה, אימולה שבאיטליה, הוכרז על שינוי בחוקה. הוחלט כי אופנועי הנינג'ה 400, בניגול לנינג'ה 300, ישקלו בשילוב רוכב 215 ק"ג, 10 ק"ג יותר מימאהה ו-7 ק"ג יותר מה-KTM. תוספת המשקל הייתה קשה לרוכבת. 156 ס"מ, כ-55 ק"ג עם תוספת של 14 ק"ג מפוזרים על האופנוע והחליפה. האתגר היה קשה לרוכבת ולקבוצה "תחילת העונה הייתה טובה עבורינו, אך עם שינוי החוקה ותוספת המשקל, היה קשה למצוא כיוונון לאופנוע שיעבוד טוב. זה היה מאבק מתמשך והיה קשה לשמור על פוקוס ואופטימיות". את המירוץ השני שלה היא ניצחה במירוץ שאחריו, בדונינגטון, עם כל שינויי הכיוונונים היא גם מנצחת. אך משם התוצאות מתדרדרות והיא נלחמת על כל נקודה כשבארבעת הסבבים האחרונים היא צוברת רק 20 נקודות.

למירוץ האחרון התייצבה עם פער של 10 נקודות בלבד על המתחרים והצליחה לזנק רק מהמיקום ה-25. העבודה הקשה שלה באימונים מחוץ למסלול, בחדר הכושר ובאימונים במסלולי פלאט טראק, כשהמטרה היא רכיבה אגרסיבית יותר ועקיפות, סייעו לה לטפס למיקום ה-13. קצת מזל עם תקלה טכנית לדרו ההולנדי וסום שני לפרז איפשרו לה לסיים את המירוץ בפער של נקודה אחת בלבד מן המתחרים. היא השאירה מאחור 40 רוכבים, כשבעונה כולה היו 7 מנצחים ב-8 מרוצים; קראסקו היחידה שניצחה שניים. את האליפות ההיסטורית היא הקדישה למי שהיה חברה הטוב ונהרג במסלול בקטלוניה, לואיס סאלום, שהוא גם בן דודו של מנהל הקבוצה שלה. קראסקו הדגישה שהבטיחה להקדיש את התואר הראשון שלה ללואיס, המטרה שלה, של הקבוצה ושל היצרן היא שהאלופה הטרייה תישאר להגן על התואר גם בעונה הבאה.

קראסקו יודעת שלא יהיה קל יותר, החוקה תישאר כמו שהיר והרוכבת כבר לא תגדל. היא גם יודעת שהנחות – היא לא מקבלת בגלל היותה אישה, לעיתים זה רק מעורר עוד דחפים אצל הרוכבים המתמודדים מולה. היא אחת מתוך 112 רוכבות הרשומות במרוצי הכביש ב-FIM, כשמספר הרוכבים הכולל הוא 2,671. היא יודעת כמה התואר הזה היסטורי ואיזו משמעות הוא טומן בחובו, אך היא רוצה שיתייחסו אליה רק כמתחרה מן המניין "זה העולם הנורמלי שלי ולא ממש אכפת לי מה חושבים הרוכבים האחרים" אמרה במסיבת העיתונאים כשהיא מזכירה לכולם, בעזרת הסולגן על חולצת הניצחון, שאפשר להיות אלופים גם אם "רוכבים כמו בת".

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל