fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
תמוז
לרט
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
MV קוביה
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר
HJC

מוטוGP סטיריה 2020: הדגל האדום טורף את הקלפים

מוטוGP סטיריה 2020: הדגל האדום טורף את הקלפים

תמי גורלי

צילום: MotoGP

תמי גורלי | Aspar Team, MotoGP, Tech3, Michelin, Yamaha Racing.

חמישה מרוצים הוזנקו עד כה העונה במוטוGP, אבל הסיפורים על המסלול ומחוצה לו מספיקים לכמעט שלוש עונות.

חמישה מרוצים וארבעה מנצחים – כששלושה מהם מנצחי בכורה בקטגוריה הבכירה. ברצף המרוצים האחרון עמדו על הפודיום מתוך 12 מקומות פנויים, 11 רוכבים, כשאף אחד מהם אינו רוכב הונדה ורוכב הימאהה היחיד הוא פרנקו מורבידלי – ולא המנצח של שני המרוצים הראשונים של העונה ומוביל האליפות, פאביו קווארטררו.

סוף השבוע החל תחת העננים, לא רק אלו שאיימו לכסות את השמיים בביקור השני ברציפות של האליפות במסלול שפילברג, אלא גם השמועות על מארק מארקז ומצבו הבריאותי, התקריות החמורות שהיו במרוץ הקודם במסלול והחלטות שופטי המרוץ בעקבותיו.

שופטי המסלול המובלים על ידי אגדת הספורט המוטורי ואלוף העולם שלוש פעמים פרדי ספנסר נמצאים תחת ביקורת קשה מצד הרוכבים, הקבוצות והאוהדים. אחרי ההתרסקות של זרקו ומורבידלי וההתרסקות של פול אספרגארו ואוליביירה הרשת געשה ואיתה גם הרוכבים, על חוסר ההחלטיות, ההחלטות הלא עקביות ובכלל – חוסר קו מנחה מכיוונם. הרוכבים דרשו יד חזקה ותקיפה יותר כלפי רוכבים בכל הקטגוריות כשהקבוצות דורשות גם שיוויון בחומרת העונשים, אם ניתנים כלל, גם לרוכבים המובילים והפופולריים יותר של האליפות. במקביל התקשורת של האליפות החלה להפעיל לחץ על קבלת אינפורמציה מפורטת יותר על השיקולים העומדים מאחורי ההחלטות. כשהסבב נמצא במסלול המהיר של העונה בפעם השנייה ברציפות זה מבטיח מרוצים צמודים אף יותר כי לכולם היה זמן לפתור את כל הבעיות ולשפר זמנים.

עוד לפני שהרוכבים עלו על המסלול נודע כי יוהאן זרקו קיבל עונש על רכיבה לא אחראית ויזנק מהפיט ליין. העונש יבוצע על ידי הרוכב הצרפתי במהלך 'מרוץ ה-GP הראשון שבו ישתתף' ולא במרוץ הבא של האליפות וזאת בגלל שרוכב אווינטייה עבר ניתוח בשורש כף יד ימין רק ביום רביעי – אך כפי שזרקו הוכיח, ואולי גם בזכות העצבים, הפלטה לא הפריעה כלל והוא השתבץ שלישי על הגריד, מיקום שנאלץ לוותר עליו כמובן באופן פיזי, אך שלו מנטאלית, וזה אולי חשוב אפילו יותר.
התקרית של מיגל אוליביירה ופול אספרגארו, בה השניים התרסקו בפנייה שש, הוגדרה תקרית מרוצים למרות ששני רוכבי KTM המשיכו להתווכח מי אשם, כששניהם טוענים כי ניתוח הנתונים (מהירות, בלימה, קווים) תומכים בגרסת כל אחד מהם. רק אחרי פגישה עם פיט ביירר הוכרזה הפסקת אש.
במקצה הדירוג פול אספרגארו קבע פול פוזישן ראשון עבורו ועבור KTM, שני התיישב על הגריד גם הוא לראשונה בקטגוריה הבכירה טקאקי נקגאמי ושלישי, אחרי ההורדה של זרקו לפיט ליין, תפס את מקומו ג'ואן מיר רוכב סוזוקי, גם זאת לראשונה עבורו. ג'ואן עדכן את המדיה לפני מספר ימים שכך יש לבטא את שמו ולא 'חואן' כפי שהורגלנו וכתבנו עד היום.

בין מקצה הדירוג למרוץ, רפסול הונדה שיחררו הודעה לגבי שמועות שהחלו לרוץ בתחילת סוף השבוע (אשר עליהן סיפר פאולו צ'יבאטי, ראש מחלקת הספורט של דוקאטי, בראיון בערוץ הספורט כבר ביום שבת בצהרים) כי מארק מארקז דוחה את חזרתו להשתתפות באליפות העולם וזאת עקב הפציעה שהסתבכה בזרוע ימין ובגללה עבר ניתוח נוסף. כמה דקות לפני הזינוק שוחררו ראיונות שקיים הרוכב בספרדית ובאנגלית בהם נראה מחויך וסיפר שהוא מתגעגע ושיחזור הכי מוקדם שיוכל "קשה לצפות במרוצי המוטוGP מהספה, כל כך הייתי רוצה להיות שם אבל לצערי, זהו המצב וזה חלק מלהיות רוכב מקצועי. עקבתי תמיד אחר המלצות הרופאים וכעת אמשיך באותו האופן" הוא מוסיף ורומז לכך שהוא, צוותו והקבוצה מפנים את האחריות כלפי הרופאים שטיפלו במארקז וכלפי ד"ר מיר שניתח. "כעת זה הזמן להחלים ולחזור מאה אחוז למסלול. אני רוצה להודות להונדה, לקבוצה ולאוהדים עבור התמיכה ואני מצפה כבר לשוב להתחרות".

אך כמו גם בפעמים הקודמות בהן מארק מארקז היה נושא השיחה עד המירוץ, עם הנפת הדגל, האקשן על המסלול, שאולי יותר וצפוף ומתוח בגלל חסרונו, השתלט על השיחה וכאילו השכיח קצת את חסרונו של האלוף מהמסלול.

בזינוק ג'ואן מיר ניצל את ההול שוט וניסה לברוח קדימה אך גם מילר וגם נקגאמי נשארו עמו, השלישיה החליפה במיקומים ומיר על הסוזוקי GSX-RR הצליח להשתלט על ההובלה ופתח פער שהגיע אפילו ליותר משתי שניות על מילר ונקאגמי שנשארו צמודים אליו מאחור.

מאחורי השלישייה המובילה נותרו פול אספרגארו, אלכס רינס ביחד עם דובי, שסבל מהצמיגים כל סוף השבוע, ואוליביירה. רוכבי ימאהה המשיכו להתקשות במסלול האוסטרי עם ה-YZR-M1 האיטי בישורות משאר היצרנים, והפעם חלש דרמטית גם בסקטור השלישי ושינויי הכיוון – בגלל הגבלת הסל"ד שימאהה נקטו כדי לשמור על המנועים ובגלל בעיית הבלמים של הרוכבים בקבוצת המפעל והלווין; בעיות הבלמים שלהם החלו כבר בסבב הקודם, פאביו קווארטררו נראה ממשיך ישר בפניות וטען כי הבלמים מרגישים ספוגיים.

הרוכבים, כמו כל השאר על הגריד, קיבלו המלצה מספק הבלמים לכל היצרנים בקטגוריה כי מומלץ להשתמש בגרסת הבלמים החדשה של ברמבו שהיא גדולה יותר ועל הקליפרים נוספו צלעות קירור כדי לסייע בהתקררותם. החשש של ברמבו הוא שבמסלול המהיר בסבב, יצרן שמנסה לכפר על מנוע פחות חזק בבלימה אגרסיבית יותר בשילוב עם הכח (דאון פורס) המופעל על הצמיג הקדמי, שבגלל התרכובת האחורית של מישלין בעל אחיזה טובה יותר, יוביל להתחממות יתר של הבלמים ולבעיות בתפקודם. הדיסקים של ברמבו יכולים לעבוד גם בטמפרטורה של 800 מעלות צלזיוס, כך גם הרפידות והקליפרים עד טמפרטורה של 200 מעלות. במסלול בו אין לבלמים זמן לנוח, צפיפות על המסלול של הרוכבים וחום יחסית גבוה – הטפרטורה אצל רוכבי ימאהה טיפסה מעלה. קווארטררו, מורבידלי ורוסי עברו לקראת המרוץ להשתמש בקליפרים המומלצים, מאווריק ויניאלס בחרו שלא. ויניאלס טוען הוא לא הרגיש כלל בעייה באימונים, טעות שעלתה לו ולקבוצה ביוקר.

הרוכב הספרדי של ימאהה, שזינק מהמיקום החמישי, התדרדר לאחור בכל הקפה ומספר שכבר בשלב הראשון של המרוץ הרגיש שיש לו בעייה דומה לזו של פאביו מהשבוע הקודם אך הכל קרס כשהבלמים הפסיקו לעבוד בפנייה מספר אחת של ההקפה ה-17, אליה מגיעים במהירות של כמעט 300 קמ"ש ולוקחים אותה במהירות של כ-100 קמ"ש. ויניאלס הגיע אליה במהירות של 218 קמ"ש ואז זרק עצמו מהאופנוע, "כבר בהקפה הרביעית הרגשתי שנגמרים לי הבלמים" אמר, באופן רגוע יחסית עבור רוכב שחווה כזו דרמה פעם שנייה בשבוע, "התנהלתי בזהירות לא לעקוף אף אחד לפני ופתאום בפנייה אחת, הבלמים התפוצצו. לא יכולתי לעשות דבר אז זרקתי עצמי מהאופנוע. זה אף פעם לא קרה לי והייתי יותר מתוסכל ממפוחד כאשר זה קרה".


צפו בתקרית המלאה של ויניאלס מאבד את הבלמים

מאווריק לא נפגע וישר קם אך האופנוע, שנכנס ישירות בכרית האוויר, פוצץ אותה, עלה באש והוביל לדגל אדום – פעם שנייה ברציפות.

דגל אדום במוטוGP אינו מונף באופן שכיח, פעם שעברה שזה קרה – לפני הסבב האוסטרי שבוע שעבר – זה היה במרוץ ולנסיה 2018. בפעם שעברה שזה קרה ברציפות, זה היה ב-1996 במרוצים באסן וסקסונרינג בגלל גשם ובגלל התרסקות בהקפת היציאה מהפיט ליין.

אחרי המרוץ הקודם פול אספרגארו אמר שהוא ישנה את אסטרטגיית הצמיגים כך שישאר עם סט מתאים למרוץ נוסף במוסך. היו עוד מספר רוכבים שפעלו כמוהו, היו רוכבים שבחנו את עמידות הצמיגים לאורך זמן רב יותר אך רבים מהרוכבים לא האמינו שזה יקרה פעם שנייה ברציפות.

שתיים עשרה דקות אחרי ההתרסקות, המרוץ הוזנק מחדש והפעם ל-12 הקפות בלבד. הרוכבים עשו התאמות של האופנועים, מילאו דלק בהתאם והחליפו רובם צמיגים לפני שנעמדו על קו הזינוק. מהפול פוזישן זינק מיר, לצידו נקגאמי ומילר במיקום השלישי. זרקו שזינק מהפיט ליין בזינוק הקודם, הפעם כבר זינק מהמיקום ה-17 וקווארטררו רק מהעשירי.

מיר, שיצא אל המסלול עם צמיגים משומשים, הצליח להישאר בשלישיה הראשונה עד שמיגל אוליביירה, שהיה לו קצב מרוץ מצויין באימונים, הצליח לעקוף אותו בהקפה השישית ורוכב סוזוקי ראה – בדיוק כמו פול אספרגארו רק שבוע קודם – את החלום לניצחון ראשון בורח קדימה.

מילר ופול אספרגארו המשיכו בקרבות בינהם כשרוכב KTM מוביל רוב הזמן על רוכב דוקאטי הסוחב פציעה בכתף ימין. אך בהקפה האחרונה האוסטרלי תוקף והשניים מחילים בקרב על המסלול. שהשיא הגיע בשתי הפניות האחרונות כשהאוסטרלי לוחץ את הספרדי השניים יוצאים רחב בפנייה עשר ומיגל אוליביירה שנשאר צמוד אך בפער בטוח מהשניים נשאר במסלול ומצליח עם הסליפ טרים וקו הרכיבה הנכון לקטוף את הניצחון הראשון שלו, הראשון של רוכב פורטוגלי והראשון של קבוצת Tech3 בקטגוריה הבכירה.

מילר חוצה את הקו שני ופול מגיע שלישי. ג'ואן מיר בפער של עשירית בלבד חוצה את קו הסיום אחריו ומאוכזב לגלות כי רוכב KTM לא מקבל עונש על הרכיבה באזור הירוק מחוץ למסלול. "אני מסכים שלא צריך לקבל עונש כאשר רוכב אחר נכנס ברוכב אחר ובגלל זה הוא יוצא מתחום המסלול, אבל זה לא מה שקרה כאן " אמר מיר בסוף המרוץ "אם תסתכלו בשתי הפניות האחרונות פול לקח קו פנימי ואז יצא רחב, ג'ק לקח את מקומו ואז פול החליט להישאר בקו החיצוני אז ברור שהוא יהיה רחב" הוא מוסיף וציין גם שאפשר לראות שפול אפילו הצליח לפתוח את המצערת באזור שכביכול אמור בכלל להיות חצץ.

פול אספרגארו חש הזדהות ואפילו ציין שזה היה אמור להיות המרוץ של מיר כי היה כל כך מהיר בחלקו הראשון אך הוסיף שאיבד כאילו שני מקומות במרחק שנפתח בינו לבין מילר שסיים שני.

עם שני הנצחונות של KTM (בינדר בברנו, אוליביירה כאן) היצרן האוסטרי מאבד את ההקלות וכעת רק אפריליה נותרו כיצרן עם יותר מנועים, יותר ימי מבחן ואישור לפתיחת המנועים.

מיר לא היה היחיד שסבל מבעיה של צמיגים משומשים, גם נקאגמי היה נראה בדרכו לפודיום עד הדגל האדום אך רוכב ההונדה יכול להיות גאה בהישגים וההתקדמות שלו העונה למרות שהונדה, לראשונה בעידן המודרני, לא מגיעה לפודיום בחמשת המרוצים הראשונים. טאקה העומד בפני חידוש חוזה יוכל כך ללחוץ על היצרן לספק לו אופנוע מפעל בעונות הבאות כמו מי שכבר חתום בקבוצת LCR – אלכס מארקז.

חוץ מ-KTM נראה שכל היצרנים שמחים לעזוב את מסלול שפילברג אבל לאף אחד אין מושג מה יקרה באמצע ספטמבר כשהאליפות תגיע למיסאנו. האם המנועים של ימאהה ישרדו, האם KTM, שבחנו שם כבר, יצליחו גם שם להגיע לפודיום, מה יקרה עם סוזוקי והונדה והאם אפריליה יקבלו עוד חלפים, החסרים להם לקחת את הצעד הבא, והאם דוקאטי ימצאו את מה שחסר לדובי כדי לנסות ולקחת סוף סוף את האליפות בהזדמנות האחרונה שלהם ביחד?

דבר אחד בטוח, אליפות צפופה, צמודה ומוזרה כזו לא נראתה מעולם. הפודיום בסבב סטיריה, הפודיום ה-900 של אליפות העולם היה הראשון מאז 1973 שלא היה עליו יצרן יפני, זו הייתה גם הפעם הראשונה מאז עונת 2000 שהוזנקו חמישה מרוצים ובאף אחד מהפודיומים לא חגגו מארק מארקז, קייסי סטונר, חורחה לורנסו או ולנטינו רוסי עם השמפניה. היו כבר בעונה הזו ארבעה מנצחים ראשונים ושלושה נצחונות לקבוצות לווין.

ישנן הרבה סיבות שכך נראית ומתנהלת האליפות. החוקים שמאפשרים ליצרנים לסגור פער וכך יכולות האופנועים צמודה מאי פעם, רמת הרוכבים עולה מעונה לעונה, הצמיג האחורי של מישלין הגורם לחלק מהרוכבים לקשיים, קבוצות לווין המתנהלות ובעלות אמצעים של קבוצות מפעל, ביקור כפול במסלולים המאפשר לסגור פערים, טעויות של חלק מהיצרנים, לחץ ואיזה אלוף עולם שיכול רק לטפס על הספה בימים אלו.

בתום הסבב החמישי, למרות שלושה סבבים לא מוצלחים ובזכות הדאבל בתחילת העונה, פאביו קווארטררו מוביל את האליפות עם 70 נקודות, שני דובי עם 67, שלישי מילר עם 56, בינדר עם 49, וינאלס עם 48, במיקום שישי טאקה עם 46 ולנטינו שביעי עם 45 נקודות.

רוכב קבוצה
1 מיגל אוליביירה Tech3 KTM 16:56.025
2 ג'ק מילר פראמק דוקאטי 0.316 +
3 פול אספרגארו KTM 0.54 +
4 ג'ואן מיר סוזוקי אקסטאר 0.641 +
5 אנדראה דוביציוזו דוקאטי 1.414 +
6 אלכס רינס סוזוקי אקסטאר 1.45 +
7 טקאקי נקאגמי LCR 1.864 +
8 בראד בינדר KTM 4.15 +
9 ולנטינו רוסי ימאהה מונסטר אנרג'י רייסינג 4.517 +
10 איקר לקואונה Tech3 KTM 5.068 +
11 דנילו פטרוצ'י דוקאטי 5.918 +
12 אליקס אספרגארו גרסיני אפריליה 6.411 +
13 פאביו קווארטררו פטרונס ימאהה 7.406 +
14 יוהאן זרקו אווינטייה דוקאטי 7.454 +
15 פרנקו מורבידלי פטרונס ימאהה 10.191 +
16 אלכס מארקז רפסול הונדה 10.524 +
17 קאל קראצ'לו LCR 11.447 +
18 סטפן בראדל רפסול הונדה 11.943 +
19 בראדלי סמית' גרסיני אפריליה 12.732 +
20 מיקלה פירו פראמק דוקאטי 14.349 +
21 טיטו רבאט אווינטייה דוקאטי 14.548 +
xx מאווריק ויניאלס ימאהה מונסטר אנרג'י רייסינג XX

מרוץ המוטו2 לא היה צמוד, אך היה מורט עצבים לא פחות. את המרוץ ניצח מרקו בזקי כשהוא חוגג ניצחון ראשון במסלול באוסטריה בקטגוריה האמצעית. אך גם הפודיום הזה לא נחגג ללא מחלוקות והסגות של רוכבים. חורחה מרטין, אשר חצה את הקו לפניו, נאלץ לוותר על מיקום אחד בדירוג בגלל שחתך את הפנייה העשירית רגע לפני שחצה את קו הסיום, על האספלט הצבוע בירוק. מרטין, הרוכב עבור קבוצת אקי איו וניצח בשבוע שעבר, נאלץ להסתפק במדרגה השנייה על הפודיום כשראה את בזקי רוכב SKY VR46 חוגג. מרטין, מסתבר, קיבל אזהרה משופטי המסלול שלא לצאת יותר מתחום המסלול והפעם העבירה הזו עלתה לו בחמש נקודות והישג חשוב.

במיקום השלישי הגיע רמי גרדנר עם גרסת שלדת קלאקס מיושנת יותר ואופנוע חלש מאלו של מתחריו. האוסטרלי ניצל את יכולתו לבלום עמוק לתוך הפניות כדי לכפר על חסרונו במהירות. ארון קנט, הרוקי של אספר שזינק מהפול פוזישן, התרסק כבר בהקפה השנייה וסם לואס קיבל דגל שחור אחרי שרכב באופן לא אחראי לרוכבים כשלא בלם בכניסה לפנייה מספר שלוש. מובילי האליפות עברו יום מרוצים לא מוצלח כשאנאה בסטיאניני חוצה את הקו רק עשירי ולוקה מריני שביעי. רק לפני שני סבבים הגיע ג'ו רוברטס מקבוצת אמריקן רייסינג לפודיום, אך הסופ"ש שעבר עליו היה לו לא קל עם מקום 12 ולבן קבוצתו מרקוס רמירז שהגיע למקום 16.

בתום הסבב השישי מריני מוביל את האליפות עם 87 נקודות כשבסטיאניני ומרטין שניהם בפער רק של 8 נקודות אחריו.

גם במרוץ המוטו3 רוכב SKY VR46 חגג את נצחון הבכורה שלו בקטגוריה כשצ'לסטינו וויאטי חוצה את קו הסיום ראשון, אחריו טוני ארבולינו שני ואיי אאוגורה היפני חוזר לפודיום פעם רביעית העונה.

גם במרוץ זה נתנו הרבה התראות על חריגה מתחום המסלול וגם עונשים חולקו אך אלו לא השפיעו כמו בשבוע שעבר על התוצאה של המובילים. לעומת שבוע שעבר, בסבב השני במסלול שפילברג היו חמישה מתרסקים, בינהם ג'ון מקפי, שהיה שני בדירוג האליפות, וגם צמד רוכבי Tech3, כשדניס אונצ'ו נכנס מהר מדי לפניה מספר אחת ולוקח עימו את איואמה ססאקי.

אלברט ארנאס סיים רק במיקום החמישי ומסביר שלא הצליח ביחד עם הקבוצה לסדר לעצמם את אותו כלי הלחימה כמו בשבוע שעבר, אך הוא עדיין מוביל את האליפות עם 108 נקודות לעומת 81 של איי אאוגורה. במיקום השלישי בדירוג מקפי וצ'לסטינו רביעי בפער של נקודה אחת עם 66 סה"כ.

הפאדוק התפזר בחלקו לאירופה לשבועיים, החופשה הארוכה ביותר שתהיה באליפות העונה כשכולם חוזרים למסלול עם שני סבבים במיסאנו ב-13 ו-20 בספטמבר ומיד אחר כך סבב קטלוניה בספרד.

כל החדשות המוטוריות ישירות ל-WhatsApp

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל