fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
voge מוטו24 באנר

מוטו פוגש | פול אספרגארו – Team Player

מוטו פוגש | פול אספרגארו – Team Player

תמי גורלי

צילום: MotoGP

כשפול אספרגארו נולד, מסלול המרוצים מחוץ לברצלונה הסמוך לבית משפחתו היה עדיין בתהליכי בנייה, אך מאז שהרוכב המוביל של KTM זוכר את עצמו הוא זוכר את צלילי האופנועים שהגיעו מהמסלול והחדירו בליבו את האהבה לאופנועים.

אלו היו השנים בהן ההצלחה של הרוכבים הספרדים באליפות הבכירה גדלה, כשאלכס קריווילייה הפך לספרדי הראשון שלוקח אליפות עולם במוטוGP בעונת 1999. הוא ואליקס, אחיו הגדול ממנו בשנתיים, החלו להתחרות כבר בגיל צעיר באליפויות ה-50 ו-80 סמ"ק כשהשניים מתחרים גם מול מארק מארקז באליפויות קטלוניה וספרד. במהלך עונת 2006 פול קוטף את אליפות ספרד תוך כדי שהוא מקבל הזדמנות ומשתתף בשישה סבבים באליפות ה-125 סמ"ק העולמית. הוא נלחם בטובים ביותר, כולל מארקז וניקו טרול, מסיים שלישי את אליפות 2010 ואז מטפס לקבוצת ספיד אפ במוטו2. אחרי עונת בכורה קשה בקטגוריה האמצעית קבוצת פונס מחתימה אותו והוא מתגמל אותם בקרבות נהדרים, סגנות למארקז ב-2011 ותואר אליפות בעונת 2012 – שפותחת לו את הדלת בימאהה וטק3 ב-2013. אחרי שלוש שנים בהן אספרגארו מנסה להשתלט על סגנון הרכיבה האגרסיבי שלו כדי להוציא את המיטב מהימאהה, ואכזבתו על כך שלא קיבל מקום בקבוצה הרשמית, הוא מקבל הצעה לקחת חלק בהשתלבות KTM באליפות העולם. אספרגארו הובא לשם "כרוכב מעבר" אך התגלה כרכש הטוב ביותר של היצרן האוסטרי.

● הקבוצה עבורה רכב ב-2006 העניקה לו את הכינוי "פוליצ'יו" עם הניחוח האיטלקי

 

אחרי שלוש שנים ב-KTM, אתה נהנה?

"נעשה כיף יותר לרכוב על האופנוע בכל פעם שאני יוצא למסלול כי כמעט שכחתי איך זה מרגיש להלחם עם הרוכבים שבטופ, אחרי השנתיים הראשונות בקצה האחורי של הגריד נאבק רק ליצור חבילה טובה של אופנוע – לא חבילה מנצחת אלא רק כזו נוחה לרכיבה. סוף סוף הצלחנו העונה לעשות את הצעד שלא הצלחנו בעונה הקודמת ושקווינו לעשות כדי להיות באופן קבוע בעשירייה ולא רק במרוץ אחד בו היינו מהירים. התוצאה הזו מגיעה לנו".

 

למה אתה מתכוון כשאתה אומר 'אופנוע מנצח'?

"זה לא אומר חבילה מנצחת, זה אופנוע שאפשר לצאת עליו ולנצח, אולי זה אופנוע שפשוט אפשר לצאת עליו ולדחוף עד לקצה – אפילו אם עדיין אי אפשר לנצח איתו, אבל אפשר להרגיש עליו מוכנים לעשות זאת, מרגישים בטוח לרכוב עד הגבול וכעת אני יכול לדחוף לקצה בכל אימון, בכל מרוץ, אני לא מתרסק כל כך הרבה והכי חשוב שהרכיבה על הקצה מאפשרת לנו להגיע להישגים, כמו השתלבות ישירות למקצה הדירוג השני או להיות בטופ הזמנים באימונים וזה משמח אותי עד מאוד".

● פול קיעקע את המוטו שלו "Never Give Up" על שורש כף יד ימין

 

איזה אופנוע היום לדעתך הוא המנצח על הגריד?

"האופנוע על המסלול שכל רוכב היה רוצה זה ההונדה למרות שחורחה (לורנסו) לא עשה איתו תוצאה טובה, נראה שמארקז מנצח בלי צורך להתאמץ יותר מדי כמו בשנים קודמות ולראות אותו נלחם במסלולים מהירים כמו מוג'לו ואוסטריה מדגים עד כמה האופנוע מהיר.

אחריו הייתי מדרג את הסוזוקי, זה אמנם נראה אופנוע של יום ראשון (יום המרוצים) אבל זה היום בו מחלקים את הנקודות והם טובים בעיקר כשכל האחרים מתקשים, מה שאומר שהאופנוע חזק. גם כשהמסלול חם והאחיזה נמוכה הם מצליחים ליצור אחיזה טוב יותר מהיצרנים האחרים, בעיקר בתחילת המרוץ כשהם מצליחים גם לקחת את הפניות באופן כל כך מרשים.

שלישי הייתי מדרג את דוקאטי, כמו סוזוקי, ואז הייתי שם אותנו, את KTM, כי אנחנו קרובים כבר גם לימאהה. הם מתקשים באופן יחסי למה שהיינו רגילים ולאורך העונה מי שקבע באופן קבוע תוצאות בימי שבת ובימי ראשון היה פאביו קווארטררו, כששני רוכבי המפעל התקשו בכל כך הרבה מרוצים. אם נסתכל למשל על מה שקרה העונה במוג'לו, גם אני הופתעתי כי חשבתי שאחרי מקצה דירוג רע ולטינו, "הרוכב של יום ראשון", פשוט יעשה סוויץ בראש למיפוי מנוע אחר ויתן מרוץ מצוין, אבל אפילו שם בבית זה לא עבד ולא הצליח להיות מהיר אפילו בחלק מההקפות".

● עד היום פוליצ'יו ניצח 15 מרוצים והיה על הפודיום 45 פעם, אחת מתוכן במוטוGP, ולנסיה 2018

 

נראה לפעמים שגם KTM סובלים מסינדרום סטונר

"האמת – אני לא יודע, כי אנחנו לא מתקשים עם האופנוע כמו שאר הרוכבים על KTM ואני לא כל כך מבין את הבעיות שהיו לשאר הרוכבים עם האופנוע. מה שבטוח זה שאני מתחבר היטב ל-RC16 ושעשינו צעד גדול העונה, כי התחלנו אותה לא רק עם שלושה רוכבים – שני רוכבי מוטוGP ורוכב מבחן אחד – אלא ארבעה + שני רוכבי מפעל; אנחנו הרבה רוכבים שעובדים על האופנוע, כולנו ראינו את אותו הכיוון שעלינו לקחת בפיתוח ומה כדאי שיהיו הצעדים הבאים ונראה שכל מה שאנחנו מנסים עובד עבורינו.

שנה שעברה, טרום העונה היה קשה מאוד וממש התקשינו למצוא איזשהו חלק שעובד והייתי ממש מאוכזב. בחרתי אולי במילה קצת קשה אבל הרגשתי כאילו אנחנו כל כך רחוקים אפילו שהיינו כל כך קרובים, היינו בפער של שנייה אחת בזמנים, שזה לא כל כך נורא, אבל המון במרוץ של 25 הקפות. בשבילי חצי שנייה זו הייתה השאיפה שלי בעונה הקודמת והעונה הזו הגענו לזה".

"יש לי סגנון רכיבה אגרסיבי, נכנס עמוק לתוך הפניות, בולם חזק, אני צריך להרגיש מאוד את הקדמי ואז לפנות מהר עם הרבה אחיזה וכוח, עם מומנט. אז אנחנו לא צריכים הרבה את מהירות הפנייה וה-KTM נותן לי את מה שאני אוהב – אז אני מרוצה. אני מאמין שהאופנוע שלנו הוא הטוב ביותר בבלימות ובכניסה לפניות, אפילו יותר טוב בזה מההונדה, וזה פשוט מדהים. אמנם חסרים לנו דברים אחרים אבל בזכות היתרונות שיש לנו, בהם אני יכול להשתמש כדי לקבוע את זמני ההקפות, שלא כמו עם אופנועים אחרים שאיתם ניסיתי וזה לא עבד. חוץ מזה מצאנו ביצועים טובים של המנוע שעוזר לי להאיץ טוב יותר, נותן לי אחיזה טובה יותר עם האחורי ועם זאת בתהליך הפיתוח לא איבדנו את עניין הבלימה. אופנוע כזה זה אופנוע החלומות שלי ואנחנו ממשיכים להתמקד בכל הנקודות החזקות וככה אני מצליח לשפר גם את סגנון הרכיבה שלי".

● מתחביביו: גלישה, בארסה, סקי ולהלביש את ילדיו של אליקס בציוד של KTM

 

בעונה הקודמת החלפת 17 שלדות, לא פשוט….

"אני עדיין צריך לשלב את היותי רוכב באליפות עם תפקיד רוכב הפיתוח כמעט כל סוף שבוע, זה החסרון הגדול בלהיות רוכב של קבוצת מפעל; יש לזה שני צדדים, מצד אחד זה טוב כי זה אומר שלא היה לנו זמן לבחון כל החלקים הטובים שמגיעים מהפיתוח של KTM, כי זה אומר שהם עובדים קשה ומביאים לנו מטעמים וזה אחלה, אך הבעיה עם זה שאנחנו צריכים להתחיל את סוף השבוע בבחינת חלקים, לעיתים אפילו בסבבים חשובים כמו המרוצים הביתיים עבורי או עבור הקבוצה. אני לא ממש אוהב את זה והייתי מעדיף להתחיל עם חבילה שאני מכיר ולדחוף חזק כבר בימי שישי, אבל אם נסרב להשתמש בסופי השבוע גם עבור מבחנים, לא נוכל להתקדם מהר כמו שאנחנו רוצים, זו איזושהי התפשרות".

 

אבל בראש, זו צורה שונה לחלוטין של חשיבה

"לגמרי! כשבוחנים דברים חדשים אסור לדחוף, אסור לקחת סיכונים, אסור להתרסק, כי אם מתרסקים… אפילו אם רק נחשוב על הצמיגים, אפשר לאבד סט צמיגים בהתרסקויות ואז צריך להשתמש בסט טרי. טעות שמובילה לדחק בכל מה שקשור לתרכובות שיעמדו לרשותי במקצי הדירוג ובמרוץ. אני צריך להתאים את עצמי לדרישות של סוף השבוע ולנסות לקבוע הקפות מהירות וכל זה כשאני לא תמיד יודע איפה נמצאת הנקודה של אין חזור, צריך לשחק מסביב".

● בעונת 2019 פול צבר פי שתיים יותר נקודות מאשר בשתיים שלפניה

 

ומהעונה יש לך את דני פדרוסה לצידך

"תמיד הרגשתי ש-KTM מקשיבים לי אבל כשדני הגיע, רוכב עם כל כך הרבה ניסיון על אופנועים, ודני זה דני, כשדני אומר שהוא לא אוהב משהו או לא מרוצה מאיזה פיתוח כולם מקשיבים אקסטרה חזק. כולם יודעים שאם הוא אומר, אז זה כנראה נכון. זה לא שהם לא מאמינים לי אבל לעיתים אפילו אני קצת מבולבל ולא יודע כיצד להעביר את המסר ולהסביר מאחר ויש כל כך הרבה אינפורמציה, מה גם שאני עם KTM כבר שלוש עונות וזה אומר שכבר התאמתי את עצמי לאופנוע הזה ואני כבר לא זוכר איך זה לרכוב על אופנוע אחר וקשה לי להשוות. דני עדיין טרי והוא מכיר את ההונדה שזה האופנוע לדעתי החזק על הגריד וכשהוא אומר משהו עלינו להקשיב ברצינות כי זה מה שיכול להוביל אותנו לפתרונות".

 

אמרת שדני גם עוזר לכם להרגיש כמו קבוצה מנצחת

"בתחילת המסע הזה, באימונים הראשונים הייתי יוצא עם צמיגים בתרכובת הרכה כשכולם יצאו למסלול עם צמיגי מדיום או קשים רק בשביל לשפשף קצת את הצמיגים וכך היינו קובעים זמני הקפה מהירים משל כולם. אבל כבר ביציאה השנייה אל המסלול, הכל התהפך וסיימנו כל פעם עם תחושה רעה כי התחלנו כל כך יפה וסגרנו כל כך גרוע, ככה זה היה נראה. בשלב זה, החלטנו שמספיק וכדאי שנתחיל לעבוד כמו הרוכבים שבטופ. יצאנו עם קשים כבר בהתחלה ורק בסוף עברנו לרכים יותר ולא נבהלנו מהמיקום הנמוך עם התרכובות הקשות יותר, אלא בנינו תוכנית וזו לדעתי אסטרטגיה של קבוצה מנצחת. ישנן עוד כל מיני התנהלויות שונות בתוך הדינמיקה והעבודה של הקבוצה שרק רוכב שנלחם כל הזמן לנצח, יודע ומכיר. למשל לפעמים היינו נחים קצת בתוך המוסך במקום לעבוד על משהו על האופנוע, דברים קטנים בשגרה שאפילו לא דמיינו כצוות".

● פול מכור למתוקים

 

אז תחושת הקבוצה המנצחת, אתה מרגיש את זה?

"כן, זה כבר מדגדג לי, זה מגיע. זה שדני נמצא בקבוצה שלנו זה אומר שאנחנו גדולים, אנחנו חזקים, יש לנו את דני פדרוסה כרוכב הניסויים. כשמתחילות להגיע תוצאות ואנשים באים ואומרים לנו שעשינו עבודה יפה, זה גורם לי לגאווה גדולה כי הייתי פה מההתחלה-התחלה ולראות את האופנוע ואנשים שבאים לברך אותי בזכותו זה בטח כמו שהורה מרגיש כשהילד שלו גדל ועושה דברים יפים, זה אומר שהילד יצא מוצלח. האופנוע הזה כמו הילד שלי ואנחנו כרגע מגדלים ילד מנצח".

 

אתה חושב שאולי המעיטו ביכולות שלך?

"אני לא יודע, כשאתה על האופנוע כמה שנים או אפילו רק עונה אחת אנשים מתחילים להגיד את זה, אבל המוטוGP הוא עולם כל כך תחרותי, זו הנורמה. אפילו אם נסתכל על מי שהיה בן הקבוצה שלי, יוהאן זרקו, הוא היה על הפודיום רק כמה מרוצים לפני שקטלו אותו ואנשים התחילו לומר שהם חושבים שיוהאן לא טוב כמו שהם סברו. נו באמת, לא נותנים אפילו חסד של מספר סבבים. בעולם הזה אנשים אומרים שאתה טוב כמו המיקום שבו חצית את הקו במרוץ האחרון. פטרוצ'י למשל עד מוג'לו לא היה טוב כמו אחרי מוג'לו ובסוף העונה כבר שכחו לו את ההצלחות. הכל משתנה כל כך מהר פה בפאדוק ואולי היו רגעים שאנשים חשבו שאני לא משהו, אבל כעת אחרי שגם דני אמר שהאופנוע קשה לרכיבה, אפשר להגיד שאני שוב על הגל.

כשקבענו זמן טוב לזנק מהשורה הראשונה במיסאנו ביום חם, לא במזג אוויר מיוחד, עבורנו זה היה כמו ניצחון, שנתיים וחצי אחרי שהגענו להיות במיקום כל כך גבוה זו הצלחה מדהימה. ביום כזה אתה גם מבין שאין אף אלוהים פה, כולם רוכבים מצוינים אבל אם יש לנו יום טוב, אנחנו יכולים להיות שם. אין ספק שעלינו להאמין יותר, אם נאמין, גם נגיע לטופ".

● פול אספרגארו הוא הרוכב הצמחוני היחיד היום באליפות

 

אתה חצי מצמד האחים אספרגארו, בטח מוזר שאחת מהמטרות של KTM זה להביס את אפריליה, עבורם רוכב אחיך

"המטרה העיקרית הייתה לנצח את אפריליה, המטרה הייתה דבר ראשון לנצח את היצרן הממוקם הכי נמוך בדירוג, כדי לא להיות בתחתית הטבלה ואז להמשיך לטפס. זו הייתה המטרה לשתי העונות הראשונות והשגנו אותה. אני מודה שלא אהבתי שהמטרה זה לנצח את אחי, אבל ככה זה ועל המסלול אנחנו לא אחים, אנחנו נלחמים עבור המפעלים שלנו שמשקיעים הרבה מאוד כסף ומשאבים ועלינו להגן על הצבעים שלנו. כעת, ביססנו את העובדה שאנחנו חזקים מאפריליה ועלינו להסתכל למעלה, אולי לא לכיוון של יצרנים אלא לכיוון קבוצות לווין כמו LCR עם נקאגאמי וקרצ'לו וקבוצות לווין אחרות, אנחנו צריכים לחשוב קצת יותר גדול".

 

זה בטח לא פשוט כשיש מישהו כל כך קרוב אליך בתחרות 

"ברור שאני לא תמיד אוהב את זה, כי זה אליקס, ובכל פעם כשיש התרסקות או תאונה ויש רוכב על הקרקע, אני מסתכל לראות אם זה הוא בחצץ ואני שונא בכל ליבי את התחושה כשאני רואה רוכב מתרסק ועוברת המחשבה האם זה אליקס. וכשאני חוזר למוסך ועובר על הזמנים ורואה אותו ממוקם במיקום טוב עם זמן מרשים זה לא שאני שמח כי זה אפריליה אלא כי זה אח שלי, זו תחושה מעורבת. זה שהוא נמצא לצידי במסלול, ובכל הנסיעות ובזמן הרב כל כך שנמצאים רחוק מהבית יש עוד מישהו שכל כך קרוב אלי בסביבה, זה רק עוזר, זה אחד היתרונות הגדולים של אליקס ושלי להתמודד עם כל הלחץ של עולם המרוצים".

● פול ואליקס היו מבריזים מבית הספר כדי לרוץ למסלול ולצפות באופנועים

 

פעם הייתם יכולים ללכת הביתה ולדבר על מה שקורה במסלול ועכשיו ממש אסור לכם

"אנחנו מנסים להימנע מלדבר על זה בכלל בעיקר כשאנחנו יודעים שעומדים להגיע עוד חלקים שאמורים לעזור לנו להיות מהירים יותר, אסור לומר דבר. באופן כללי כשאני בבית אני שונא לדבר על אופנועים, העולם הזה שואב כל כך הרבה אנרגיה כשעובדים בו. בבית צריך לנוח, בטח כשיש את התאומים (הילדים של אליקס), אפילו כשמקס כבר עושה רעשים של אופנוע כל הזמן ותנועות של האצה עם הידיים אני עדיין מנסה לשכוח מהכל".

 

לאבא אתה מספר משהו? 

"כלום. 'איך היה סוף השבוע, טוב? וסוף השבוע הבא יהיה עוד יותר טוב? יופי' ככה זה עובד איתו ואני אוהב את זה".

● כחלק מתפיסת העולם של משפחת אספרגארו אליקס ופול לא חולקים אפילו את אותו הסוכן

 

עונה הבאה יש לך עוד פעם בן קבוצה חדש

"גם אני הופתעתי מהעזיבה של יוהאן והבחירה שלו, חשבתי שייקח לו קצת זמן להיות מהיר ותמיד אמרתי שאני שמח שהוא היה לצידי כי הוא מהיר ויוכל לעזור בפיתוח. הפילוסופיה שלי שבני קבוצה צריכים להיות חברים. הם צריכים לחלוק תחושות ואינפורמציה, אנחנו לא מעט מאחור ואפשר להשתפר רק אם עובדים יחד. גם בעונה הבאה אני אסייע לבראד (בינדר) יותר ממה שהוא יוכל לעזור לי, בנתונים או סתם בשיחה, בתקווה שהוא בסופו של דבר יהיה ברמה שלי ואז נוכל לעזור אחד לשני להגיע לטופ. יחסים לא טובים בין בני קבוצה זה כאילו מעמידים קיר באמצע וכך הרוכבים הורסים את הקבוצה של עצמם".

 

עונת 2020, מה אתה צופה? עדיין לעבוד קשה בפיתוח?

"כשציינתי שבחנו המון במהלך העונה זו לא הייתה חס וחלילה ביקורת, אלא רק דרך לציין שעבדנו קשה. אני מאושר ש-KTM מביאים כל כך הרבה חלקים בשלוש השנים האחרונות, כי אחרת לא היינו איפה שאנחנו עכשיו. ברור שכרגע הכל נראה בהילוך איטי בהשוואה להתחלה, כי כל הפיתוחים הגדולים קודם נופלים על דני וכשזה מגיע אלינו למסלול זה כבר במצב טוב יותר, וכי לסגור פער של עשירית שנייה קשה יותר מפער של שתיים, זה שונה מבעבר. עכשיו יש לנו קצת יותר זמן ולא חייבים להביא הכל ישר אלינו, הכל קרה בעבר מהר מדי, זה סיפור שונה עכשיו".

● כמו אחיו הוא מתגורר בשנים האחרונות באנדורה, נשוי ועם כלב האסקי

 

מייק לייטנר, מנהל פרויקט המוטוGP של KTM ומנהל הקבוצה:
"פול איתנו מתחילת הפרויקט והוא ממש מחויב כלפיו וכלפינו. זה לא פשוט לקפוץ על אופנוע עם אפס ניסיון בקטגוריה הזו, והוא סבל בגלל זה לא מעט אך כעת הוא מתחיל להרגיש את התוצאות וב-2020 נוכל לקחת אותו עוד צעד קדימה עם האופנוע. לפול חלק גדול בכך שהאופנוע השתפר ואנחנו מקווים שהוא ישאר איתנו עוד עונות בהמשך.
כל מי שמכיר את פול יודע איזה ילד טוב הוא, ואנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לסמוך עליו. לרוכבים בדרך כלל יש אגו גדול והם דואגים לקריירה של עצמם, אך הוא ממש מחוייב לפרויקט כבר מהימים הראשונים, טוב לנו שהוא איתנו, טובה לנו שיטת העבודה שלו, האופן שבו הוא מקבל את הרוכבים הצעירים ואיך שהוא עוזר להם להשתלב וללמוד, כי כל זה בעצם עוזר לנו המון".

 

כל החדשות המוטוריות ישירות ל-WhatsApp

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל