מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
KTM
שרקו
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אבניר באנר קוביה שמאל
אופנוסנטר קוביה שמאל
סטפן
אישימוטו באנר קוביה שמאל
רפידו
פרפקט קוביה שמאל
לארט
אוגוסטה קוביה הכי עליון
תמוז
רוית עליון
KTM עליון קוביה
הארלי שמאל
מתלה לקסדה
כרמיאל קוביה שמאל
HJC
HRP קוביה שמאל

רומנו פנאטי, האם זה הזמן לסלוח?

רומנו פנאטי, האם זה הזמן לסלוח?

תמי גורלי

צלם: MotoGP

אז מי זה פנאטי?

כשרומנו פנאטי פרץ לחיינו הוא היה כבר אלוף ה-125 סמ"ק האירופאי. האיטלקי היה רק בן 16 ועתידו נראה זוהר. פנאטי, יליד אסקולי פיצ'נו, הרשים כבר מהרגע הראשון. את מרוץ הבכורה סיים על הפודיום, את המרוץ השני כבר ניצח ואת אליפות הרוקי שלו סיים במיקום השישי והמאוד מכובד – רק 5 נקודות מאלכס רינס, שגם בשבילו זו עונת הבכורה. העונה השנייה כבר הייתה קשה יותר, עם נחיתות של ההונדה עליה רכב, אבל בזכות ההצלחה מעונה הראשונה וגם המלצות מגווידו מנצ'יני, מי שנחשב הקוסם של הספורט המוטורי האיטלקי וחתום גם על הקריירות של רוסי, דוביציוזו, מורבידלי וקפירוסי, הגיעה הזמנה להצטרף ל-VR46, האקדמיה של ולנטינו רוסי.

מנצ'יני, שעקב ותמך ברוכב הצעיר עוד מתקופתו באליפויות המקומיות והאירופאיות, אמר על פנאטי "כשהוא עקף את שאר הילדים, הם או מאבדים שיווי משקל או מתרסקים". ואת הסגנון האגרסיבי הזה, הביא עמו האיטלקי גם לרמה העולמית, רק שהוא היה בולדוג לא רק על המסלול – אלא גם מחוץ לו.

המעבר ל-KTM עשה לרומנו רק טוב, פנאטי חזר לנצח אך השמועות על מה שקורה בתוך הקבוצה לא איחרו להגיע. פנאטי לא שיתף פעולה עם כל דרישות האקדמיה. הוא לא אהב ללמוד אנגלית, הוא העדיף להישאר לגור בבית המרוחק כמעט 200 ק"מ מהאקדמיה, מה שמנע אימונים משותפים עם שאר הרוכבים ומעקב של העומדים בראשה על ההתקדמות של הרוכב. הוא היה סוליסט וקצת מנותק ושידר שהוא הרוכב מספר אחד של הקבוצה. מה שלא הסתדר עם תפיסת העולם של רוסי ואוצ'יו. המריבות בתוך הקבוצה הביאו לשינוי כח האדם אבל גם הבאתו של פאבלו ניאטו כמנהל קבוצה, איש נינוח ועם טמפרמנט רגוע יותר, לא הביאו את השלווה לקבוצה.

אמו של הרוכב, שגיבתה את בנה בכל הזדמנות ומעט מזכירה את אמא של האני בו בו, נדרשה להימנע מלהתערב, אך גם זה לא עזר והקבוצה פיטרה את רומנו במהלך הסבב האוסטרי, על אף שהיה ממוקם במיקום השלישי באליפות. שמועות על מכות וזריקת חפצים במוסך אחרי ויכוחים עם המכונאים בטרם הפיטורים הופצו בפאדוק, מצבי רוח משתנים, חוסר יכולת לשלוט בעצבים והסברים לגבי חוסר העקביות בתוצאות של הרוכב.

פנאטי לקח חופש וניצל את הזמן בבית להמשיך לשמור על כושר ולהתנדב באזור הסמוך למגוריו שנפגע קשות ברעידת אדמה. הוא חבר לכוחות ההצלה וסייע במשך שבועות לחילוץ ואחר כך גם לשיקום.

הרוכב ידע שחייב לבוא שינוי ואחרי שעבר תקופה של הסתכלות פנימה, קיבל עוד הזדמנות. קבוצת Marinelli Rivacold Snipers ביקשה אישור מיוחד מהונדה והזמינה את פנאטי להיות חלק מהקבוצה לעונת 2017. הרוכב חזר חזק יותר, ממושמע יותר וסיים שני את אליפות העולם ועודד את הקבוצה לטפס עמו לקטגוריית המוטו2.

האופנוע החדש, הקבוצה הצעירה והקטגוריה מהתחרותיות והצמודות ביותר היו קשות לאיטלקי והתוצאות מיאנו להגיע. משהו התפוצץ אצל הרוכב כשרק עונה אחרי שניצח בבית במיסאנו, הוא פתאום מזנק מהמיקום ה-22 בלבד.

 

מוטו2

קטגוריית המוטו2, שהחליפה את ה-250 סמ"ק ב-2010, הפכה להיות קטגוריה מאתגרת מאד לרוכבים צעירים. מנועי ההונדה התואמים – 600 סמ"ק, 4 צילינדרים והמשקל הגדול יותר מהקטגורייה הנמוכה מקשים על ההשתלבות של רבים מהרוכבים. הקרב על המסלול קשה, בקדמת המרוץ וגם יותר מאחור, היכן שפנאטי מצא עצמו מתחילת העונה.

האיטלקי הצליח לסיים רק פעם אחת בתוך העשירייה ומדי פעם הצליח להבליח איזו הקפה מהירה אך זה לא היה עקבי, הוא ממוקם 19 באליפות העולם עם 14 נקודות בלבד ומבין הרוקיז מדורג שני, 100 נקודות פחות מחואן מיר שרק בעונה הקודמת נלחם מולו על תואר המוטו3.

 

מיסאנו 2018

אל המרוץ-האולי-אחרון שלו בקריירה זינק פנאטי מהמיקום ה-22, הנמוך ביותר שלו העונה, ומאנזי זינק מהמיקום ה-24. בהקפה השביעית הם היו צמודים כשהשניים מקבלים הזהרות על יציאה מתחום המסלול מה שמצביע על הקרב המתוח בין השניים. אחרי 21 דקות מרוץ מאנזי מקבל עונש ירידה במיקום ואז התקריות בינו לפנאטי מקצינות, פנאטי סוגר על מאנזי ובישורת, במהירות של 217 קמ"ש, הוא לוחץ על הבלם של רוכב קבוצת Forward, סטפנו מנאזי, ומפעיל לחץ של 20 Bar. פנאטי מבין ישר את חומרת מעשיו, מוריד מהירות ונכנס אל הפיטס. מאנזי ממשיך במרוץ אך מתרסק בהמשך. פנאטי מקבל דגל שחור כשהנהלת המרוץ רואה את מה שלא נראה מעולם על המסלול הזה – וכך גם כל העולם.

 

פעם ראשונה?

אז זהו שלא, אבל בעידן המודרני עם כל המצלמות, זו פעם ראשונה שזה נראה כך ולא בעזרת מצלמות בטיחות או ע"פ דברי הרוכבים. ב-2004, במסלול וואלקם הדרום אפריקאני, במהלך המרוץ של 250 סמ"ק, פונזי ניאטו וטוני אליאס היו בקרב על המיקום השישי. בהקפה האחרונה ניאטו לחץ לאליאס על הבלם "שמתי לב שלפתע הצמיג הקדמי שלי חסום ומאבד אחיזה, אבל המהירות והסיבוב גרם לאופנוע להתיישר," סיפר הרוכב המתחרה כיום ב-AMA "זה מסוכן וזה אחד מהדברים המסוכנים שעלולים לקרות לך במרוץ ובאותו רגע רק רציתי להרוג אותו, כעסתי מאד אבל אנחנו עדיין חברים." הוא מספר על מי שכיום מדריך הרכיבה של קבוצת Alma Pramac ולא קיבל עונש על התקרית בזמנו. אז פשוט אף אחד לא ראה מה שקורה מאחור וגם היום לדברי רבים מהרוכבים בקטגוריות הנמוכות, הנהלת המירוץ לא רואה את כל העברות שעושים הרוכבים הצעירים המבקשים להוכיח עצמם. תקרית נוספת דומה התרחשה ביום אימונים במסלול מיסאנו ב-2013. ניקולו קנאפה שהתחרה אז ב-WSBK לקח חלק ביום ההוא ונתקל לכל אורכו ברוכב חובב שעקף באופן מסוכן, חתך את המסלול ועל אף בקשות להיזהר, המשיך לרכוב בפראות. בצילום ממצלמת הבטיחות של המסלול נראה כי קנאפה נוגע לו בבלם אך בהסתכלות נוספת נראה שהוא נוגע לו במרפק ומבהלה הרוכב מתרסק. על התקרית הזו קנאפה נדרש להתייצב בבית המשפט באשמת ניסיון לרצח אך התיק נסגר מידית ע"י השופט. פנאטי עומד היום מול תביעה דומה.

 

התגובות

כל תקרית היום היא אש בשדה קוצים, המדיות החברתיות מאפשרות לכולם להגיב ומהר. דף הטוויטר של האליפות פרסם את הקטע כבר במהלך המרוץ והוא שותף 17,000 פעם. התגובות הגיעו מאוהדים, רוכבים אחרים וגם מנותני חסות. לצערו של פנאטי גם מי שעימם חתם בעקיפין חוזה לעונה הבאה צפו בתקרית. רק במהלך הסבב הבריטי, הודיעה קבוצת Forward שפאנטי יתחרה עבורם ועבור MV Agusta בעונה הבאה. הם חיפשו איטלקי חזק ומצאו את האיטלקי שרצה שינוי. ג'ובאני קסטיליוני ישר הודיע שיעשה כל מה שיכול בכדי למנוע מהרוכב לשבת על שלדה מקו הייצור שלו "זה היה המקרה הנוראי והעצוב ביותר שראיתי במהלך מרוץ" כתב בנו של מי שהקים את מותגי העל האיטלקיים "ספורטאי אמיתי לא ינהג כך לעולם. אם אני הייתי דורנה הייתי מרחיק אותו לעולם מהמרוצים. לגבי החוזה העתידי שלו כרוכב שלנו במוטו2, אני אתנגד לכך בכל אופן שיש לי, זה לא יקרה, הוא לא מייצג את ערכי החברה בשום אופן."

פחות משעתיים אחרי תום הפעילות על המסלול, הנהלת המרוץ הודיעה שפנאטי קיבל השעיה לשני מרוצים, חוץ מהדגל השחור שקיבל. זהו העונש הכבד ביותר שניתן לרוכב. ב-2005 חורחה לורנסו קיבל השעייה ממרוץ אחד על רכיבה מסוכנת, עונש שלדבריו סידר לו את הראש והציל לו את קריירה. ניקולס איו, הבן של, קיבל דגל שחור והשעייה ממרוץ נוסף ב-2012 על מכות עם רוכב אחר. איו אגב, היה הרוכב הנוסף שפנאטי שלח אליו את היד וניסה לכבות לו את המנוע, פנאטי קיבל על זה 3 נקודות ששלחו אותו לזנק מהמיקום האחרון בסבב שאחרי התקרית.

 

יום למחרת כבר יצאה הודעה משותפת לקבוצה מולה היה חתום פנאטי שבה מודיעה הקבוצה על ביטול החוזה כשג'ובאני קוזארי, בעלי הקבוצה שקיווה להריץ את הקבוצה בעונת 2019 עם שני האיטלקים שלקחו חלק בתקרית, מביע את תסכולו "אחרי התקרית המגעילה בין רומנו פנאטי וסטפאנו מאנזי, זה בלתי אפשרי בשביל הקבוצה להמשיך בתוכניות כמו שהן לעונת 2019. לכן, למרות שחבל לנו מאוד, אנו נאלצים לבטל את ההסכם עם הרוכב. הספורט שלנו מסוכן דיו וכל מהלך שמעלה את רמת הסיכון – בלתי נסבל."

 

ניסיון לרצח?

הפדרציה האיטלקית הגיבה גם היא משמעתית, יומיים אחרי התקרית היא החרימה את רישיון המרוצים של הרוכב לחודשיים עד הבהרת העניינים ואישרה זאת אחרי שימוע בנוכחות הרוכב שלושה ימים אח"כ.

ההחרמה הזו אינה מונעת מהרוכב להשתתף במרוצי אליפות העולם, כל עוד אינם נערכים באיטליה.

במקביל הועברה תלונה אל התובע המחוזי בגין ניסיון לרצח, כמו במקרה של קאנפה, העניין ייבדק בבית המשפט.

"ללחוץ כך על הבלם של יריב במהירות שכזו יכול להיחשב כסיכון במודע חיים של אחר שלא להזכיר את הדוגמה הרעה למיליוני הצופים הצעירים שעוקבים אחר מרוצים" נוסח בתביעה "לכן, פנינו היום לתובע המחוזי בבקשה לבדוק האם המהלך של פנאטי מתאים ורלוונטי לתביעה פלילית כולל זו של ניסיון לרצח ובמידה וכן המשך התנהלות משפטית מולו היא רק נדרשת".

 

האם התובע יקבל זאת? עדיין לא ברור אך זה נראה לא טוב בשביל האיטלקי.

סטפנו מאנזי חשב תחילה שזו כוונתו של יריבו על המסלול "זה לא נראה לי ההחלטה הנכונה כי אף אחד לא אמור אפילו לחשוב על להתנהג כך, באופן שמסכן חיי יריבים על המסלול". הוא אמר כששמע על ההשעיה לשני מרוצים והוסיף "אי אפשר לסלוח על זה, אמנם לא התרסקתי אבל הוא ניסה להרוג אותי, כי במהירות של 200 קמ"ש, המטרה היא להרוג בן אדם. לא סולחים על דבר כזה. היו בינינו יחסים טובים אבל עכשיו זה נגמר". ארבעה ימים אחר כך הוא כבר היה מוכן לסלוח כשהתראיין לטלוויזיה האיטלקית בביתו.

"אני מוכן לסלוח לו, בואו ניקח את זה צעד, צעד, ניתן לדברים לקרות ואז כן. אני לא הגשתי נגדו תלונה ואני גם לא מתכוון לעשות כך. אני רוצה להפוך את הדף ולהתקדם הלאה".

"מה שהוא עשה היה מגעיל, זה ברור לכל/ אבל אני לא רציתי להיפגע, לא היה לי זמן לפחד כי שמתי לב רק לרעד. האם הייתה התגרות מצידי? אני חולק על זה. תמיד ישנן התכתשויות על המסלול אך המטרה שלהן היא לא לעצבן".

 

תגובות הרוכבים

מנצח המרוץ במיסאנו, אנדראה דוביציוזו, נראה קצת בהלם כשהגיב לתקרית דקות אחרי הניצחון "אני חושב שמה שהוא עשה חמור מאוד והדגל השחור מתבקש במקרה כזה. אבל לבטח קרה משהו קודם ועלינו לראות מה קרה קודם עם מאנזי והאם הוא עשה משהו לא בסדר, אני לא יודע. בכל מקרה, את זה אסור לעשות". אגב, החליפה של פנאטי עם סימני הצמיגים של מאנזי הוכיחה שאכן היה מגע ומנאזי יזנק באראגון 6 מקומות נמוך יותר מהדירוג שלו.

מארקז גם ניסה להיות שקול בדבריו אך שינה את גרסתו דקות אחר כך כששמע על ההשעיה "שני מרוצים זה לא נראה הרבה, אבל זה משהו. הוא צריך להישאר בבית עד סוף העונה גם בשביל להוות דוגמה לבאים אחריו".

לורנסו לא שכח את ההיסטוריה כשהזכיר לכולם שמאנזי רוכב אגרסיבי, אפילו חסר אחריות לעיתים ושלבטח קרו אלף תקריות לפני התגובה, אך עם זאת גינה את המעשה "אני סבור שההשעיה מוצדקת ונכונה, כך פנאטי יבין שזה מעשה שלא יעשה" הוא אמר ואולי קיבל השראה מהתיקון שהוא עבר.

ולנטינו נשמע מאוכזב מהתקרית, מאנזי רוכב של האקדמיה שלו, בדיוק כמו שפנאטי היה "זו התנהגות רעה מאד, כאקדמיה ניסינו להתרכז מאד בפנאטי ולעזור לו, אך לא הצלחנו לעשות זאת. כשלנו"

 

מי שקיבל מחיאות כפיים מקהל העיתונאים הוא קאל קראצ'לו שישר הצהיר שכולם נשמעים לו דיפלומטיים מדי "אני חושב שהוא היה צריך לחזור למוסך והקבוצה הייתה צריכה להעיף אותו מהדלת האחורית, אסור לעשות דבר כזה".

הקבוצה אכן העיפה אותה וקרעה את החוזה, באראגון כבר יתחרה עבורם קסאבי קרדלוס והם גם החליטו לוותר על מיקומם באליפות המוטו2 ולהתרכז רק במוטו3 בעונה הבאה. וקראצ'לו? בציטוט בלעדי למוטו, יותר משבוע אחרי התקרית וההצהרה שלו שאסור לתת לפנאטי להתחרות לעולם, הבריטי לא מתרכך "אני לא משנה את דעתי כלל, אני חושב שמאנזי היה קצת קשה בעקיפות שיזם אך זה לא נותן אישור ללחוץ למישהו על הבלם."

 

תמיכה

בין הרוכבים המוצאים מקום למילה חמה לרוכב אפשר למצוא למרבה הפלא את טוני אליאס "לא ניתן להגן על מה שפנאטי עשה, זה מסוכן ולא יעשה ולכן הוא קיבל השעיה משני מרוצים, נקודה! ישנה בעיה שצריכה טיפול – אבל להרוס קריירה ספורטיבית של רוכב, לבטל הסכמים עכשוויים ועתידיים, נראה לי לא במקום. רומנו צעיר וצריך ללמוד, ללא ספק יש לו בעיית שליטה עצמית וכולנו עברנו בשלב זה או אחר דרך פסיכולוג או מדריך בכדי לשלוט בדחפים כשאנחנו על האופנוע, זה קורה".

 

גם מי סיים מעליו את האליפות בעונה הקודמת שלח לו מילים חמות. חואן מיר שיתף באינסטגרם מילים חמות המראות על בגרות מעבר לשנותיו "היי פנאטי. בסבב האחרון במיסאנו עשית טעות שלא ניתן לתרץ וסיכנת חייו של מתחרה. התנהגות כזו אינה ראויה לרוכב שאתה וכמובן דורשת הענשה חמורה. בעונה הקודמת היית יריב נהדר ודחפת אותי לקצה לכל אורכה, היו לנו אלפי קרבות על המסלול אך תמיד נהגת כרוכב וספורטאי נהדר. נפגשנו פעמים רבות על הפודיום וחשתי כיצד אתה אצילי לא רק בניצחון אלא גם בהפסד. אני חושב שאתה בן אדם נהדר. אל תוותר בקרב על עתידך כרוכב, לכולם מגיע הזדמנות שניה ואפילו שלישית. עבוד על לתקן את הדחפים הללו שלעיתים בוגדים בך ומשחקים בך וחזור אל המסלול כרוכב הטוב שאתה. יש לנו עוד אלפי קרבות לערוך בעתיד."

 

נראה שהתגובות ברשת ובמדיה מעט התרככו ככול שעברו הימים, אף אחד אינו מצדיק את המעשים אבל אם אפילו מאנזי מוצא מקום למחילה אז אולי כדאי לעצור את כדור השלג. מנהל קבוצת Alma Pramac, פרנצ'סקו גווידוטי, השווא את האוהדים שעולצים כשרוכב מתרסק למעשה של פנאטי, מנסה בכך קצת להרגיע את המתקפה ברשתות החברתיות. מתקפה שלא פסחה על משפחתו של פנאטי "מאנזי ניסה מספר פעמים להפיל אותו ואני מאד מאוכזבת כי הם אמורים היו להיות בני קבוצה בעונה הבאה". סיפרה אמו של הרוכב מביתה שבאיטליה "הופעל לחץ על הבן שלי אבל אני חייבת להודות שמה הוא עשה לא בסדר. עם כל האדרנלין בגוף וכולנו יודעים מה הוא אופיו, הוא מעד לתוך הפרובוקציות. מה שמאד עצוב לי הם כל איומי הרצח שמגיעים כעת. מישהו גם העביר הודעות נוראיות לבת זוגו, כל מי שאומר את כל הדברים הנוראיים הללו, כאילו שוכחים שישנה משפחה מאחוריו ושהוא באמת טוב בבסיסו".

 

אז מה עכשיו?

פנאטי בהודעה באתר הרשמי שלו ביקש מחילה "אני מתנצל בפני עולם הספורט המוטורי, הבוקר, בדעה זחוחה, אני מקווה שזה היה רק חום רע. אני חושב שוב ושוב על התקרית וזה היה מעשה גרוע, לא אנושי. אדם אמיתי היה מסיים את המירוץ ופונה להנהלת המירוץ לקבל צדק בשביל כל התקריות, לא הייתי צריך להגיב להתגרות מצידו, כל הביקורת מוצדקת ואני מבין את הכעס המופנה לעברי ואני מקש להתנצל בפני כל מי שהאמין בי ונפגע ממעשי".

פנאטי ממשיך ומזכיר שמאז שחזר להתחרות לא קיבל ולא עונש אחד והקפיד שלא לקחת סיכונים מיותרים לו ולאחרים על המסלול. "זה נכון שאני פועל לפעמים באימפולסיביות אך הכוונה שלי לבטח לא הייתה לפגוע ברוכב אחר." הוא חוזר ומתנצל ומבקש לחשוב קצת, אך שעות אחר כך כבר הודיע שאינו מעוניין לחזור למסלול.

הוא זומן לשימוע ע"י ויטו איפוליטו בפדרציה העולמית. לדברי יושב הראש המטרה היא לא לצלוב אותו אלא להקשיב.

הפגישה בשוויץ במשרדי הפדרציה העולמית אכן התקיימה ביום שלישי. ויטו אפוליטו וה-FIM לא שיחררו הודעה רשמית על ההחלטות שהתקבלו עד יום שישי ולמרות השמועה הראשונה שגרסה שלא יהיה שינוי בעונשו של הרוכב בסופו של דבר רישיונו הבינלאומי למרוצים הושעה עד תום 2018. פנאטי יכול לערער לבית המשפט (כמו שולנטינו עשה ב-2015, אך הסבירות שיעשה זאת נמוכה). ההודעה שיצאה מהפדרציה העולמית תיארה את מה שהתקיים בפגישה, כולל הבהרת חומרת המעשה, חשיפתו בפני אוהדים צעירים וההשפעה עליהם וחשיבות התנהלות ספורטיבית על המסלול. ויטו איפוליטו והמנהל המשפטי של ה-FIM ציינו כי הם מודעים ללחץ תחתיו נמצאים הרוכבים , אך הזכירו לפנאטי על כך שיש לו השפעה אדירה על דור העתיד. ה-FIM הוסיפו שפנאטי יוכל לקבל רישיון מרוצים חדש במידה ויעמוד לתנאים המצוינים בחוקה של ה-FIM, מה שמצביע על כך שהוא יצטרך לעבור אישור רפואי שיכלול כנראה הערכת פסיכיאטר.

כרגע נמצא בתכנון מהלך קידומי שהפדרציה רוצה להשיק בהקשר של ספורטיביות על המסלול ועל הכביש והם, לפי השמועות, מעוניינים שפנאטי יעמוד בראשו.

לפי הקורר דלה ספורט, כרמלו אספלטה, ראש דורנה, עומל כרגע על למצוא קבוצה חדשה לרוכב, הוא מעוניין בחזרתו של הפנאטי, להיות חלק משיקומו ובעזרתו גם לשקם את התדמית של האליפות כתוצאה מהמקרה. כל הפרויקטים עדיין בתהליך אך ברור שגם ה-FIM ודורנה מאמינים ברוכב ומאמינים בשיקום האפשרי וחזרתו למסלול.

 

לרוכבים שהתייצבו לסבב ה-14 של אליפות העולם במסלול אראגון היה הרבה מה לומר עוד בטרם שמעו על החמרת העונש, על התגובות בעולם והאכזבה מהאופן בו המקרה סוקר לעומת המרוצים עצמם "מה שפנאטי עשה היה חמור ומסוכן מאוד אבל מה שקרה בעקבות כך ביום שני, אני לא מצליח להבין" אמר מי שמכיר אותו יותר טוב מרבים, ולנטינו רוסי. "הכל דווח בהגזמה, שמעתי דעות מאנשים שלא צפו בחייהם במירוץ אופנועים, החדשות על פנאטי היו חשובות מהניצחון של דוביציוזו ודוקאטי באיטליה. אולי השעיה של שני מרוצים זה לא מספיק, ייתכן ששלושה במקרה הזה, זה מתאים יותר, אך זה מספיק".

דוביציוזו שכאמור נפגע הרבה ממיעוט בסיקור המקומי לטובת הסיקור על התקרית, מאשים בעיקר את המדיה החברתית שהוא בעצמו די מתנזר ממנה "המדיה דיברה על זה יותר מדי והם לקחו את זה לכיוון הלא נכון כי הם דיברו על דברים אידיוטים במקום על מירוצים. המדיה החברתית יצרה מצב רע, במקרה הזה היא אפשרה תגובה רעה לסיטואציה. אני שונא שאנשים אומרים דברים רק בגלל שהם יכולים ולאו דווקא כי הם מבינים את המציאות. אני לא אוהב את המצב שנוצר כעת ואת האופן שבו המדיה סיקרה את הספורט".

העליהום התקשורתי גרם גם לאלוף העולם המכהן לקחת צעד אחורה בדעותיו "שני מרוצים השעיה נראים לי מעט מדי בשביל פנאטי אבל אני לא מסכים כלל עם כל מה שנאמר במדיה ומה שנאמר על הילד הזה. אסור לשכוח שכולנו מאד צעירים, הוא רק בן 22, הוא רק מתבגר כרגע ומוצא את עצמו. העונש שהוא קיבל מהתקשורת היה מיותר" אמר מארק מארקז בן ה-25, "תקריות כאלו כבר קרו על המסלול בעבר, אני לא רוצה לציין שמות אבל זה קרה. כעת אחרי שכל הדיבורים נרגעו, יש לתת הזדמנות שנייה לכולם". מארקז שמע כמו כולם שפאנטי הודיע כי הוא פורש והוא מציע לו לשקול זאת מחדש "אני מקווה שהוא יחשוב שנית על הפרישה ויחליט לשוב למסלול כי יש לו הרבה כישרון, הוא שגה אך הוא עדיין צעיר ויכול להתבגר. היה רגע שבו היה נדמה שיש לחץ על הרוכב שיפגע בעצמו, הוא הותקף כל כך הרבה, לשמחתי המצב נרגע".

לחיי ההזדמנות השלישית.

 

 

בנימה אישית

לראות התנהלות שכזו במהלך מירוץ, בספורט שאני כל כך אוהבת, זה קשה ומאוד מאכזב. לראות את הספורט ששינה לי את החיים מסוקר פעם אחר פעם במדיה הכללית רק כשקורים כאלו דברים, מאכזב אותי עוד יותר.

לפעמים נדמה לי שאנשים שוכחים שרבים מהרוכבים שאנו רואים הם אנשים צעירים שנמצאים בלחץ תמידי, לא שהתנהגות כזו מקבלת איזשהו אישור או לגיטימציה מצידי, אך היא לבטח לא הדבר היחיד שאוהדי הכדורגל צריכים להכיר ובטח לא הכתבה היחידה המסקרת את הספורט ב-CNN בשנים האחרונות.

הרושם שזה מותיר על הספורט הוא שלילי ומסוכן, כאילו כל מה שהספורט נותן חוץ מהיותו כלי בידור נפלא נשכח מהעולם. אף אחד לא מזכיר את 175 העקיפות באסן, גם לא את אמצעי הבטיחות הקיימים לכל ילד שעולה על אופניים בזכות פיתוחים שזולגים מאליפויות העלום, הצמיגים, האספלט האיכותתי (אם עושים אותו כמו שצריך..) הצבע לסימון הכבישים שאינו מחליקים וגם העזרה הראשונה הניתנת לכל הנפגעים בתאונות הדרכים. כשנהיה זקנים גם נוכל ליהנות מכריות אוויר מתנפחות אם ניפול מהמיטה, פיתוח המושתת על חליפות הרכיבה.

אחד מהנושאים שיש לקדם בספורט זו הפתיחות לטיפול פסיכולוגי בכדי להתמודד עם כל הלחצים. רבים מהרוכבים כבר מטופלים ע"י אנשי מקצוע. אנדראה דוביציוזו וטיטו רבאט לא מסתירים את היותם מטופלים ע"י פסיכולוג ספורט המתמחה בספורט מוטורי, פסיכולוג המבין את הסיכון ומערכת היחסים עם הקבוצה והכלי. באקדמיה של ולנטינו ישנה פחות פתיחות לנושא, אולי זה האגו אולי זה זה שיש לדוקטור תמיכה משפחתית, רשת חברים וקבוצה שמסייעת לו בהתמודדות, אולי זה כי הוא אולד סקול. בימים שמייקל פלפס מדבר בפתיחות על דיכאון וטיפול, זה הזמן לעשות כן גם בספורט המוטורי.

נושא נוסף הוא הקפדה על מה שקורה מאחור כשהנהלת המרוץ צריכה להתריע בדחיפות על רכיבה לא הולמת גם בקרבות האחוריים המתרחשים במרוצים. לפני שנה סיפרה לי מריה הררה שישנם רוכבים המתנקלים לה במירוץ אך הנהלת המירוץ ודורנה לא רואים את זה, הגיע הזמן שזה ישתנה. למרות שעוד פעם, זה לא מצדיק דבר.

האם פנאטי רצה להרוג את מאנזי? לא נראה לי. האם הוא טעה? בגדול. אבל האם זה צריך להיות הסוף שלו? אני כבר לא בטוחה. בשיחות אוף-דה-רקורד עם מספר דמויות מפתח איטלקיות, כמה ימים אחרי התקרית הם מרגישים שאולי היו קשים מדי עם פנאטי. התקרית הייתה בין שני רוכבים איטלקים וכנראה אם הייתה עם רוכב ספרדי או בריטי זה היה נראה אחרת. הכל גם התערבב לי עם הקסדה שהביא אלכס אספרגארו למרוץ. הספרדי עשה הומאג' לרוכב האופניים מרקו פנטאני שניצח בג'ירו וטור דה פראנס אך פרש תחת האשמות בשימוש בסמים שלא הוכחו בסופו של דבר. האיטלקי שקע בדיכאון, התדרדר לסמים קשים ומת ממנת יתר. לפנאטי מגיע יותר מזה.

גלריה

  • Copyright: Marinelli Rivacold Snipers

  • Copyright: Forward Racing Team

  • Copyright: Sky VR46

  • Copyright: Sky VR46

  • Copyright: MotoGP

  • Copyright: MotoGP

  • Copyright: Marinelli Rivacold Snipers

  • Copyright: Marinelli Rivacold Snipers

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל