מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינדיאן
שרקו
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אבניר קוביה שמאל
1 על 1
אישימוטו באנר קוביה שמאל
אוגוסטה קוביה הכי עליון
אופנוסנטר קוביה שמאל
סטפן
לרט
רוית דדוש עליון
KTM עליון קוביה
תמוז
KTM שמאל
HJC
אינדיאן קוביה שמאל
מתלה לקסדה
אייפקס
ברקום שמאל
הארלי שמאל

מוטוGP קטאר: 4 דברים שאולי פספסתם

מוטוGP קטאר: 4 דברים שאולי פספסתם

תמי גורלי

צילום: MotoGP

אם צפיתם במרוצי אליפות המוטוGP בקטאר בסופ"ש האחרון או קראתם את הסיקור שלהם באתר אתם כבר יודעים מה קרה במהלכו. תמי גורלי חקרה, ראיינה, בדקה והביאה לכם 4 סיפורים חשובים שאולי פספסתם או לא ידעתם:

היפני הראשון

היו תקופות שבהן לראות את הדגל היפני מתנופף היה עניין שבשגרה, אלופים רבים הגיעו מארץ השמש העולה – שמות גדולים כמו הראדה, נקאנו, אואיצ'י יו, קאטו, אבה ורק בשנים האחרונות אאויאמה, טומיזאווה ונקגאמי. אפילו שרוב האופנועים על הגריד מגיעים משם והפאדוק מלא במכונאים ואנשי צוות יפנים, מספר הניצחונות והפודיומים של רוכבים יפנים נמוך מאוד לעומת סוף השנות ה-90. אפילו ולנטינו רוסי אמר בזמנו, כשהחל את הקריירה העולמית, שההשראה שלו הייתה הרוכבים מיפן, הם אלו שעזרו לבנות את אלוף העולם שאנחנו מכירים. אבל הדעיכה של האליפויות המקומיות והתחזקות הרוכבים מאירופה הביאו לשינוי בסדר העולמי. הקושי להשתלב בגיל צעיר כל כך באליפות המתנהלת ברובה מחוץ למדינה מנע מרוכבים יפנים לקחת חלק באליפות ולבלוט בה כבעבר – וגם לחוסר המזל עם מותו של קאטו, שהיה מסומן כאלוף עולם בקטגוריה הבכירה, ואח"כ גם מותו של טומיזאווה שלעולם יזכר כמנצח הראשון של קטגוריית המוטו2, חלק בדבר.

שואיי נקמוטו שעמד בראש מחלקת המרוצים של הונדה עד לפני שנתיים לקח על עצמו את פרויקט שיקום הענף ביפן. מעבר להיותו סקאוטר ביפן, נקמוטו, בשיתוף פעולה עם הונדה, עזר להקים את אליפות הטאלנט קאפ האסייתית, המקבילה של הרד בול קאפ, אך מקלה על רוכבים מאסיה להשתתף בזכות מרוצים ביפן, תאילנד, מלזיה וקטאר – קרוב לבית. האליפות מטפחת את הרוכבים שאחר כך משתלבים באליפות ה-CEV והרד בול קאפ לפני שמטפסים למוטו3 – שם גם מחכה להם קבוצה אסייתית בניהולו של אלוף העולם אאויאמה ובחסות של חברת השמנים "אני מאושר שניצחתי כרוכב אך גם כמנהל קבוצה, אני חב תודה לאידמיטצ'ו שתומכים בנו כל יום", הוא אמר אחרי הניצחון של רוכבו בקטאר "כולם יודעים שטובה עובד קשה באופן קבוע, אבל אני לא יכול להסתיר שהייתי מוטרד מאוד בשנתיים האחרונות, אז הניצחון הזה נפלא במיוחד".

למה לרוכב שהגיע כאלוף האליפות האסייתית הלך לאיבוד כשהשתלב ב-CEV, ברוקיז ובמוטו3?

אקירה נושימורה, עיתונאי יפני בכיר העוקב אחר אליפות העולם כבר שני עשורים סבור שאולי יש קשר לאופי היפני של הרוכבים הצעירים לעומת הספרדים והאיטלקים השולטים באליפות והסביר, בשיחת טלפון מקטאר, שלצניעות והביטחון העצמי יש השלכות על האופן שבו הם מתנהלים בסוף השבוע ובקרבות במהלך המרוצים. הירו אאויאמה, שניהל עד לפני שנה את האליפות עם אלברטו פוייג', מכיר את טובה מאז 2014 כשהוכתר אלוף, הסביר לא פעם שטובה הוא רוכב "של יום ראשון" וזה לא מספיק בשביל אליפות העולם. הוא תוקף רק במהלך המרוצים אך זינוקים ממיקומים נמוכים מנעו ממנו להשתלב בקרבות ולצבור נקודות. במהלך יוצא דופן הוחלט על עבודה משותפת של שני הרוכבים היפנים ומנהל הקבוצה עם פסיכולוג ספורט הדובר את שפתם ולדברי אאויאמה זה חלק מסוד הניצחון. לראשונה הוא זינק מעל המיקום ה-11 על הגריד והצליח להילחם עם הטובים בקטגוריה עד לניצחון – בפער של 53 אלפיות מדה לה פורטה.

וטובה? "אני מרגיש נפלא, אין לי מילים. המטרה שלי עדיין נראית כחלום", אמר בהתרגשות כשהוא עוצר את הדמעות "שמרתי על ריכוז ועל זרימה טובה במהלך המרוץ. זה לקח לי שלוש שנים וסוף סוף הגעתי לכאן".

 

 

 

להיות החדש.

ארבעה רוכבים הצטרפו העונה לקטגוריית המוטוGP: פרנצ'סקו בגנאיה לפרמאק על הדוקאטי, מיגל אוליביירה לקבוצת Tech3 על ה-KTM, חואן מיר בסוזוקי ופאביו קווארטאררו בקבוצת פטרונס על הימאהה.

יש הרבה מה ללמוד ולמה להתרגל בטיפוס לקטגוריה הבכירה, צריך להתרגל לצמיגים, ללמוד קווי רכיבה חדשים, נקודות בלימה, לחוות קרבות מסוג אחר על אופנועים ששוקלים 157 ק"ג, מערכת אלקטרונית, מיפוי, דרישות פיזיות גדולות יותר, שעות עבודה ארוכות וכיצד להתמודד עם הלחץ וההתרגשות בהגשמת חלום ולהילחם בגדולים בעולם, באליפות החשובה לדו גלגלי.

חלק מהעניין הוא לנסות לשמור על פרופורציה גם כאשר הרוכבים הם אלופי עולם מכהנים. "אני רק רוצה שיהנה", "שרק יסיים את המרוץ", "שיסיים עם נקודה אחת", היו משפטים ששיגרו מנהלי הקבוצות לאורך כל השבוע, וההכנה אליו, בקטאר כשנשאלו על ציפיותיהם מהרוכבים. אחת מהבעיות בעונות האחרונות, ובלטה בזה בעיקר קבוצת אפריליה, היא התחושה שמנהלי הקבוצות אינם מאמינים ברוכבים שלהם או נותנים להם זמן ללמוד ולהשתפר. הלחץ לספק תוצאות כבר בהתחלה ופיטורים מוקדמים השאירו את הרוכבים ללא תחושת הביטחון שאפילו בבית השני שלהם לא באמת תומכים ומאמינים ביכולתם. גם רוכבים כמו תום לוטי, שרכב בקבוצת מארק VDS, ואפילו מאווריק וינאלס אמרו שבעונה הקודמת הם הרגישו לבד וללא תמיכה ממנהלי הקבוצה, אווירה שפגמה בתחושת הביטחון והשפיעה על יכולת הריכוז והתוצאות.  

גווידוטי, פונצ'ראל, בריוויו וזילנברג מנוסים מספיק בניהול כדי לטפח את דור העתיד וגם במהלך אירועי המרוץ הראשון של העונה בלטו מנהלי הקבוצה בתמיכתם ברוכבים הצעירים. אחת מהדרמות הגדולות של המרוץ התקיימה על קו הזינוק, כשקוורטאררו ואוליביירה שגו והדוממו מנוע, טעות שראינו לאחרונה אצל מארקז ב-2018, בסבב הארגנטינאי. השניים, לעומת הרוכב המנוסה, פעלו על פי הנוהל שרוענן אחרי התקרית ההיא, סימנו בהרמת יד על הבעיה, המתינו לנציג IRTA וזינקו מהפיט ליין ומסוף הטור. לא היה איבוד עשתונות או חוסר אחריות, היה תפקוד נכון תחת לחץ, בזינוק למרוץ החשוב בחייהם. השניים הצליחו לצבור מהירות ולעקוף רוכבים שזינקו הרבה לפניהם, כשקוורטאררו אפילו קובע את שתי ההקפות המהירות של המרוץ. נקודות הם לא ייקחו הביתה, אך שיעור חשוב וניסיון הם צברו.

"יכולנו כבר לחלום על נקודה", אמר הארווי פונצ'ראל על הרוכב שלו בתום המרוץ "הוא עשה עבודה מצויינת למרות הטעות כשכיבה את המנוע, כמו שעשה קוורטאררו במקביל. אנחנו כל כך גאים במיגל ושמחים בפידבק והעבודה הנפלאה שהוא עושה עם ה-KTM", כל חברי הקבוצה חיכו עם מילות עידוד ותמיכה לרוכב הפורטוגלי עם שבו למוסך. כך גם בקבוצת פטרונס. ווילקו זילנברג, שהרגיע בעדינות את הרוכב על הגריד כשהוא בדרכו לפיט ליין, אמר בסוף היום "הוא עשה טעות, טעות קטנה שבנסיבות הללו היא עם השלכות גדולות, אבל הוא לא ויתר, נתן הקפות עקביות וסיים במיקום ה-16. אנחנו יכולים להיות גאים".

 

האנגלים באים

לפני שנתיים, כשדורנה חתמו עם טריומף על הסכם לאספקת המנועים, ההערכה הייתה שיקח להם קצת יותר זמן להגיע לתוצאות מרשימות – אך כמו שמרוץ המוטו2 בקטאר היה נראה, אם מזג האויר יאפשר, השיאים ישברו בכל סבב העונה.

בעזרת עוד 30 כ"ס של מנוע ה-765 סמ"ק של טריומף לעומת ה-600 סמ"ק של הונדה הצליח לורנזו בלדסארי לשמור את טום לוטי במיקום השני בפער של 26 אלפיות בלבד. "עד העונה הזאת הקטגוריה לא איפשרה ולא טעות אחת בלבד", אמר המנצח במרוץ ההיסטורי "כעת עם מנועי הטריומף אפשר לעשות טעויות, למשל בשינויי הכיוון מבלי לאבד יותר מדי זמן, המנוע עוזר, הוא נותן יותר דחיפה".

ואכן קצב המרוץ עלה. בו בנשניידר עם שלדת ה-NTS, שחצה את קו הסיום במיקום ה-16, יכול היה לנצח את המרוץ של העונה הקודמת בזמן שסיים העונה. כל שיאי המרוץ נשברו למרות שמזג האוויר היה קצת קריר מהרגיל, עם 25 רוכבים שקובעים טופ ספיד גבוה מהשיא ששרד עד סוף השבוע האחרון.

אחד הנתונים המדהימים הוא שבמהלך אימוני טרום העונה, סם לואס קבע זמן מסלול מהיר מפול פוזישן של המוטוGP בשנת 2004, וכל זה עוד לפני שדאנלופ, ספקית הצמיגים של הקטגוריה, יצרה עדכון לצמיגי האליפות.

עד 2019 2019
זמן מרוץ המנצח 40:50.672 39:56.109
זמן מרוץ מיקום 15 40:19.802 40:18.880
טופ ספיד 286.7 קמ"ש 294.4 קמ"ש
שיא מסלול 1:59.052 1:58.585
הקפת מרוץ המהירה 1:59.421 1:58.711

 

 

חכמים מדי

זה שג'יג'י דלאנייה גאון, כולם יודעים. גם כל המתחרים של דוקאטי יודעים את זה, כי מי שעומד בראש הפיתוח של המפעל האיטלקי מצליח למצוא כל פעם מחדש, כראוי למהנדס שהוא, את החריצים בחוקת האליפות בשביל לפתח עוד משהו חדש. ב-2016 המשבר של דוקאטי היה הכנפונים שהביאו לעולם האליפות. הפיתוח החדש-ישן שנראה על המסלול בעונת 2010 קיבל רענון אך לא התקבל בטוב ע"י היריבים ואחרי שאנדראה יאנונה, רוכב דוקאטי באותה העונה, שבר כנפון במארק מארקז, הכנפונים הוצאו חוץ לחוק והוגבלו כחבילה אירודינאמית.

"הם ניסו לעשות את זה בלתי אפשרי עבורינו", אמר פאולו צ'יבאטי, ראש מחלקת המרוצים של דוקאטי, לפני תחילת עונת 2018 "אבל הצלחנו ליצור משהו חדש שוב. מצחיק שאנחנו רואים את המתחרים הגדולים שלנו עם פתרונות דומים. אנחנו לא יכולים לרשום פטנט על כל פיתוח ולכן אנחנו מנסים לחשוף את החבילה האירודינאמית שלנו הכי קרוב לתחילת העונה כך שאף אחד לא יספיק להעתיק".

זה מה שדוקאטי עשו גם העונה, אחרי רענון נוסף לחוקה שקובע שאף כנפון לא יוכל להתפרק מהפרינג וחייב להיות קבוע כחלק ממנו. הם הביאו את הפרינג עם שלוש המדרגות כבר למבחן בספאנג, ולזה שאחריו גם מה שנראה כמו ספוילר ומחובר לזרוע האחורית וגם כיסוי לגלגל הקדמי.

הידיעות הראשונות סברו שמדובר בספוילר שאמור לסייע בקירור הגלגל האחורי או שמדובר במטה ריסוס שימאהה השתמשו בו בעבר, אך הסברה שבעצם מדובר בחלק נפרד לחבילה אירודינאמית, שאמור לסייע במערבולות אוויר או כפי שטוען מי שעומד בראש יחידת המרוצים של אפריליה, מאסימו ריבולה, לאתר GPone – שזה אמור לסייע בדאון פורס של האחורי, וזה נוגד את החוקה.

דוקאטי טוענים שזה רק בשביל לקרר, הם גם טוענים שזה מותר על פי החוקה, שכן זה רכיב המחובר לזרוע האחורית וזז יחד עימה ולא עם הפרינג. אך כל זה לא עזר וארבעה יצרנים מתוך השישה באליפות העולם הגישו קובלנה למנהלת המרוץ וה-FIM בתום המרוץ, על השימוש בחלק לא חוקי. לדברי הקבוצות הם התריעו על הספוילר עוד בטרם הזינוק וביקשו מדוקאטי שלא ישתמשו בו, אולם לאחר שסורבו הגישו KTM, הונדה, סוזוקי ואפריליה את התלונה. דני אולדרידג' האחראי על הפיקוח הטכני לא קיבל את התלונה וזו הועברה לבית הדין לערעורים שבג'נבה אחרי שנציג ה-FIM לא יכול היה להכריע בעניין. בשלב זה הקבוצות המתלוננות צריכות להגיש את הערעור תוך חמישה ימים וסביר להניח שזה לא יפתר לפני ארגנטינה.

כמה שאלות שעולות בנוגע לכל הדרמה המשפטית הזו והראשונה – מדוע לא התלוננו הקבוצות מוקדם יותר? לפי דבריו של פיט ברייר מ-KTM לאתר ספידוויק, אחרי שהם ראו אלפי חלפים במהלך מבחנים, לא להכל אפשר לתת את תשומת הלב.

לגבי האם זה באמת לקירור כמו שדוקאטי טוענים? דנילו פטרוצ'י, במהלך הראיונות ביום שישי לפני הסבב הקטארי, התבדח שהספוילר אינו בדיוק כמו שאמרו בטלוויזיה לקירור, אך שאינו יכול להסביר כי ג'יג'י יהרוג אותו…

ולמה כל זה קורה? לא בטוח שהספוילר הזה באמת נותן כזה יתרון, אך יש תחושה שהיצרנים האחרים מנסים לבלום קצת את דוקאטי. זה המפעל היחיד (למעט KTM שנמצאים צעד שניים מאחור) שיכולים להגיע מרעיון לייצור ופתרון במהירות. הם, בהובלתו של דלאנייה מוצאים פתרונות כל הזמן והיצרנים האחרים רוצים לסמן לדוקאטי שהם לא יתנו יד לכל הפתרונות בתחום האפור. ריבולה מאפריליה, שרק הגיע מעולם הפורמולה, בקיא ומכיר את הפן המשפטי והקרבות על הטכנולוגיה. יתכן והגעתו לפאדוק נותנת רוח גבית למנהלים אחרים שלא רצו להתעסק עם זה.

ולמה ימאהה לא לוקחים חלק? כי הם השתמשו ברכיב דומה בולנסיה וברד בול רינג, ואולי כי לפעמים אתה פשוט רוצה שישאר לך חבר אחד בפאדוק כשתצטרך עזרה…

בינתיים הניצחון של דוביציוזו נשאר על כנו. נקווה שזו הפעם האחרונה שנצטרך לדעת כיצד הוכרע מרוץ בין כותלי בית המשפט.

תגובה אחת ל מוטוGP קטאר: 4 דברים שאולי פספסתם

  1. חברה טובים ומוכשרים שהיו צריכים לדעתי להתניע בדחיפה ולהתחיל המירוץ כמו כולם כמו מרקז

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל