fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מוטוטאץ דקר
לרט
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה

אגדת הפורמולה 1, ניקי לאודה, הלך לעולמו

אגדת הפורמולה 1, ניקי לאודה, הלך לעולמו

מיקי כהן

צילום: Shutterstock

לפני פחות משנה עבר לאודה השתלת ריאות באוסטריה, אך אגדת הפורמולה בן ה-70 הלך לעולמו במהלך ליל ה-20 במאי, בבית החולים בציריך.
חייו של לאודה היו מלאים וסוערים והוא הותיר אחריו, מעבר למשפחה אוהבת וכאובה, גם מורשת ענפה שתיזכר לעולם.

אנדראס ניקולס לאודה נולד ב-1949 בוינה שבאוסטריה למשפחה עשירה, אולם רצונו של 'ניקי' הצעיר להתחרות במרוצי מכוניות – למורת רוחה של משפחתו – אילץ אותו להסתדר ללא מימון המשפחה. לאחר שהשתתף מספר שנים בקטגוריות נמוכות, נטל לאודה בשנת 1971 הלוואה בנקאית גדולה על מנת לממן את כיסא מכונית המרץ' באליפות הפורמולה 2. ב-1973 שוב קנה את מקומות, הפעם בקבוצת BRM, אולם הפריצה הגיעה בשנת 1974, כאשר בעזרתו של קליי רגזוני קיבל לאודה זימון לאנזו פרארי לקחת את ההגה של אחת המכוניות שלו.

שלוש שנים שירת לאודה במדים האדומים של הקבוצה ממראנלו, כאשר כבר במרוץ הפורמולה 1 הראשון שלו הוא מסיים במקום השני וכמה מרוצים מאוחר יותר, לאודה מספק לפרארי ניצחון ראשון מאז שנת 1972. באותה שנה סיים לאודה רק רביעי באליפות העולם אבל הראה לאנזו מחויבות עמוקה לפיתוח מכונית הפורמולה 1 של הקבוצה.

פתיחת עונתו השניה בפרארי הייתה קשה, למרות זאת הצליח לאודה לאסוף נקודות במהלכה וניצחון במרוץ האחרון לעונת 1975, בארה"ב, הבטיח לו את אליפות העולם הראשונה שלו.

עונת 1976 החלה עם שליטה מוחלטת של לאודה באליפות. גם במרוצים אותם לא ניצח הגיע לאודה למקום השני והאליפות נראתה מונחת בכיסו. אולם אז הגיע מרוץ גרמניה במסלול נורבורגרינג הארוך (22 ק"מ) והצר. בגלל התוואי ההררי של המסלול, לא הצליחו מארגני המרוץ לעמוד בתנאי בטיחות ראויים ולאודה קרא להחרים את המרוץ, אך נהגים אחרים התנגדו לביטול והמרוץ יצא לדרך. לאודה התרסק בהקפה השניה בגלל כשל במתלה ומכוניתו החלה לבעור. חייו ניצלו ע"י נהגים אחרים אשר חילצו אותו מהמכונית הבוערת – ולא ע"י מרשלים, שלא היה בידם ציוד הולם.

המרחק הרב שהיו צריכים לנסוע אמבולנסים וכבאיות, גם כן לא תרם למצבו של לאודה אשר נכווה קשות בראשו ושאף עשן רב לריאותיו. בבית החולים שקע לאודה בתרדמת ובשלב מסויים אף הוזמן כומר למיטתו. אולם לא אדם כמו לאודה יוותר מהר כל כך ושישה שבועות אחרי התאונה ולאחר שעבר ניתוח בפניו, על מנת שיוכל לפקוח את עיניו, שב לאודה למכונית הפרארי, להגן על תואר האליפות. ג'יימס האנט, המתחרה העיקרי של לאודה באליפות העולם, כבר צמצם את הפער לשלוש נקודות בלבד כשהגיעו השניים למרוץ האחרון לעונה, ביפן. לאחר שתי הקפות בלבד, בגשם שוטף, החליט לאודה, בהחלטה אמיצה, לפרוש מן המרוץ. האנט שהגיע שלישי, זכה באליפות בהפרש של נקודה אחת בלבד. את מעללי השניים, ניתן לראות הסרט המצוין Rush.
מי שלא הסכים עם פרישות של לאודה מן המרוץ האחרון ביפן בעונת 1976, היה אנזו פרארי ובמהלך עונת 1977 התדרדרו היחסים בין השנים ולמרות שלאודה זכה באליפות בעונה זו, החליט לאודה לעזוב את הקבוצה האדומה.
בעונת 1978, הצטרף לאודה לקבוצת ברבהאם לשתי עונות לא מוצלחות ולפני סוף עונת 1979, הודיע לאודה לבעלי הקבוצה, כבר במקוץ הקנדי, כי הוא פורש באופן מיידי ממרוצי פורמולה 1. לאודה חזר לביתו לנהל את חברת התעופה אותה הקים. אולם בשנת 1982, כשנזקק למזומנים על מנת להמשיך ולהחזיק את עסקיו, חזר לאודה להתחרות בפורמולה 1, במדי מקלארן, למשך ארבע עונות.

בעונתו השניה בקבוצה, זכה לאודה באליפות העולם השלישית שלו, בהפרש של חצי נקודה מיריבו אלן פרוסט. לאחר שהתדרדרו ביצועיו, פרש לאודה במרוץ ה-13 מתוך 16 המרוצים בעונת 1985, בה גם זכה במרוץ הפורמולה 1 האחרון שלו, תלה לאודה את ההגה, אולם הוא לא נעלם מנוף הפורמולה 1 ושימש כיועץ לקבוצת פרארי ובשנים 2001-2002, ניהל את קבוצת הפורמולה 1 של יגואר.
המזל לא שפר עליו בתחום העסקי, לאודה הודח מחברת התעופה שהקים לאחר שהמניות נמכרו לאוסטריאן איירליינז בשנת 1999. ב-2003 הקים חברת תעופה נוספת בשם 'ניקי', בה שימש גם כטייס.
בשנת 2012 מונה לאודה למנכ"ל מרצדס AMG פטרונס פורמולה 1 והיה שותף למו"מ להחתמתו של לואיס המילטון בקבוצה.
ללאודה שני בנים מנישואיו הראשונים עם מרלן קאנוס ובן נוסף שנולד לו מחוץ לנישואין. ב-2008 נישא בשנית לדיילת שעבדה בחברתו ושאר תרמה ללאודה כליה בשנת 2005, לאחר שזו שקיבל מאחיו בשנת 1997, כשלה. ב-2009 נולדו ללאודה זוג תאומים, בן ובת.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל