מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
קונה אופנוע
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
rok-straps רצועות קשירה 140
לרט
תמוז
KTM עליון קוביה
פרפקט קוביה שמאל
ברקום שמאל
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה
HJC
מתלה לקסדה

לעצור את הצעת חוק הקסדות

לעצור את הצעת חוק הקסדות

טל שביט

אני משתמש בקסדה שלמה באופן בלעדי מזה למעלה משלושים שנה. אני ממליץ לכל מי שאני מכיר ולכל מי ששואל איתי להשתמש אך ורק בקסדה שלמה. אבל חבר הכנסת זאב ביילסקי מקדימה לוקח את זה צעד אחד רחוק מדי. הוא רוצה להפוך את הקסדה המלאה לחובה – לכווווולם – וגיבש הצעת חוק בענין.

אסור לתת לזה לקרות.

אצל ביילסקי, שליפות כאלו מהמותן אינן ענין חדש. יום למחרת תאונה קטלנית עם קורקינט חשמלי בספטמבר 2009, הראשונה מסוגה, הכריז ביילסקי על הצעת חוק עם שורה של הגבלות לשימוש בקורקינטים חשמליים, ביניהן – גיל מינימום של 14 שנה, חובת קסדה, חובת שימוש בנתיבי אופניים או שולי דרך מסודרים ועוד. האם מאחורי אותה שליפת-ריפלקס של ביילסקי עמד תחקיר מסודר? בדיקת עובדות? הסקת מסקנות? איכשהו יש לי הרגשה שהוא לא הספיק לעשות את כל זה ביום אחד.

ועכשיו הוא רוצה להכריח את כל בעלי הדו"ג במדינה לרכב עם קסדות שלמות. וגם במקרה הזה לא ממש נראה שההצעה הזו – שהועלתה למחרת התאונה המתוקשרת של אבי כהן – היא יותר מפופוליזם זול, ומתבססת על יותר מאשר תחושת-בטן וכנראה גם דחף בלתי ניתן לכיבוש לתפוס כותרות. תחקיר? בדיקת עובדות? נו באמת.

אז מה אם כל אירופה מסתדרת עם קסדות 3/4, ואיש לא מעלה על דעתו להכריח רוכבים בבריטניה או גרמניה או צרפת או איטליה לרכב עם קסדה שלמה. אז מה אם אין לביילסקי מושג מה היקף הבעיה שהוא חושב שהוא מנסה לפתור.

קצת מספרים: נכון לסוף 2009 נעו על כבישי ישראל כ-110,000 כלי רכב דו-גלגליים. הנתונים לסוף 2010 טרם פורסמו, אבל אפשר להניח שמדובר בכ-115,000 כלים. בשנה אחת נהרגים כ-40 רוכבים בתאונות דו"ג. באחוזים זה יוצא בערך 0.03, ובמלים: 3 מאיות האחוז. זה כלל ההרוגים. שלוש מאיות האחוז.

כמה מהם – בעשר השנים האחרונות, אוקיי? – השתמשו בקסדות 3/4? לא לא, לא חצי. 3/4. כמה? והנה השאלה המרכזית: כמה מאלו היו נשארים בחיים אם היו משתמשים בקסדות מלאות?

לא, ברצינות. תזרקו מספר.

מה, לא יודעים? אז זהו, שגם ח"כ ביילסקי כנראה לא יודע. אין לו מושג. אני כן יודע שהמספר קטן מ-3 מאיות האחוז. אני מנחש שהרבה יותר קטן.

ואת זה מנסה ביילסקי לפתור על-ידי חקיקה גורפת, מיותרת, פולשת בגסות לחופש הפרט – ומסוכנת. מסוכנת כי אם היא תצליח, היא תיצור תקדים: מותר להכריח ציבור שלם ורחב של משתמשים להשתמש בציוד בטיחות כי הוא קצת בטוח. לא מדובר במשהו שהוא מציל-חיים באופן מובהק וחד-משמעי, להבדיל מחגורות בטיחות, או ABS. זה לא ההבדל שקיים בין עם קסדה לבלי קסדה. במקרה הזה, הצלת חיים היא משהו שבעצם כמעט ולא עומד על הפרק.

למה הדגשתי קודם קסדות 3/4? כי שם עובר הגבול, לדעתי. אני מתנגד לקסדות חצי, ובעד הוצאתן מחוץ לחוק. כך גם כתבתי קבל עם ו-Ynet בתחילת החודש. יופי, חוכמולוג, תגידו. אז מה ההבדל בינך לבין ביילסקי? על העקרון אתם מסכימים, ורק חלוקים על הפרטים… אז זהו, שלא. לדעה שלי יש תמיכה חזקה מצד התקן האירופי: אין אף קסדת חצי שעומדת בו, ולכן במדינות השוק האירופי אסור להשתמש בקסדת חצי לרכיבה על דו"ג. כל מה שאני דורש הוא לאמץ את התקן האירופי כלשונו. אנחנו הרי מסכימים עם אירופה לגבי התקנים שלה בהרבה תחומים אחרים, וספציפית בתחום הרכב. ולעומת זאת, קסדות 3/4 שעומדות בתקן האירופי – לא חסרות.

מאחורי ההצעה של ביילסקי אין שום תקן. שום הסכמה בינלאומית. שום חשיבה מעמיקה, ומעט מאד הצלת חיים. אז כן, כל חיים שנציל הם עולם ומלואו וחלילה לנו מלזלזל בהצלת חיים – אבל יש גבול למידת ההתערבות של המדינה בבטיחותו של הפרט. רוב מדינות העולם, בודאי אלו שאנו מנסים לחקות, מבינות זאת היטב. זו הסיבה שעלינו לוודא כי הצעת החוק של ביילסקי לא תעבור אפילו קריאה ראשונה.

ישנם אלו התומכים בהצעתו של ביילסקי, גם בינינו האופנוענים. "קבוצת אופנועני ישראל" בראשותו של אלי בלאו, גוף חיובי לכשעצמו, החליטה לפעול כתף אל כתף עם ח"כ ביילסקי לקידום החוק המדובר. דעתם כמובן לגיטימית, אבל אסור למקבלי החלטות בכנסת לקבל את הרושם כי הם מייצגים את כלל ציבור רוכבי הדו-גלגלי! אני מקווה ומאמין שאתם, ברובכם הגדול, חושבים כמוני. עכשיו עליכם להבהיר זאת לאחרים.

אתם מוזמנים לפנות לח"כ ביילסקי ולהביע את דעתכם (בנימוס, בבקשה) בלשכתו בכנסת, בפקס 02-6408918, או באימייל: zeevik@knesset.gov.il. כדאי גם לפנות לראש השדולה הדו-גלגלית בכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, במייל: kshama@knesset.gov.il.
אפשר גם להכנס לדף הפייסבוק של קבוצת אופנועני ישראל, וספציפית לדיון שנפתח באותה הצעת חוק. אני רק מבקש: בכל דיון בו תשתתפו ובו תביעו את דעתכם – עשו זאת בצורה מנומסת ומנומקת. זכרו שגם אלו שתומכים בחוק הקסדה המוצע עושים זאת מתוך כוונה טובה.
לנוחותכם מובא כאן נוסח ההצעה של ח"כ ביילסקי.

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת חבישת קסדת מגן ברכיבה על אופנוע או קטנוע), התשע"א-2010

הוספת סעיף 65ד 1. בפקודת התעבורה , אחרי סעיף 65ג יבוא:
" חובת חבישת קסדת מגן ברכיבה על אופנוע או קטנוע 65ד. 65ג. לא ירכב אדם על אופנוע או קטנוע, ולא ירכיב אדם אחר, אלא אם כן הם חובשים קסדת מגן העומדת בדרישות שקבע השר, ובלבד שקסדת מגן כאמור תהיה בנויה כך שהיא תספק הגנה לראש כולו, ובכלל זה לשטח פני הגולגולת, העורף והלסת, שפנים הקסדה יהיה מרופד בצורה שתמנע את תזוזתה ושיהיה בה מכסה שקוף להגנה על הפנים."

דברי הסבר
במדינת ישראל רשומים היום כ – 120,000 כלי רכב דו גלגליים ( אופנועים וקטנועים בעלי נפח מנוע שונה ). רוכב רכב דו גלגלי חשוף יותר לתאונות מנהג ברכב רגיל, התאונות הן קשות יותר ולעיתים קרובות מסתיימות במוות או בפציעה אנושה. קיימים היום אמצעי הגנה שתורמים בצורה משמעותית להגנת הרוכב ואף מצילים את חייו במקרים מסוימים. אחד ממרכיבי ההגנה החיוניים ביותר והעיקרי ביותר היא הקסדה. הקסדה היא זו שמגנה על הגולגולת,מבנה הפנים הקדמי, מבנה גולגולת אחורי –
גזע המוח והיא זו שמונעת במקרה של תאונת דרכים בה מעורב רכב דו גלגלי את מותו של הרוכב או את פציעת הראש הפוטנציאלית שעלולה לגרום לפציעה אנושה,לסבל ולתהליך שיקום שיכול להימשך פרק זמן ארוך ולעיתים אף לצמיתות.
כיום ישנם רוכבים במדינת ישראל שרוכבים כשלראשם קסדת חצי, ( קסדה שלא מגנה על הפנים בצורה מלאה, לא מגנה על העורף – גזע המוח ועלולה להתנתק מראשו של הרוכב בעת פגיעה ולהשאירו ללא הגנה על ראשו, דבר שמגדיל באופן
משמעותי את הסיכוי לפגיעת ראש בעת תאונה, כאמור פגיעת ראש בד"כ תהיה קטלנית.
הצעת חוק זו באה להסדיר את עניין תקינות הקסדה הראויה לרכיבה על רכב דו גלגלי. הקסדה אמורה להוות כלי מגן מלא, ז"א קסדה מלאה סגורה, מגנה על אחורי הראש ועל הפנים. חלקה הפנימי אמור להיות מרופד כך שיגן על הראש בעת שהקסדה סופגת את המכה וירכך את עוצמת המכה. על הקסדה להיות במידה הנכונה ומחומרים חזקים לפי התקן שנקבע. בנוסף חובה על כל קסדה התקן פלסטיק מגן על פני הרוכב, התקן שיבטל גורמים מפריעים שמסכנים את רוכב הדו גלגלי, (רוח, גשם, שמש מסנוורת, חרקים מעופפים, סופות חול ועוד).
חובת חבישת קסדה תקנית מיועדת לרוכב ולמורכב.
קביעת חוק מחייב לחבישת קסדה תקנית הוא צעד חשוב לצמצום הנפגעים בתאונות דרכים בהם מעורבים כלי רכב דו גלגליים, מטרת ההצעה היא צמצום התוצאות הקטלניות שאנו עדים להם היום בהם רוכב דו גלגלי חבש "קסדת חצי" תאונות שהסתיימו במוות או בפציעות הקשות והאנושות.

 


האם מאחורי אותה שליפת-ריפלקס של ביילסקי עמד תחקיר מסודר? בדיקת עובדות? הסקת מסקנות? איכשהו יש לי הרגשה שהוא לא הספיק לעשות את כל זה ביום אחד

20 תגובות ל לעצור את הצעת חוק הקסדות

  1. אם לקרוא אותו כלשונו, אז גם ה"מכסה שקוף" יכול להתפרש לכמה כיוונים וכמו שאני מכיר את משתלת ישראל (הטעות במקור) אז הם יתלבשו קודם כל על כל מי שיש לו קסדה עם משקף כהה/אירודיום או כל מיני צבעים.

    דבר נו

  2. עצוב שמי שמנהלים לנו את החיים לוקחים את זה כל כך בקלות

  3. לדעתך צריך לאסור את קסדת החצי כי היא לא עומדת בתקינה האירופאית.

    מה עומד מאחורי התקינה האירופאית? אני מניח ששיקול פטרנליסטי של הצלת נפשות ו/או איכות חיים.

    רצה חבר הכנסת ובמקום לאסור את השימוש בקס

  4. הפטרוניות נשפכת מהצעת חוק זו, והגבול איפה יעצור המחוקק אף פעם לא ברור.

  5. שנהרג לפני שבועיים. אם מישהו פחות פופולרי היה נהרג, לא היה דיבור על קסדות ועל בטיח.

  6. אפשר להוציא המלצה רישמית של משרד התחבורה, אפשר לחייב קטינים – אבל לחייב את כולם בחוק גורף?! פשוט טירוף!

  7. טל אתה אשם. תעשה כתבה שרצוי שלכל דו״ג יהיו גלגלי עזר. יחלפו ימים בודדים וח״כ שוטה יביא הצעת חוק – חובת גלגלי עזר לדו״ג. רק אתה אשם טל כי הטיפשים לא מבינים אותך. תתפטר תתפטר טל.  

  8. אישית
    לא רק קסדה מלאה
    חובת מעיל ממוגן
    חובת נעל סגורה
    חובת כפפה

    ויחד עם זאת– ביטול כול המיסים על ציוד המיגון
    והנחה בביטוח.
    ציוד מיגון מציל חיים! זו עובדה מוגמרת
    להזכירכם לפני כ 30 שנה נכנס ח

  9. הם לא מאשרים קסדת חצי – יופי – גם אנחנו

    הם עשו דרגות רישוי A2 A1 A – יופי – גם אנחנו

    שם לא צריך "חוק ספורט" כדי להתחרות – יופי ….

    נו, כבר הבנתם, הכי טוב קופי-פייסט מהם, ואז נוכל לזרוק את כל

  10. אתה רואה טל, גם אתה חטא באותו חטא. אתה מותח קו מבדיל בין חוק חובת חגורת בטיחות – לה אתה קורא "מציל חיים" לבין חוק קסדה שלמה.

    צריך להפנים שאין קו מבדיל. ברגע שנותנים למחוקקים להתערב בחופש הפרט (לפ

  11. זה היה ברור שמישהו ינסה לעשות מחטף ממותו הטרגי של אבי כהן ז"ל (בהקשר לדו גלגלי) והשאלה היתה מי ומתי.בעבר הח"כ המלומד הציע לחייב (בחקיקה)לבישת מעיל ממוגן וכפפות.שאלת צוות הרשויות של מועדון האופנועים הי

  12. כל הכבוד טל על אתרך החדש, מרשים ומקצועי.
    ולעיניין בתמצות.
    אני לחלוטין נגד חקיקת חוק כלשהו בעיניין, נגד ההתערבות הזו, בגלל שהיא נעשתה כצעד פופוליסטי, לנצל את הפרסום שבא ממוות של סלב לפוליטיקאי שהניח

  13. אני שלחתי לידיעתכם בתפוצה של אלפי אופנוענים את הצח הזו כדי לקבל את הדעות והתגובות ולודא שההמשך יהיה מתואם איתנו ומקובל עלינו. כל השאר המצאות

  14. 1. במקום בו עומדים שני יהודים, יבוטאו 100 דעות. מי מייצג אותי כרוכבת? אף אחד. לא זכור לי שבחרתי בנציג. אני טועה? גם חברות בקא"י לא נותנת למימהם את הזכות להשתמש ב"לייק" שלי לצורך כלשהו מלבד אישור השתתפ

  15. בגלל בחירה אישית שלי ולא בגלל שאיזה חבר כנסת התעורר מבואס בבוקר ובחר ליפול על חופש הבחירה שלי בכל הכוח עם הצעת חוק של אידיוטים תכף הוא גם ירצה שאני יהיה עם מעיל וכפפות ומגיני ברכיים ומרפקים וצבי צב מע

  16. אני מציע לכותב המאמר וכל הטובקביסטים שכאן לעשות סיבוב בבית לוינשטיין ולראות את כמות הנפגעים ואיך הם "ניצלו" כי הם לא לבשו קסדה מלאה מלאה!
    החוק מוצדק! תפסיקו לשחק משחקים

  17. היום התבשרנו בעיתונים כי ח"כ איתן כבל מביא את החוק לאישור הכנסת.
    מה קורה? מה הסיכוי שהחוק יעבור?
    ובכלל,במידה והחוק יעבור,האם גם לקסדות 3/4 יאכף החוק??
    מה אתם אומרים??

  18. האם מישהו מיוזמי החוקים ,רוכב בעצמו? האם הם מודעים למה שקורה לחלק מהרוכבים אשר רוכבים בימות החום שעות ארוכות ולא רק בבוקר ובערב ? שינסו לחבוש קסדה מלאה מספר שעות ביום קיצי.נראה אותם ממשיכים ללכת ישר ו

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל