מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
קונה אופנוע
הווסקוורנה באנר שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
לרט
KTM עליון קוביה
סטפן
rok-straps רצועות קשירה 140
ברקום שמאל
תמוז
פרפקט קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
מונדיאל קוביה
HJC
מתלה לקסדה
הארלי שמאל

כריות אויר – גימיק שיעלם או תקופה חדשה באופנועי הטורינג?

כריות אויר – גימיק שיעלם או תקופה חדשה באופנועי הטורינג?

אייל נוימן, המעבדה לרכב

קצת היסטוריה
כריות האוויר הומצאו בשנת 1952 על-ידי אמריקאי בשם ג'ון הטריק, לאחר שהוא עצמו היה מעורב בתאונה. יצרני הרכב האמריקאים גנזו את ההמצאה ומנעו מידע מהציבור עקב עלויות ייצור יקרות. על אף זאת החלו ליצר כריות אוויר למכוניות בשנת 1975, לצורך ניסויים. היום אין כלי רכב על 4 גלגלים שאין בו מינימום של 2 כריות אוויר.
בעולם הרחב חברות הייצור של כריות האויר, תוך כדי תהליך הייצור, גרמו לזיהום אוויר של הכריות ולכן הן הביאו על עצמן את גופי איכות האוויר. בעקבות פעולות משפטיות בעולם צומצם מספר החברות המייצרות את הכריות ומתוך 12 חברות ייצור פועלות היום 5 חברות גדולות ובעתיד מדברים על 3 חברות בלבד שייצרו את הכריות.
קיימים חוקי בטיחות נוקשים בעולם הנוגעים לכריות האוויר. כמו לפני טיפול במערכת, יש לנתק את המצבר ולהמתין מספר דקות עד מספר שעות, תלוי בסוג המערכת, בטרם נגיעה ואו פירוק כלשהוא של רכיב השייך למערכת. ההתייחסות היא כמו לחומר נפץ – זהירות מירבית!

כרית האוויר
הכרית מתוכננת כך שבעת תאונה חזיתית באופנוע, ואו אלכסונית או צידית ברכב, מופעלת הכרית כתלות בתאוטה. המערכת תופעל רק כשתהיה תאוטה ריאלית הנקבעת על ידי המחשב. 
בנוסף, כל חוט ואו רכיב מסומן בכתום או בצהוב, על מנת להבדילו משאר הצמה.
הגדילו לעשות בהונדה, שבעצם מהווה את הסנונית הראשונה בתחום האופנועים, והחלו לפני מספר שנים לבצע תחקירים אודות התקנת מערכת כריות אויר באופנוע הדגל שלהם – הגולדווינג.

בתחילת הניסויים נבחרה מהירות נסיעה של 24 קמ"ש בתנועת המכונית אל מול 48 קמ"ש בתנועת האופנוע ונבחנו 7 פוזיציות לתאונה.

בנוסף, החלו תחקירי תאונות בהן היו מעורבים אופנועים בשלוש יבשות – אירופה ארה"ב ויפן.
את כל המידע שהתקבל העלו על תוכנות מחשב שביצעו סימולציות לתאונות.

 
החל משנת 2005, לאחר הכנס השנתי ה-19 של המועצה העליונה לבטיחות בעולם, הוצג בפני המועצה הפיתוח הסופי של כרית האויר באופנוע.


הכרית מורכבת מטבליות אבק שריפה, מצת ומסנן מתכתי. בנוסף, הכרית עשויה מבד מיוחד, בד עמיד בטמפרטורה גבוהה ובפני לחץ הפתיחה והיא מקופלת בצורה מיוחדת, כאשר מאחורי הכרית ישנם פתחים גדולים לשיחרור האנרגיה לאחר הפתיחה בזמן ארוע תאונתי.


חיישני המכה נמצאים בשני מקומות על גבי הבולמים הקדמיים, שניים בחלק העליון ושניים בחלקו התחתון. תפקידם להתריע על מצב של תאונה, לשדר מידע למחשב הכרית וזה האחרון יבצע מהלך של פתיחת הכרית.


בראייה לרחוק, זה בלתי נמנע שבכלים גדולים, כלי טורינג, תהיה אפשרות לכרית אויר.
לאור ניסיוני בתחום הכריות, וכחבר פעיל באיגוד מתקני כריות אויר בארה"ב, התחום יתפתח ויביא איתו פיתוחים נוספים, כמו כרית או הגנה כלשהיא למורכב.
העבודה על גבי כלים בעלי כריות אויר תביא ליצירת חוקי עבודה חדשים ותקנות חדשות בתחום.
דוגמא חיה לנושא, זו חקיקת חוק בארה"ב המחייב החלפת כריות אויר מידי 10 שנים (בכלי רכב עם 4 גלגלים, כרגע בכל אופן).

 

12 תגובות ל כריות אויר – גימיק שיעלם או תקופה חדשה באופנועי הטורינג?

  1. כתבה מאוד מעניינת.
    צריך ליישם את הנושא גם באופנועים ובקטנועים….

  2. כריות אויר באופנוע… מי היה מאמין??
    אוטוטו יהיו גם חלונות ומיזוג.

  3. אתה יכול להרכיב את המערכת גם על אופנוע משומש ? סתם לא ישן כל כך….יש לי BSA עם סירה שנת 42. ואני לוקח את הילדים בסירה ואני רוצה לדאוג לבטיחות שלהם. .ושוב סתם. באמת ניהנתי לקרוא ולהשכיל . אחלה כתבה.

  4. שלא נזדקק….אבל כנראה זו טכנולוגיה של עשירים שרוכבים על BMW בלבד.

  5. זה חשוב ואם היה אפשרי היום הייתי עושה זאת על הגוייריד שלי. יש לי נסיון מכריות שהצילו את חי בפיאט פונטו לפני שנתיים, ותאמינו לי שזה לא היה רחוק מזה שלא אהיה פה עכשיו. תודה על המידע.

  6. חשוב לדעת שקימים גם מעלים עם כרית אויר, כך שלא חיבים רק את האופנוע הזה בשביל להעלות את רמת הבטיחות של הרוכב. לי יש מעיל עם כרית אויר. אפשר לחפש ברשת תחת השם: airbag jacket for motorcycle ותתפלאו כמה תוצאות יש. מחירים ברשת החל מ 1,2500₪ כולל משלוח.

  7. אני חושש שהיתה טעות במחיר בתגובה הקודמת. מחיר החל מ 1,250₪.

  8. בהחלט מחדד את הנקודה במיוחד כמי שרוכב אם מעיל שכזה +הנוסע המעיל נרכש באביזריון.

  9. יום אחד עוד יהיה לי אופנוע טורינג, לטייל איתו בכל העולם.
    אחחחח…. כשאהיה גדול!

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל