מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
עופר אבניר קוביה שמאל
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
קונה אופנוע
לרט
קריפטונייט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
KTM עליון קוביה
ברקום שמאל
סטפן
פרפקט קוביה שמאל
מוטוליין עפולה
לרט
הארלי שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
מתלה לקסדה
HJC
סטומפ
מונדיאל קוביה

וספה: 66 שנים של אגדה, גם בישראל

וספה: 66 שנים של אגדה, גם בישראל

טל סולומון

צילום: יצרן


כמו הרבה סיפורים טובים, גם סיפורה של הווספה האייקונית התחיל עם סיומה של המלחמה הארורה בשנת 1945. וכמו בכל המלחמות בחיים, איטליה של אמצע שנות ה-40' הייתה קרועה לגזרים. האזרחים בכו על מות אחיהם והממשלה הטרייה, זו שהחליפה את המשטר הפאשיסטי של מוסוליני החלה בפעולות החייאה לארץ המגף. הכלכלה קרסה ובעלי מפעלים רבים שהולאמו לטובת הצבא במהלך המלחמה, מצאו עצמם חסרי כל לאחר הפלישה של בעלות הברית. כך גם היה גורלו של אנריקו פיאג'ו, שירש מאביו רינאלדו פיאג'ו מפעל מטוסים. מר פיאג'ו הבן חשב איך להציל את מפעל החיים של משפחתו. בהחלטה גורלית בחר לזנוח את תחום התעופה ולפתור את בעיותיו ובעיות התחבורה שהיו באיטליה של אותם ימים. הדרכים היו עקלקלות כתוצאה מהפצצות וכיסיהם של האזרחים הכילו מעות מעטות. השקעה כספית בכלי תחבורה נחשב למותרות מהן רק האנשים האמידים ביותר יכלו ליהנות.


על קורות וצינורות

איש מכירות טוב יודע לפתור ללקוחותיו בעיות ולא למכור להם מוצר, כך אומרים, וקו זה הנחה את אנריקו פיאג'ו לאורך כל הדרך. מהנדסיו של פיאג'ו החלו במלאכה עד שהציגו בפני אנריקו פיאג'ו את ה-MP5, ר"ת של Moto Piaggio, אך הוא לא היה מרוצה מהתוצאה. 

לחצו "פליי" כדי לשמוע את הצליל של הווספה המקורית – 

במקביל, מהנדס אווירודינמי בשם קוראדינו ד'אסקניו שייצר את המסוק המודרני הראשון של חברת התעופה אגוסטה (שממנה נולד מפעל האופנועים אם.וי אגוסטה), גוייס על ידי פרדיננדו אינוצנטי, מייסד למברטה, לתכנן ולעצב כלי תחבורה דו-גלגלי פשוט לרכיבה עבור גברים ונשים, זול לאחזקה, שיוכל לשאת יותר ממורכב אחד ושלא ילכלך את בגדי הרוכב. ד'אסקניו שנא אופנועים בגלל שהוא ראה באופנוע כלי רכב מגושם, מלכלך ולא אמין ואת כל אלו הוא רצה לפתור. ד'אסקניו התבקש על ידי אינוצנטי ד'אסקניו להגיש את אב הטיפוס כאשר השלדה הייתה מסורתית ועשויה קורות. אינוצנטי, שמפעלו צמח מייצור צינורות פלדה, ביקש שהשלדה תבנה מצינורות ובכך יוכל לנצל את הסחורה האבודה שנותרה במפעלו. ד'אסקניו לא הסכים והגיש את הצעתו לאנריקו פיאג'ו. אב-הטיפוס שהציג ד'אסקניו, MP6, היה למעשה הווספה הראשונה שנולדה אל העולם. בניגוד ל-MP5, המנוע מוקם מאחור לצד הגלגל והניע אותו בצורה ישירה ללא צורך ברצועת הינע או שרשרת. המנוע הוסתר בתוך גוף הווספה ששימש גם בתור שלדה. הפעם בניגוד לעיצוב של ה-MP5, נעשתה פריצת דרך בכל הקשור למיקום המנוע וחומר השלדה. דבר זה אפשר גם שינוי עיצובי מהותי – חלל במרכז הווספה בין המושב לכידון. אולי היום זה נראה לנו מובן מאליו, אך הווספה הייתה למעשה הדו-גלגלי הראשון בייצור סדרתי שאיפשר רכיבה ברגליים צמודות, גם כדי לאפשר לנשים עם חצאית לרכוב על גביה בנוחות. 

היה זה בדיוק בחצות היום ה-23 באפריל של שנת 1946 הווספה נרשמה כפטנט בפירנצה ובאביב היא כבר נמכרה לקהל הרחב. הווספה הציגה מאפיינים רבים מעולם האווירונאוטיקה ופשטות לצד אמינות וחדשנות טכנולוגית. כל אלו במחיר שווה לכל כיס. 

ההיסטוריה של הווספה באיטלקית, כולל צילום נדיר של ד'אסקניו חושף את הקונספט:



66 שנים אחרי

היסודות שהניח אנריקו פיאג'ו היו חזקים ומוצקים. כך הפך מפעל פיאג'ו מעסק שהיה בסכנת סגירה לקונצרן איטלקי ענק המאגד בתוכו שישה מותגים ביניהם וספה, פיאג'ו, אפריליה, מוטוגוצי, סקרבאו ודרבי. הווספה המיתולוגית טוותה את הדרך לכל עולם הקטנועים כפי שאנחנו מכירים אותו היום. לכבוד 66 שנים של יצירה במפעל פיאג'ו החליטו לתת לכך דגש ותכננו מנוע כל-חדש לווספה 125 שיהיה ליבו של הדגם החדש, שדרוג לסדרת LX, עם שלושה שסתומים לצילינדר. במקביל נולדה גם הווספה 946 שיוצרה במיוחד במהדורה מוגבלת לשנת 2013 והיא מפארת את ההיסטוריה של הווספה בכל בורג שהותקן בה. ה-946 הוצגה כקונספט בשנה שעברה וכפי שהבטיחה פיאג'ו היא הגיעה השנה לייצור. המחיר שלה קרוב ל-8,000 אירו באירופה ואם אתם מריצים חישובים בראש, אז כן, זה מחיר של אופנוע. ה-946 מצוידת במערכת ABS ומערכת בקרת החלקה. חשוב לא פחות הוא העיצוב, שנשאר נאמן לאב הטיפוס MP6 של הגנרל ד'אסקניו. אם היה חי בימינו, אני לא בטוח שהוא היה מעצב את הווספה אחרת. 


כל דגמי וספה משנת 1946 ועד שנת 2000:




כעת ה-946 המהממת ביופייה הגיעה גם לישראל והיא הושקה אמש (יום שלישי, 10.12 בתל אביב). בדיוק כמו שאנריקו פיאג'ו הצליח להמציא את עצמו מחדש, יורשיו הצליחו להמציא את הווספה מחדש. הפעם לא במחיר שווה לכל כיס, כי הווספה כבר לא מייצגת את פתרון תחבורה זול, אלא קונספט שלם של תרבות דו-גלגלית שהפך במשך השנים לאגדה. 
פרוייקט העיצוב של ה-946


באירוע נוצץ, רב משתתפים ומושקע מאוד בגלריית ליטבק בתל אביב השיקה הערב חברת עופר אבניר את הוספה 946. 
לפניכם סרטון לטעימה מיצירת האומנות ומאווירת ההשקה:





8 תגובות ל וספה: 66 שנים של אגדה, גם בישראל

  1. שרתה אותי שנים של עבודה מישלוחים ואפילו הובלות הביתה. אהבתי.

  2. אף יותר מכל האופנועים הכבדים שמסתובבים בשוק עם כל מיני גברברים "נחשקים".

  3. כולה העלו כאן כתבה על ווספה. למה הכנסת לכאן את כל הבעיות בחייך? כתבה טובה קצרה ומעניינת. כמוון שאהבתי את הסרטים. וברור שהווספה החדשה מדהימה.

  4. אמרה שהכלי יפה, ובמקרה דיברה גם על ה"גברים" בדו גלגלי.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל