fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
סטפן
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70

עו"ד ענת ברדה | אופניים חשמליים – מי משלם פיצויים?

עו"ד ענת ברדה | אופניים חשמליים – מי משלם פיצויים?

ההכרעה חשובה לצורך ההחלטה האם יכול רוכב אופניים חשמליים אשר נפגע מרכב לתבוע את ביטוח החובה של הרכב על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד)? והאם יכול הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים לתבוע פיצויים וכיצד?

ככל שאופניים חשמליים מוגדרים כרכב מנועי לפי ההגדרה שבחוק הפלת"ד – המשמעות היא שהם לא יוכלו לתבוע את ביטוח החובה של הרכב שפגע בהם – כי למעשה צריכים הם עצמם לעשות ביטוח חובה. מה הבעיה? במצב כיום אין אפשרות לרכוש ביטוח חובה לאופניים חשמליים. מי שרוכש אופניים חשמליים לא יכול לגשת לסוכן ביטוח ולעשות ביטוח חובה.

קיימים כיום בבית משפט שלום שני פסקי דין סותרים, ומאחר והם מאותה ערכאה אין האחד גובר על השני. רק כשיינתן פסק דין של בית משפט עליון בסוגיה, החלטתו תחייב.

פסק דין משנת 2015 שניתן בבית משפט השלום בתל אביב – קבע כי אופניים חשמליים הם לא רכב מנועי כהגדרתו בחוק הפלת"ד. לכן אין חובת ביטוח על אופניים חשמליים ולכן מי שיפצה את הרוכב באופניים חשמליים הוא ביטוח החובה של הרכב הפוגע.

פסק דין משנת 2017 שניתן בבית משפט השלום בכפר סבא קבע בדיוק הפוך – אופניים חשמליים כן עונים להגדרה של כלי רכב הנע בכוח מכני. המשמעות היא בעצם שרוכב האופניים החשמליים מחויב לעשות לעצמו ביטוח חובה ומשלא עשה כן – הוא לא יכול לתבוע את הביטוח של הרכב הפוגע ואין לו עילת תביעה לפי חוק הפלת"ד. רק במקרה שבו הרכב הפוגע הוא זה שאשם בתאונה, יוכל רוכב האופניים לתבוע אותו בתביעה נזיקית על פי פקודת הנזיקין ואולם במקרה שבו רוכב האופניים החשמליים אשם בתאונה אין לו את מי לתבוע.

כאמור לעיל, אין עדיין הכרעה של בית משפט עליון בסוגיה ולכן הפסיקה לא מחייבת. לטעמי, כל זמן שלאופניים חשמליים אין מספר רישוי, אין רשיון, ולא ניתן בפועל לרכוש להם ביטוח חובה – לא נכון לקבוע כי אופניים חשמליים הינם כלי רכב המחויבים בביטוח חובה מאחר ומצב זה עלול להשאיר את רוכבי האופניים החשמליים ללא פיצוי, מבלי שהם יכולים לבטח סיכון זה.

להלן טבלה הממחישה את ההבדלים של הפסיקה השונה במצב כיום שבו לא ניתן בפועל לרכוש ביטוח חובה לאופניים חשמליים:

 

אופניים חשמליים הם

לא רכב מנועי

אופניים חשמליים הם

כן רכב מנועי

תאונה עצמית של רוכב אופניים חשמליים רוכב האופניים נשאר ללא פיצוי רוכב האופניים נשאר ללא פיצוי
תאונה בין רוכב אופנים חשמליים לבין רכב אחר רוכב האופניים יוכל לתבוע לפי חוק הפלת"ד את ביטוח החובה של הרכב הפוגע, אין צורך להוכיח אשמה. רוכב האופניים לא יכול לתבוע לפי חוק הפלת"ד.

רוכב האופניים יוכל לתבוע את הרכב הפוגע רק אם הרכב הוא זה שאשם בתאונה, ולפי פקודת הנזיקין. ולכן אם רוכב האופניים אשם הוא יישאר ללא פיצוי.

תאונה בין רוכב אופניים חשמליים לבין  רכב אחר שברח רוכב האופניים יוכל לתבוע את קרנית לפי חוק הפלת"ד. רוכב האופניים נשאר ללא פיצוי.
תאונה של רוכב אופניים חשמליים שפוגע בהולך רגל הולך הרגל יוכל לתבוע את רוכב האופניים לפי פקודת הנזיקין בתביעה נזיקית – רק אם יוכיח אשמה של רוכב האופניים. הולך הרגל יוכל לתבוע את קרנית לפי חוק הפלת"ד, וקרנית תחזור בתביעת שיבוב אל רוכב האופניים

 

תאונה של רוכב אופניים חשמליים שפוגע בהולך רגל, ואין פרטים של רוכב האופניים להולך הרגל אין עילת תביעה אם המזיק לא ידוע. הולך הרגל יוכל לתבוע את קרנית לפי חוק הפלת"ד, ולקרנית לא יהיה למי לחזור.

 

כאשר אופניים חשמליים לא מוגדרים כרכב מנועי – ההתייחסות אליהם היא כאל "הולכי רגל", וברגע שיש תאונה עם רכב הם יכולים לתבוע את חברת הביטוח של הרכב או את קרנית. במצב כזה מי שנפגע הם הולכי הרגל שיכולים לתבוע רק על פי תביעה נזיקית כלומר רק אם יוכלו להוכיח שרוכב האופניים החשמליים אשם בתאונה.

כאשר אופניים חשמליים מוגדרים כרכב מנועי – מי שנפגע הם רוכבי האופניים החשמליים שיוכלו בעצם לתבוע רק לפי פקודת הנזיקין כלומר רק אם הרכב המעורב הוא זה שאשם בתאונה, ומי שמרוויח הם הולכי הרגל שיוכלו לתבוע תמיד את קרנית.

כמובן שראוי שהמחוקק הוא שיסדיר, בהקדם, את סוגיית האופניים החשמליים בחוק, את הרישוי שלהם ואת ההיבט הביטוחי שלהם.

 

 

האמור לעיל הינו למידע כללי וראשוני בלבד, ולא נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בתביעות בגין נזקי גוף עקב תאונות דרכים.

לפרטים ושאלות ניתן לפנות בפקס: 03-6355558.

תגובה אחת ל עו"ד ענת ברדה | אופניים חשמליים – מי משלם פיצויים?

  1. ענת.
    את אחת הטובות אם לא הכי.
    כן הכי תותחית בתחום.
    הכי נלחמת עבור הלקוח.
    הכי איכפתית.
    לא קרה פעם אחת שהתקשרתי ולא היית זמינה עבורי ואו שחזרת אלי מיד.
    בקיצור כל מה שאין בעורכי דין אחרים זו את.
    ואני לקוח שלא מפסיק לפרגן.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל