fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
תמוז
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן
MV קוביה

אופניים חשמליים: בית משפט מחוזי אמר את דברו

אופניים חשמליים: בית משפט מחוזי אמר את דברו

צילום: יח"צ

ההכרעה בשאלה האם אופניים חשמליים הם רכב מנועי או לא, חשובה לצורך ההחלטה האם יכול רוכב אופניים חשמליים אשר נפגע מרכב לתבוע את ביטוח החובה של הרכב על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד), והאם יכול הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים לתבוע פיצויים – וכיצד? 

עד כה, ניתנו פסקי דין סותרים בבתי משפט השלום – חלקם קבעו כי אופניים חשמליים דינם כרכב מנועי שמחוייב בביטוח חובה, וחלקם קבעו שלא. בימים אלה הוכרעה לכאורה השאלה על ידי בית המשפט המחוזי אשר קבע כי אופניים חשמליים הם אכן רכב מנועי. חשוב לזכור כי פסק דין של בית משפט מחוזי הוא פסק דין מנחה ואולם הוא לא מחייב, ולכן למעשה עד שלא תינתן הכרעה של בית משפט עליון, עדיין יכולה להיקבע פסיקה סותרת על ידי שופטים שונים. 

המשמעות של קביעת בית המשפט המחוזי כי אופניים חשמליים הם רכב מנועי היא: 

רוכב אופניים חשמליים לא יכול לתבוע את ביטוח החובה של הרכב שפגע בו באופן אוטומטי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (שבו לא משנה מי אשם בתאונה), אלא רק על פי פקודת הנזיקין ורק במקרה שיצליח ויוכיח שנהג הרכב הוא זה שאשם בתאונה. כמו כן במקרה של תביעת נזיקין בית משפט עלול להפחית חלק מהפיצויים בגין רשלנות תורמת של רוכב האופניים החשמליים כך שהפיצוי אינו מלא. 

הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים יוכל לתבוע את רוכב האופניים החשמליים על פי חוק הפלת"ד, ורוכב האופניים החשמליים למעשה חשוף לתביעה כספית מהולך הרגל שהוא פגע בו, אותה יצטרך לשלם מכיסו שכן אין לו ביטוח חובה. 

מה הבעיה הגדולה בפסיקה זו? במצב כיום אין אפשרות לרכוש ביטוח חובה לאופניים חשמליים. מי שרוכש אופניים חשמליים לא יכול לגשת לסוכן ביטוח ולעשות ביטוח חובה. 

כאמור לעיל, אין עדיין הכרעה של בית משפט עליון בסוגיה ולכן הפסיקה לא מחייבת. לטעמי כל זמן שלאופניים חשמליים אין מספר רישוי, אין רשיון, ולא ניתן בפועל לרכוש להם ביטוח חובה – לא נכון לקבוע כי אופניים חשמליים הינם כלי רכב המחוייבים בביטוח חובה מאחר ומצב זה עלול להשאיר את רוכבי האופניים החשמליים ללא פיצוי, מבלי שהם יכולים לבטח סיכון זה. 

כמובן שראוי הוא שהמחוקק הוא זה שיסדיר בהקדם את סוגיית האופניים החשמליים בחוק, את הרישוי שלהם ואת ההיבט הביטוחי שלהם. 

האמור לעיל הינו למידע כללי וראשוני בלבד, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. 

הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בתביעות בגין נזקי גוף עקב תאונות דרכים. 

לפרטים ושאלות ניתן לפנות בפקס: 03-6355558. 

5 תגובות ל אופניים חשמליים: בית משפט מחוזי אמר את דברו

  1. אז את כככככל הכתבה היה ניתן לכתוב במשפט אחד "אין עדיין הכרעה". מה עוזרות כל ההבנות אם ברגע המכריע אין אפשרות אחת?

  2. החלק בהחלטה שקובע שאופניים הם כלי רב מנועי לא ישתנה בעליון. כל המחלוקת היא סביב ביטוח החובה. קרטל חברות הביטוח לא רוצה לבטח דו-גלגלי כי זה מבחינתו 100% הפסד. לכן לובי הקרטל בכנסת לחץ להחדרת אופניים חשמליים מסוכנים ונחותים, במקום לקדם פתרון תחבורתי על ידי החדרת אופנועי 125 סמ"ק עממיים תוך הוזלת תעריפי ביטוח החובה לנפח הקטן.

  3. אני מאמינה שזה רק עניין של זמן עד שתהיה הכרעה בסוגיה הזו אבל בנתיים חשוב שרוכבי אופניים חשמליים יהיו מודעים לכך שאין הכרעה ושום דבר לא בטוח. עד לפסיקה זו היו קביעות סותרות של בתי משפט שלום שונים. הקביעה של בית משפט מחוזי משמעותית יותר מקביעה של בית משפט שלום מאחר ובצד המשפטי פסק דין של בית משפט מחוזי הוא פסק דין מנחה. אמנם לא מחייב אבל במרבית המקרים ילכו על פיו. במדינה שלנו רק פסק דין של בית משפט עליון הוא פסק דין מחייב ועד שלא תהיה החלטה שלו הסוגיה הזו לא תוכרע באופן משמעי.

  4. נפשו של רוכב אופניים חשמליים היא לא באופנוע, היא נטו בכלי תחבורה פרטי זול, שמביא אותו מנקודה לנקודה בלי פקקים, בלי בעיות חניה, בלי ביטוח חובה, בלי רישיון, בלי טסט, ובלי הוצאות מוסך שיוריד לו גם את התחתונים. בכמעט חינם מקבלים רכב פרטי עירוני מעולה!!! הצעירים עפים על זה, עפים ברמזור אדום, ולא מעניין אותם מה יהיה מחר. רובם למדו שקסדה זה עבורם. אין מספר רישוי, אכיפה אפס, החוק=אפס, כי רוצים לעודד ולא לחנוק. כולם לא טועים, במהירויות של החשמלי הפציעות הרבה יותר קלות, והפתרון לגודש טוב לכולם.WINWIN. קייס קלוז.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל