fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
תמוז
לרט
MV קוביה
HJC
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מצלמות המהירות – מה עכשיו?

מצלמות המהירות – מה עכשיו?

כולנו מכירים את העמודים הכתומים המוצבים על כבישים וצמתי כבישים בישראל. אלה מצלמות מהירות מסוג "גאטסו" (קיצור של שם היצרן – חברת גאטסומטר ההולנדית) שהחלו להיפרס לפני כמעט 10 שנים והיום יש כ-250 עמדות כאלה, המייצרות הכנסה של מאות מיליוני ש"ח בשנה למדינה.

על השאלה האם המצלמות מועילות במשהו לשיפור הבטיחות בדרכים נשפכו כבר אין ספור מילים, בעוד שהמצדדים בהן (בעיקר המשרד לביטחון פנים והמשטרה) טוענים שיעילותן מוכחת, המתנגדים להן מצביעים על מספר גדול של כשלים – החל מדרך התפעול שלהן, הבחירה במקומות בהם הן יוצבו, הבחירה בטכנולוגיה מיושנת שמזמן אבד עליה הכלח, ובעיקר בנוגע לאמינותן.

מאז הפעלתן, הונפקו באמצעות המצלמות מאות אלפי דו"חות מהירות ומעבר באור אדום. אין חולק על כך שעבירות אור אדום הן עבירות מסוכנות שמסכנות את החיים של כל משתמשי הדרך, אבל בכל הקשור לעבירות מהירות, חלוקות הדעות: עבירת המהירות נמצאת סטטיסטית רק בתחתית רשימת עשרת הסיבות המובילות לתאונות דרכים. עם זאת, היא קלה הרבה יותר לאכיפה מאשר עבירות קשות בהרבה כמו אי שמירה על מרחק, עקיפה בדרך לא פנויה, אי מתן זכות קדימה ועוד אחרות שנמצאות הרבה מעל למהירות בסדר החשיבות. לכן ברור שהמשטרה תבחר להתמקד במטבע שמתחת לפנס כמאמר המשל ולאכוף את העבירה שהכי קל לאכוף וזאת במקום לנסות למגר דווקא את העבירות הקשות יותר לאכיפה.

אגב, זהו הזמן להזכיר כי המצלמות שהותקנו בישראל משתמשות בשיטת מדידת מהירות המבוססת על 2 לולאות השראה מגנטית המוטמעות באספלט הכביש (הן נראות כמלבנים חרוצים באספלט). כשכלי רכב עובר על פני הלולאות, מתבצע חישוב מתמטי פשוט שמפיק את מהירות המעבר של כלי הרכב, ואם הוא מעל רף האכיפה באותה מצלמה (רף זה שונה ממצלמה למצלמה ואיננו מפורסם על ידי המשטרה) – מופקת תמונה שעוברת בצורה אלחוטית מאובטחת אל מרכז השליטה של המשטרה בהר חוצבים בירושלים. שם יושבים שוטרים שמתבוננים בתמונות ומפיקים את הדו"חות על סמך המידע שמופיע בהן. מצד אחד, שיטה זו אמורה להיות, לכאורה, חסינה מפני שיבושים וגלאים. מצד שני, כיוון שמיקום המצלמות ידוע מיד עם הקמתן בשטח, נתונים אלה מתעדכנים בבסיסי נתונים (כמו זה שנמצא באתר שלי – מיצו בדרכים, ובאפליקציות כמו Waze ואחרות), לכן כמובן מקבלים הנהגים התראות לפני ההתקרבות אל המצלמות ולכן הם יכולים בקלות להאט לפני המצלמה ולהאיץ אחריה, וכך להימנע מהדו"ח.

בשנתיים האחרונות התנהלו בבתי המשפט לתעבורה בישראל מספר דיונים משפטיים מתוקשרים היטב בתיקי עבירות מהירות,ובמהלכם התברר כי לא רק שאמינותן של המצלמות אכן מוטלת בספק, אלא שבעצם הצבתן פעלה המשטרה ביחד עם גופים נוספים במה שעלול להיחשב כחוסר תום לב. אי סדר, קיצור פינות, מעבר על נהלים והליכים סדורים, ואפילו חשד למתן עדות שקר על ידי בכיר ממכון התקנים הישראלי, ופעולות (לכאורה) בניגוד לחוק – כל אלה מאפיינים את הסאגה הממשיכה להתברר בימים אלה בבתי המשפט. כחלק מההשפעות של דיונים אלה, נאלצה המשטרה להקפיא באופן זמני את הנפקת הדו"חות לנהגים ורוכבים שעברו לכאורה את המהירות המותרת וצולמו על ידי המצלמות ואף נתנה ארכה לתשלום לאותם נהגים ורוכבים שכבר קיבלו דו"חות מהירות בעבר.

אך בישראל, כמו בישראל, בעוד שהמאבק המשפטי ממשיך במלוא עוזו, חזרה המשטרה לחלק דו"חות בחודשים האחרונים כאילו כלום לא קרה, בעודה טוענת שהמצלמות נבדקו על ידי מעבדה אחרת (הטכניון) ונמצאו אמינות. מקריאת דו"ח הבדיקה החדש עולה כי לא כך הוא הדבר, וכי גם בבדיקה מחודשת זו נתגלו בעיות שהוסתרו על ידי בכירי המשטרה. כתוצאה מכך ובניגוד לדברי המשטרה, המצב בפועל הוא שאף אחד לא באמת יודע בוודאות אם המצלמות אכן אמינות במאת האחוזים, או אם מתגלה בהן סטייה במדידת המהירות במצבים מסויימים (כפי שהתגלה בדו"ח הטכניון – למשל במקרים בהם כלי רכב משנה את מהירותו בזמן המעבר על פני לולאות החיישנים של המצלמות).

המשמעות המעשית של החלטה זו היא שנהגים ורוכבים שחולפים על פני אותן מצלמות עלולים לחטוף דו"חות מהירות, על עבירות שהם אולי כלל לא ביצעו. וגם אם באמת עברו במעט על המהירות המותרת, יתכן שהדו"ח שיקבלו יהיה על מהירות גבוהה באופן משמעותי, או שייך לכלי רכב אחר שנסע בסמוך אליהם – מה שעלול לגרור אחריו נקודות ברישיון הנהיגה, קנס גבוה יותר, ואולי אף שלילת הרישיון. בנוסף, למרות שרובם של קוראי טור זה הינם רוכבי אופנוע, שימו את עצמכם רגע במקום נהג נורמטיבי שנוסע ברכב במהירות תקנית ועובר ליד מצלמה, אבל ממש ברגע שבו הוא חולף על פני לולאות החיישנים של המצלמה, רוכב אופנוע "חוליגן" מגיח לפתע ועובר במהירות גבוהה על פני המצלמה, במקביל לרכב ובסמוך לו, בניסיון לעבור באותו רווח שנמצא בין מלבני החיישנים המוטמעים באספלט. במקרים רבים יתכן שלמרות שהנהג נסע כחוק, עצם המעבר של האופנוע על פני הלולאות באותה נקודת זמן עלולה לגרום להפעלת המצלמה והתמונה שתופק תהיה דווקא של הרכב בעוד שהאופנוע שנמצא במקביל לרכב לא נראה בתמונה… במקרה כזה, סביר להניח שהשוטר שמפענח את התמונה לא ימהר לחקור בדיוק מה קרה שם, אלא יבחר להנפיק את הדו"ח על המהירות המופרזת דווקא לנהג. זהו אמנם תסריט קיצוני, אבל כל עוד המצלמות לא נבדקו ונמצאו תקינות, יתכן והוא התרחש אינספור פעמים והפיל בפח לא מעט נהגים תמימים.

 

מה עושים? איך נמנעים מקבלת דו"ח מהירות ממצלמות גאטסו?

כמובן שהעצה הראשונה שלנו צריכה להיות "סעו כחוק". עם זאת, מי שלעיתים חורג מהמהירות המותרת (נו נו נו) מוטב יעשה אם ישתמש בתוכנה שמתריעה בצורה יעילה ואמינה על ההתקרבות למצלמה. דוגמאות לתוכנות כאלה הן תוכנת הניווט Waze (חינמית) ותוכנת ההתראה Radar Droid (גרסה חינמית בסיסית עם פרסומות, ועלות נמוכה לגרסת ה-פרו, חפשו בחנות האפליקציות של המכשיר הסלולרי שלכם). תוכנות אלה צריכות להיות מופעלות על המכשיר הסלולרי של הרוכב בטרם יצא לרכיבה, באמצעות אוזניה או דיבורית בקסדה הרוכב אמור לקבל התראה קולית לפני שהוא מתקרב למצלמה. אני ממליץ להתרגל לעבוד עם התוכנות, להכיר את המגבלות שלהן, לראות כמה סוללה הן לוקחות ולהתרגל להתראות הקוליות ולמגבלות שלהן.

חשוב לזכור: לא רק אתם נוסעים במהירות ולא רק אתם בולמים לפני מצלמות – גם רכבים עושים זאת והם עלולים ליצור מצבים של בלימות פתע, סטייה פתאומית של רכבים שנבהלים מבלימה לא צפוייה לפניהם, ואפילו תאונות שרשרת. רכבו באחריות תוך כדי צפייה וקריאת מפת התנועה לפניכם.

ונניח שפספסתם וקיבלתם דו"ח מהירות ממצלמה אלקטרונית, מה עליכם לעשות כעת? שימו לב לעצה שקיבלנו ממשרד עורכי דין גיא ברמן ושות' המתמחה בדיני תעבורה:

לגבי אלו שעכשיו קיבלו דו"ח ומתלבטים אם לשלם או לא, חשוב לדעת כי מי ששילם והודה באשמה לא יקבל חזרה את כספו ולא יבוטלו הנקודות שקיבל. הסיבה – הנהג הודה בעבירה כאשר שילם את הדו"ח. ולכן לא יכול לחזור בו מהודאתו.

קיבלתם דו"ח, לשלם? הכי נכון הוא לבקש להישפט ולבקש דחייה. כך ניתן לעכב את הקנס והנקודות עד שיתבהר עניין המצלמות סופית. חובה לקחת בחשבון כי כמו בכל דו"ח יש סיכון מסוים – אם יקבלו את טענותיכם בגין אי אמינותם של המצלמות יחליטו לבטלם או לחילופין יכול בית המשפט להטיל גם הוצאות, אם יתברר בסופו של יום כי המצלמות אמינות (מדובר במקרים נדירים מאוד שבו מטיל בית המשפט הוצאות ומסתפק בקנס המקורי). נכון להיום טוענת המשטרה כי הטכניון בדק את המצלמות והן נמצאו אמינות אך לעומת זאת, מסרבת לפרסם את דו"ח הבדיקה של הטכניון וכל מי שקיבל דו"ח מהירות ממצלמת א-3 ומבקש להישפט, מבקשת התביעה להוסיף 33 עדים מטעמה שאינם ידועים עד כה.

 

שימו לב: אין בכל הכתוב לעיל משום עידוד לנהיגה או רכיבה בניגוד לחוק. סעו במהירות המותרת, לפי חוקי התנועה ומצב הכביש באותו רגע נתון.

האמור בכתבה אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים בכתבה זו הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

דניאל פטרי – 'מיצו'

רוכב כבר קרוב ל- 30 שנה על כל מה שזז. מיצו פעיל מאוד בקהילת הרוכבים בישראל, ניהל במשך שנים רבות את 'פורום 8' בתפוז וכן מספר קבוצות פעילות בפייסבוק ו-וואטסאפ. הוא גם אוהב לכתוב על חוויותיו באתר שלו – 'מיצו בדרכים'. מיצו משמש גם כיו"ר מועדון רוכבי דוקאטי בישראל. ביום יום מיצו עוסק בתחום אבטחת המידע, ומרצה בנושא בארץ ובחו"ל.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל