fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
לרט
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
סטפן
HJC
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מוטו פוגש | יחידת האופנועים של מתנ"א

מוטו פוגש | יחידת האופנועים של מתנ"א

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 288, מרץ 2012.

כתב: מיקו שלו | צילום: נעם עופרן

הם שונים, החבר'ה האלו. כבר במבט ראשון בסככת החניה של "צוות 40" בתחנת בית דגן אפשר להבין שזהו הזמן הנכון להיפרד מהתמונה החקוקה בזיכרוני שנים רבות, התמונה של אותו שוטר מקוף שכונתי "של פעם" שנראה כמו הווספה החבוטה שלו ומתנהג כמותה. להבדיל ממנו, החבר'ה האלו נראים כמו לוחמי יס"מ וימ"מ מחוברים יחד, ולהם תוספת של עוד כמה שרירים לאורך ולרוחב. קבוצת השוטרים שקידמה את פנינו נראתה כמו כמה מקררי אמנה מושחרים, מזוודים מאוד, ואלמלא החיוכים הגדולים המחזה היה יכול להיות קצת מלחיץ.
את כוס הקפה הראשונה של היום שתינו במשרדו של סגן מפקד היחידה, פקד ערן מזוז, המלווה את היחידה מיום הקמתה צמוד למפקד היחידה, רפ"ק ששי שלמה. פקד מזוז מספר שלאחר שחרורו מצה"ל, שם שירת כמסתערב במג"ב, החליט לשלב בין אהבתו לאופנועים ובין אהבתו לעבודות שיטור, והצטרף לפני כשלוש שנים ליחידה. היחידה, שעברה באותה תקופה מהפך קיצוני, הוצאה משרשרת הפיקוד של מתנ"א, והועברה לפיקודו הישיר של ניצב ברונו שטיין, מה שהעניק ליחידה סדר עדיפויות הנובע מההגדרה "פיקוח נפש דוחה הכול" ובעקבות כך הקנה ליחידה מעמד מיוחד וסמכויות נרחבות יותר.

בין מסירות לתמסורת
בזמן הריאיון נשמעו מחלון המשרד הפונה לסככת האופנועים מנועי אופנועים ללא הרף, תנועה בלתי פוסקת של אופנועים הנכנסים למתחם צוות 40 ויוצאים ממנו. פקד ערן מזוז, שכנראה שזיהה את הלהיטות שלנו לצאת אל האופנועים, קרא לרס"ר אורי אמאר, מדריך הרכיבה של סיירת הרוכבים, ועם הקפה יצאנו לסככה להמשך הריאיון. בעת הישיבה בחוץ, תוך כדי צפייה מדוקדקת באופנועים המדוגמים להפליא ובשוטרים המטפלים בהם, סיפר רס"ר אורי אמאר על תפקידיו כמדריך הרכיבה של סיירת האופנועים ועל אופי האימונים של הרוכבים ביחידה. בשלוש השנים האחרונות עלה מספר הרוכבים ביחידה מ-13 לשמונים, כולם יוצאי יחידות קרביות או יחידות משטרה מיוחדות. תפקידו הוא לאמן את אותם הרוכבים את מיטב האימונים ברכיבה וללמד אותם על תחזוקת הכלים תוך כדי מתן פתרון לבעיות מכניות בסיסיות. בשילוב גורמים חיצוניים ועל ידי אימונים פנימיים, רס"ר אורי אמאר מקפיד לרענן את זיכרונם של השוטרים בהרצאות בנושא בטיחות ועניינים טכניים, והדבר משולב באימוני רכיבה המתקיימים כמה פעמים בשנה. אמאר – כרוכב נלהב בזמנו החופשי ובעלים של קאג'יבה אלפנט 900 והונדה ואראדרו – מצליח להעביר את המידע לרוכבים בהתלהבות ובאהבה, והרושם המתקבל הוא כי הן דבקו גם בהם. פקד ערן מזוז, שלדברי חבריו רכש ניסיון לא מועט ברכיבות שטח קרביות, מספר כי היחידה נחלקת לשלושה אזורים – צפון, מרכז ודרום – וכי בסיס היחידה העיקרי בבית דגן. ליחידת הסיירת הארצית הזו אין שטח משלה, אנשיה עובדים בכל רחבי הארץ ומנצלים את יכולתם של האופנועים לתת מענה מהיר בכל מקום נדרש בזמן קצר, והם תופסים פיקוד על כל אירוע תעבורה בכל הקשור לשיטור, לחילוץ או להצלה עד הגעת מפקד האזור. ליחידה סמכויות מיוחדות, ותפקידה העיקרי הוא להתמודד עם "עברות איכות" המסכנות חיים באופן מובהק, אגב התמקדות בכאלו הגורמות ישירות תאונות דרכים, ועוד יותר מכך – בכבישים המוגדרים כבישים אדומים. לפקד ערן מזוז חשוב להבהיר שתפקיד היחידה הוא להתמודד עם הנהגים הבעייתיים הסדרתיים, אלו שנוהגים בפסילה או בשלילה ומייצרים כמויות חריגות של עברות, ולא עם הנורמטיבים (יחסית).

בין קשר לכישורים
בזמן שדיברנו עם השוטרים לא יכולנו להתעלם מחרדת הקודש שהם מתייחסים בה לאופנועיהם; כל האופנועים מבריקים ומדוגמים כמו הרוכבים שלהם, ובולטת העובדה שלכל שוטר יש אופנוע אחד שהוא רוכב עליו ואליו הוא קשור כמו אחרון המכורים. כשציינתי נקודה זו בשיחתי עם פקד ערן מזוז התברר כי אחד הדברים שמפקדי היחידה למדו עם הזמן הוא הצורך לגייס שוטרים שרוכבים בעצמם ובעלי זיקה וחיבה מיוחדת לאופנועים. פקד ערן מזוז מספר שניסיונות קודמים לגיוס "סתם" שוטרים בעלי רישיון נהיגה באופנוע לתפקיד זה לא עלו יפה, ממוצע הרכיבה היומי של שוטר רכוב הוא מאתיים ק"מ או יותר, ואם השוטר אינו חובב אדוק של רכיבה, אין ביכולתו לעמוד במשימה היומית לטווח ארוך. ניסיונות עבר גרמו לרוכבים לעזוב את התפקיד בשלב מוקדם והתבטאו גם בחוסר בטיחות, בשחיקה מוגברת ובעייפות.
החבר'ה סביבנו לא נראו שחוקים או עייפים כלל וכלל, דומה שהביקור של צוות "מוטו" במתחם מוצא חן בעיניהם, וכקוראי "מוטו" ואופנוענים נלהבים התגלגלנו כולנו מהר מאוד לשיחות אופנוענים מוכרות. נועם עופרן ומיכל מימון הצלמים, שתקתקו במצלמותיהם ללא הרף, זכו למיטב היחס מהשוטרים, ועד מהרה נשכחה מאתנו הרגשת "האופנוען הנמלט" לטובת חיוכים גדולים והרגשה ביתית. מטבע הדברים נסבו נושאי השיחה בעיקר על חוקי תעבורה ורכיבה בכבישי הארץ. שוב ושוב ציינו לפנינו השוטרים שהיחידה הוקמה למניעת פשעים חוזרים בתעבורה ושעניינם אינו בנהגי היום-יום, ונראה שחשובה להם נקודה זו. פקד ערן מזוז מספר כי הבסיס לתקשורת עם אופנוען שנעצר בכביש עקב עברה מבוסס על הבנה אישית של השוטר מול הרוכב. הוא מציע לשתף פעולה עם השוטר, גם אם נעשתה עברה והרוכב ייקנס, לא הוא קהל היעד של היחידה, ורוב הסיכויים שהמפגש ייגמר בהמשך רכיבה של האופנוען. בין השורות אפשר להבין שכל הרוכבים מבינים ומסכימים כי אופנוען חד כתער, הרוכב בכביש פתוח, גם אם מהירותו גבוהה במקצת מהמותר, מסכן סיכון נמוך מנהג עם טלפון ביד ושני ילדים צועקים ברכב, גם אם מהירותו חוקית.

נחזור לתחילת הכתבה, למראהו של אותו שוטר שכונות שאורב מאחורי עץ וקופץ על אופנוענים בצורה בוטה ולא ייצוגית ולכך שאינו קשור לשוטרים של הסיירת הארצית שהתארחנו אצלם.
שוטרי היחידה טוענים כי הבינו מזמן שהמראה המקצועי והמהוקצע מונע חיכוכים וּויכוחים מיותרים במפגשי שוטר-אזרח והופעתם מוקפדת ומסודרת כמו של אופנועיהם. בזכות אימונים פנימיים וחיצוניים של רוכבי היחידה והעובדה שאימונים אלו מתובלים במאות שעות רכיבה שבועיות, רמת הרכיבה שלהם גבוהה מאוד ויכולותיהם גבוהות מרוב הרוכבים הממוצעים, הנאלצים לשלם סכומי כסף גבוהים לקורס רכיבה. האופנועים שהם רוכבים עליהם – ב.מ.וו R1200GS – מתאימים לסוגי עבודה זו ומוכיחים יכולת אחיזה גבוהה במהירויות נמוכות וגבוהות כאחת. אישית, מה שהטריד אותי במפגשי שוטר-אופנוען בעברי היה לא שנתפסתי מבצע עברה אלא שנעצרתי על ידי שוטר מטריד ללא סיבה ומצאתי את עצמי צריך להוכיח שאין לי אחות. לא הייתי רוצה להיעצר על ידי שום שוטר בכביש, אבל נראה לי שהחבר'ה האלו מקצועיים מספיק להבדיל בין הטפל לעיקר ולהתייחס לתפקידם בכבוד שעובר דרכם גם לאזרח, או במקרה שלנו לאופנוען.

 

 

אז מה היה לנו שם

אם גם אתם תהיתם על אודות שלל הזיוודים והציוד שהשוטר האופנוען נושא וכן מה מסתתר בתוך ארגזי הצד של אופנועי המשטרה, אנו שמחים להגיש לכם מדריך מצולם לציוד המשטרתי של יחידת האופנועים.

לצורך כך הוצמד אלינו ­­­­רס"ל יאיר דניאל; הוא התגלה כבעל סבלנות ללא קץ הנהנה לענות על כל השאלות שלנו, ולבקשתנו אף פרס לפנינו את כל הציוד שבארגזי האופנוע והציוד האישי שעליו.

 

ארגז שמאל
פאוץ' אישי
אפודה זוהרת למסירה לנהג נצרך
מנעול דיסק לאופנוע
סטיק לייט בכמה צבעים
פנס + התקן קונוס כתום לפנס
אפטר שייב (כן, גם אנחנו לא יודעים למה…)
אזיקונים למעצר
פלנלית
כובע משטרה (מצחייה)
משקפת
מגוון כלי עבודה
נרתיק עם בקבוק שמן לאופנוע
סרט סימון
נשיפון דיגיטלי

ארגז אחורי
מטר רץ
ניירת משרדית (דוחות)
חותמות
שדכן
יומן שנתי
כובע משטרה תקני

ארגז ימין
ציוד אישי
חליפת גשם
קסדה
אוכל ושתייה
במקרים שהכוח מוזעק לפינוי הפגנה אלימה נוסף לרוכב גם מוט לפינוי צמיגים בוערים הנראה בתמונה.

בחגור
נשק אישי בנרתיק ירך
מחסניות
ביפר
איתורן – G.P.S
אזיקי מתכת
פנס לדים מחוזק
לדרמן
מכשיר קשר
גז פלפל

 

 

 

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל