fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
HJC
אודי דגן 140 על 70
סטפן
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מוטו פוגש: ג'אקומו אגוסטיני

מוטו פוגש: ג'אקומו אגוסטיני

מתוך מגזין מוטו, גיליון 389, יולי 2020, לקריאה דיגיטלית כאן.

תמי גורלי | צילומים: DAINESE S.p.A, Honda Racing Corporation.

ג'אקומו אגוסטיני, או אגו – כפי שהוא מכונה ממוקם בטופ של רוכבי המוטוGP בעבר, בהווה ובטח בעתיד. אלוף העולם 15 פעמים בן 78 והוא כבר רוכב בפנסיה יותר ממחצית חייו אך עדיין אין אף רוכב שהצליח לשבור את שיאיו המרשימים.
בנו של עובד עירייה, אגוסטיני, החל להתחרות למורת רוחו של אביו במרוצי טיפוס הרים, רק אחרי שהחל לנצח האב הרים ידיו ואפשר לבנו הבכור לנסות להגשים חלום ולהפוך לרוכב מקצועי. ב-1963 כשאגוסטיני בן 21, הוא קוטף את תואר אליפות איטליה ב-175 סמ"ק על אופנוע מוריני. בשנה שאחריה הוא מוכתר כאלוף המקומי ב-350 סמ"ק ומקבל הזדמנות ראשונה ברמה העולמית במרוצים בגרמניה ובמונזה על המוריני. המקום הרביעי במונזה משך את תשומת ליבו של הרוזן דומיניקו אגוסטה שהחתים את הרוכב כבן קבוצתו, או מה שנחשב אז כמחליף של מייק היילווד האלוף המכהן בקטגוריה הבכירה. כשהילווד עוזב בסוף עונת 1965, העונה הראשונה של האיטלקי, אגוסטיני החל לפרוח ולא הפסיק לנצח. אחרי שבע אליפויות בקטגוריית ה-500 סמ"ק ושש ב-350 סמ"ק אגוסטיני מפתיע ועובר להתחרות עבור ימאהה, עימם הוא לוקח עוד שתי אליפויות לפני שהוא חוזר לרגע ליצרן האיטלקי ובסופו של דבר פורש בסוף 1977 אחרי עונה נוספת בה רכב עבור היצרן היפני.

מאז שאגוסטיני פרש הוא התרחק מהפאדוק, עד אמצע שנות התשעים הוא מנהל קבוצות כמו קבוצת ימאהה מרלבורו עבורה רכבו לאוסון, קרוסבי ורוברטס וקבוצת ה-250 סמ"ק של ימאהה עם קדאלורה וקריוויליה. כשקאג'יבה פורשים בסוף עונת 1995 מאליפות העולם, אגוסטיני לראשונה מזה 30 שנה מפסיק להתחרות.

ההילה סביב הרוכב לא דעכה מעולם, אגוסטיני חריף, בועט, מפרשן, מתראיין ודעתן כמו שהיה תמיד. הרוכב שגרם לביטול סבב האי מאן כחלק מאליפות העולם בגלל ענייני בטיחות ממשיך להיות מעורב. הוא מתעסק בקידום אופנועים והוא אחד מהרוכבים המייצגים את יצרנית אביזרי המיגון דיינזה וקסדות AGV והכל במקביל לעסק קבלנות מצליח שהקים באזור מגוריו.

"זהו פחד שונה לחלוטין מאשר זה שחוויתי כאשר רכבתי והתחרתי", הוא מספר בראיון וידאו טלפוני מביתו בברגמו בראיון בלעדי למגזין מוטו "התחריתי עם תענוג ובהנאה ועם וירוס הקורונה זהו פחד שונה לחלוטין. וגם כאשר קרתה לי תאונה עם האופנוע ידעתי בדיוק מה קרה, זה בגלל הרכיבה, בגלל האופנוע, אבל עם הוירוס הזה אנחנו לא יודעים מהו, מאיפה הוא יגיע, אנחנו לא יודעים דבר". אגוסטיני מספר כי בשיא וירוס הקורונה הוא שמע את צופרי האמבולנסים ללא הפסק ונאלץ להסתגר בביתו לאורך זמן רב. "זה היה קשה מאוד כי יש לי את העסק, את האופנועים שלי, מחויבויות לטלוויזיה, אירועים פומביים, תערוכות ובן רגע הכל היה סגור, זה היה רע מאוד ולאט לאט הכל משתפר, אפשר לרכוב עוד פעם, לחזור לעבודה והכל בזהירות".

אגוסטיני מספר שאיבד לוירוס שתקף קשה את אזור מגוריו בחודשים האחרונים חברים, שכנים, מכרים מהכנסייה ונזכר עד כמה בזמן שהתחרה הרגיש כי הסכנה אורבת מכל כיוון ,אפילו שהייתה שונה מאוד, עם יותר מ-30 רוכבים שנהרגים בשנים שבהן לקח חלק באליפות העולם "להתחרות אז היה מאוד מסוכן, לא הייתה לנו כלל הגנה. תנאי המסלולים היו שונים, היו עצים, בולי עץ, גדרות, כל מיני עצמים מסביב למסלול והיו מעט מאוד מסלולים תקינים ומקצועיים ולא רק מסלולי כביש רגילים. זה היה מאוד מסוכן כי לא יכולת להרשות לעצמך להתרסק. פן נוסף היה המיגון האישי, קסדה, חליפה. כשאני התחלתי להתחרות משקל חליפה היה קילו ומאה גרם כיום זה בערך שמונה או תשעה קילו, שונה מאוד והרבה יותר בטוח. כמובן שכיום גם קיימת טכנולוגיית כרית האוויר אז עכשיו אפשר לראות רוכבים רבים מתרסקים אך הם קמים ישר ויוצאים שוב למסלול. היום הם יכולים להרשות לעצמם להתרסק, בזמני כשהתרסקנו היינו חייבים להתפנות לבית החולים…" לשמחתו, אגוסטיני היה ידוע כאחד הרוכבים שמתרסקים פחות, הקריירה שלו לא לוותה בפציעות וברוב המרוצים אותם לא הצליח לסיים הסיבה הייתה כשל טכני ופחות טעות רוכב.

אתה מקנא שלא היו לך בזמנו את אותם התנאים?
"לא, מה פתאום, אני שמח עבור אלו המתחרים כיום מאחר ואני איבדתי חברים רבים בזמנו ואני מאוד מרוצה שכיום זה אחרת, זה היה רע מאוד עבור הקהילה המוטורית, האליפות, עבור המתחרים שאוהבים אופנועים, זה היה קשה מאוד לחוות כל סוף שבוע רוכב או אפילו רוכבים נהרגים. זה היה קשה מאוד עבור המשפחות של הרוכבים, מה גם, כאשר ההורים היו רואים את התאונות הם לא רצו לרכוש אופנועים לילדים והיום זה בטוח יותר ואנשים יכולים לומר 'בסדר, אנחנו מודעים לכך שיש סכנה אך זה לא כמו בעבר' ולכן אפשר לשכנע הורים לתת לילדים להתחרות".

האם היית רוצה להתחרות בעידן הזה של המוטוGP?
"אני מסופק ושמח שהתחרתי בזמני. אני שמח מהתקופה שלי, אלו היו מרוצים טובים. אז זה היה יותר כמו משפחה, כולם היו ביחד, מדברים, צוחקים כי האליפות לא הייתה גדולה כמו בימים אלו. כמובן ישנם מתקנים טובים יותר, קרוואנים, הכל הרבה יותר נגיש ונח, יש לכל רוכב שף שמבשל עבורו, לי היה רק סנדוויץ' אך אני מעריך את התקופה שלי".

כיצד אתה רואה את ההבדל בתחרות בין אז להיום?
"אני סבור שכיום ישנה הרבה יותר תחרות ורוכבים קרובים בזמנים מאחר והטכנולוגיה של האופנועים מהיצרנים השונים הרבה יותר צמודה, לכולם יש את האפשרות לקבל אופנוע טוב, לכל הרוכבים יש את האופציה להתאמן טוב ונכון, לבחון את האופנועים אבל הקרב הוא אותו קרב כי בסופו של דבר ישנם רק שניים או שלושה מנצחים ותמיד אותם הרוכבים. נכון ישנם עשרים רוכבים הרבה יותר קרובים בזמנים אבל המנצח אינו משתנה".

מה אתה חושב על מארקז?
"מה כבר אפשר לומר עליו? הוא אלוף עולם פעמים רבות, הוא צעיר – הוא מאוד צעיר – אגרסיבי והוא נותן הצגה, הוא נתן לנו הצגה כל כך הרבה פעמים, כי הוא מנסה כל הזמן, הוא מרגש את הצופים. מארקז נבון ומתוחכם. לא נראה לי שיהיה כל כך פשוט לנצח את מארקז, אולי בחלק מהמרוצים וינאלס, קווארטררו כמובן יכול לנצח מספר מרוצים אך עדיין לא תואר אליפות, או אולי דוקאטי עם דוביציוזו. אך בקרב על תואר האליפות ברגע זה למארקז יש יתרון קל.. אני יודע שימאהה יצרו אופנוע טוב השנה אך לצערי אנחנו לא יכולים להתחרות…

אתה סבור שמארקז יוכל להגיע לשיאים שלך?
"מארקז עדיין צעיר וכבר זכה בהרבה אליפויות וזה אפשרי שיגיע ל-15 אליפויות או ל-123 נצחונות כי 122 זה רק מספיק כדי להשוואת אלי".

הופתעת שרוסי לא הצליח לשבור את השיא שלך?
"כן, ולנטינו הגיע קרוב מאוד אבל אז החליף יצרן ועבר לדוקאטי (2011) ובילה שם שנתיים וללא אף ניצחון, זה עדיין אפשרי כי הוא עדיין ממשיך להתחרות אבל זה לא יהיה פשוט, יש סיכוי".

מה אתה חושב על המצב של רוסי כיום, אתה חושב שהוא צריך להמשיך?
אני לא יודע, אין לי מושג, זו ההחלטה שלו ואני לא יודע מה עובר לו בראש. נראה לי שהוא רוצה להמשיך ויש לו את האפשרות, אז למה לא?"

דיברת איתו?
"לא דיברנו לאחרונה, אנחנו מדברים מדי פעם אבל לא יותר מדי".

אגוסטיני מדבר בפתיחות על בשנים האחרונות שבהן התחרה כשהוא מספר שהיה לו קשה עם הירידה בהישגים ולכן, למרות שיכול היה להמשיך, פרש בגיל 36, אך הוא אינו מתחרט "בעונות הקודמות לפרישה שלי הייתי מנצח 12 או 13 מרוצים כל שנה וכשהתחלתי לנצח רק חמישה, שישה או אפילו רק ארבעה התחלתי לתהות אולי, זה הזמן לסיים, לעצור ולפנות את מקומי לרוכב צעיר יותר. זה קשה מאוד לעצור כי אתה אוהב מרוצי אופנועים יותר, הלוואי והייתי יכול להמשיך כל חיי אבל ברגע מסוים הבנתי שהדברים אינם כתמול שלשום והחלטתי להפסיק ולפרוש. זו הייתה החלטה קשה, אבל הרגע הזה מגיע בכל ענף ספורט, לכל ספורטאי וספורטאית הרגע שבו הם צריכים להגיד לעצמם די".

למה הכי התגעגעת? איך הרגשת?
"ממש לא שמח, צריך זמן שיחלוף כדי לשכוח הכל. לא לשכוח אלא לא לחשוב על זה. כשפורשים חייבים ישר למצוא דברים אחרים שיעסיקו אותך כדי להישאר עסוק ולא לחשוב על זה כל הזמן. אז ימאהה ארגנו ישר קבוצה שהפכתי למנהל שלה, ואיתם ניצחתי, לא, לא ניצחתי אלא ניצחנו כי זה לא הייתי אני ניצחנו שלוש אליפויות עולם עם אדי לאוסון וזה עזר לי לא לחשוב על קריירת המרוצים האישית שלי".

האם אתה אוהב כיצד האליפות התפתחה עם השנים?
"העולם מתקדם ולכן זה רק הגיוני שהאליפות תשתנה, האופנועים, הטכנולוגיה, ישנם גם היום הרבה יותר מכונאים. בתקופה שלי היו לנו בערך שבעה או שמונה מכונאים והקבוצה שלי הייתה בין הגדולות, משמע הדבר שהיום זה משהו כמו 25. כל כך הרבה השתנה, העולם מתקדם ומשתפר. אז לא היה לנו פלאפון, לא היה וואטסאפ", הוא מוסיף עם חיוך שרמנטי וכל כך איטלקי.

הרוכבים היום מחלקים שליש הצלחה לעצמם, שליש לאופנוע ושליש לקבוצה, איך היית מחלק את האחריות להצלחה באחוזים בזמנך?
"בתקופה שלי זה היה קצת אחרת – 50% רוכב, 40% אופנוע והקבוצה רק 10% וזה מאחר שכיום ישנו יותר משקל לקבוצה כי יש הרבה יותר טכנולוגיה באליפות, מחשוב, אלקטרוניקה. בימי הקבוצה הייתה חשובה, אך לא כמו היום, כי היה להם הרבה פחות לעשות".

היו גם הרבה פחות מדיה ורכילות
"אני מבין כשיש רוכבים שמתלוננים מאחר ויש כל כך הרבה אנשים בפאדוק, הרבה עיתונאים והרבה מחויבויות, הרבה ראיונות, אבל זה מה שמביא לך את הפופולריות וגם את הכסף, זה העסק. אם אתה לא רוצה כסף או שום דבר ממה שמסביב אתה יכול ללכת לעבוד בבית מרקחת".

אמרת באחד הראיונות לאחרונה שמארקז אגואיסט באותו האופן שאתה היית
"אני חושב שזה הכרחי להיות אגואיסט בשביל לנצח הרבה מרוצים כמו שמארקז מנצח או כמו שאני ניצחתי, כשאגוסטיני ניצח (הוא מזכיר את עצמו בגוף שלישי), בכדי להיות אגרסיבי, כדי להיות רעב לנצח בהכל חייבים להיות אגואיסטים זה דוחף אותך לעשות כל מרוץ במאת האחוזים. אני חושב שכול הרוכבים הגדולים והכשרוניים בעולם יש את התכונה הזו, הם רוצים לעשות יותר, מעבר, רוצים הכל".

אי אפשר להיות אגואיסטי כל הזמן
"המרוץ הינו תחרות, אני חייב לנצח אותך, אני חייב לנצח את כולם אז אתה הופך אגרסיבי כדי להיות מספר אחד כי גם היריבים שלך רוצים להיות בעמדה הזו, זה קרב, זוהי מלחמה וכדי לנצח זה נדרש.
אבל כשאני מוריד את הקסדה אני כבר לא בתחרות, אנחנו משתנים ישר, אנחנו עם החברים, משפחה, בת זוג, ילדים. הקסדה משנה הכל".

אמרת שסגנון הרכיבה של חורחה לורנסו מזכיר לך אותך
"באופנועים של היום ישנם צמיגים רחבים מאוד וצריך להיעזר בגוף כדי לקחת את הפנייה, מארקז שמאוד מהיר ומרשים לצפייה סוגר את הפנייה, הוא חותך אותה. סגנון רכיבה שלי היה יותר דומה לזה של לורנסו, חלק יותר, פחות תזזיתי. רכיבה כמו לורנסו שלוקח קו רחב ויפה לצפייה,אלו שני סגנונות שונים אבל מאוד מהירים".

היית רוצה להתחרות מול הרוכבים של היום?
"אני התחרתי מול אלופים רבים, פיל ריד, מייק היילווד, קני רוברטס, טאוורי לוקינאלי, סארינן, טום פיליפס ולכולם היה סגנון משלו ואלוף בפני עצמו. אהבתי שזכיתי להתחרות מול רוכבים אלו כי לפעמים, כמו לדוגמא כשהתחרתי מול היילווד, ניסיתי ללמוד ממנו כי היה לו הרבה יותר ניסיון ממני. אז בחנתי מה הוא עושה, כיצד הוא לוקח את הפנייה זו או אחרת רק כדי לבדוק אם הסגנון רכיבה שלי טוב או לא, או שאולי יש לי את ההזדמנות ללמוד משהו".

מה למדת מהיילווד?
"קשה לשים בדיוק את האצבע על זה, למדתי את הסגנון, כי היה לו הרבה יותר ניסיון עם האופנועים הגדולים, האופנועים הכבדים, וניסיתי לראות מה הוא עושה איתם".

אנחנו חוזרים לדבר על העידן הנוכחי ועל אליפות העולם שתחזור אחרי עיכוב של ארבעה חודשים "אם לא מתחרים הרבה זמן אז לא נמצאים ברמה של מאת האחוזים, אבל בתקופה שלי סיימנו את העונה בספטמבר והבאה לא התחילה עד מרץ, זה חמישה חודשים. כשהם יתחילו כולם יהיו באותה הרמה בכל מקרה. בתקופה שלי גם במרוצי האופנועים וגם בפורמולה 1 לא הייתה כל פעילות לפחות לשלושה, ארבעה חודשים. זה קשה להתחיל אבל כולם באותה סירה".

היו לכם גם פחות מרוצים בעונה, יש אסטרטגיה שונה כשיש פחות מרוצים בעונה?
"לקראת סוף הקריירה היו לי גם 14 מרוצים בעונה והתחריתי אפילו 20 מרוצים בשנה כי השתתפתי בשתי אליפויות במקביל. אין שום סיבה לבנות אסטרטגייה, הם צריכים להתחרות כרגיל, שזה 100% בכל מרוץ, זה צריך להיות התכנון היחיד. לי היה רק קשה כי התחריתי באותו היום בשני מרוצים אז לפעמים סיימתי את מרוץ ה-350 סמ"ק ועשר דקות אחר כך כבר התחלתי את ה-500 סמ"ק. זה היה קשה אבל התאמנתי הרבה כדי לעמוד במחויבות הכפולה. זה היה אימון פיזי אבל גם מנטאלי 'אני חייב לעשות את המרוץ הזה ואז את ההוא' זה חשוב לעבוד על ההכנה בכל תחום ולכל דבר. התכוננתי לשני המרוצים, לתרחיש זה או אחר וזה היה קשה מאוד כי לפעמים סיימתי את המרוץ הראשון בגשם וכשהיה מסלול רטוב עדיין זינקתי למרוץ הבא כשאני אפילו לא מספיק להחליף את החליפה והיא הייתה ספוגה מים. לא היו לנו את המכונות המייבשות את החליפה. ידעתי שזה יכול לקרות. התכוננתי לזה".

מה אתה מקווה לראות בעונה לראות?
"דבר ראשון אני מקווה שנתחיל, כי החיים באים קודם בסדר העדיפויות ורק אחרי זה המרוצים. אלוף העולם מארק מארקז 'That's the man to beat' ואז יש לנו הרבה רוכבים, בעצם לא רבים כל כך שינסו לנצח אותו – ויניאלס, קווארטררו, דוביציוזו ואולי גם ולנטינו. כמובן שזה מותח מאוד להמתין עד ההתחלה כי אנחנו די רוצים לדעת מי מהרוכבים יוכל להתחרות עם מארקז. ישנה קבוצה מוכשרת של רוכבים צעירים במוטו2 ובמוטו3, איטלקים וגם ספרדים, צריך להמתין קצת, נראה שיש כמה שכדאי לראות, אני יודע על שניים שלושה אבל נחכה קצת כדי לעקוב אחריהם ונראה אם הם באמת יהיו אלופים בעתיד".

זו עונה ראשונה שלא תהיה פיזית במסלול
"זה די מוזר, אולי אוכל להגיע אבל האווירה לא תהיה כמו תמיד, בלי צופים וכל ההמולה, אבל עלינו לזכור שזה מצב חירום ואת העונה הזו אולי נאלץ להקריב ובעונה הבאה נחזור למצב הרגיל".

אני חייבת לשאול אילו אופנועים יש לך
"יש לי עשרה אופנועים שונים ובכל פעם אני מחליף לאחד אחר תלוי בשעה ביום, מזג האוויר, היעד. יש לי ימאהה, MV Agusta ועוד כמה" הוא מחייך חיוך גדול ולא מוסיף יותר.


ג'אקומו אגוסטיני – הישגים:
15 אליפויות עולם (7 ב-350 סמ"ק + 8 ב-500 סמ"ק)
122 נצחונות (54 ב-350 סמ"ק + 68 ב-500 סמ"ק)
159 פודיומים (71 ב-350 סמ"ק + 88 ב-500 סמ"ק)

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

2 תגובות ל מוטו פוגש: ג'אקומו אגוסטיני

  1. מדהים, תמי שיש לך את האפשרות לראיין את השמות הגדולים הללו
    כל הכבוד

  2. מקסים…איזה כיף לשמוע מישהו גדול כמוהו לראות איך הפרספקטיבה על המציאות היום והקדמה. יש דברים שווב שהשתנו כמו בטיחות ויש דברים כמו אינטימיות משפחתיות ואנושיות שבהם האנושות כולה הלכה אחורה. החיים יותר יעילים אבל יותר מסובכים וקרים ביחסים בין בני אדם.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל