fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
לרט
מוטוטאץ דקר
HJC
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
MV קוביה
voge מוטו24 באנר

מוטו פוגש | בראד בינדר – סוף סוף עם הגדולים

מוטו פוגש | בראד בינדר – סוף סוף עם הגדולים

תמי גורלי | צילום: MotoGP, KTM Factory Racing

במרוצו השלישי בלבד בקטגוריה הבכירה של המוטוGP בראד בינדר עושה היסטוריה משולשת עם ניצחון ראשון לו, ניצחון ראשון ל-KTM וניצחון ראשון לרוכב דרום אפריקאי. רק שלוש וחצי שנים מתחילת הפרויקט היצרן האוסטרי וחברי הצוות הצליחו – ביחד עם בינדר – לספק את היום המושלם וחלומות גדולים התגשמו עבור KTM שפיתחו והאמינו בבינדר וב-RC16. חודש לפני התגשמות החלום, מוטו פגש לראיון בלעדי שפורסם בגיליון אוגוסט 2020 לא סתם קיבל את הכותרת "סוף סוף עם הגדולים".

בראד בינדר היה כמו ילדים רבים שאבא לוקח אותם לקארטינג, רק שאצלו משהו נתפס. בגיל תשע כבר היה אלוף דרום אפריקה לקארטינג אבל אחר צהרים אחד בו התנסה על דו גלגלי שינו את מסלול חייו. בינדר בחר לעבור לאופנועים והחל להתחרות בתחרויות מקומיות וארציות, זוכה באליפויות 50 סמ"ק, 125 סמ"ק ו-150 סמ"ק ומתחיל לחלום על לעבור לרמה העולמית, כשהוא רואה את הרוכב הדרום אפריקאי הראשון שהתקבל לגביע הרד בול לעונת 2008. "ההצטרפות לגביע הרוקיז היה מהלך קריטי עבור הקריירה שלי, בלי האליפות הזו לא הייתה לי ההזדמנות להגיע להיכן שאני נמצא". מספר בינדר רגע לפני שהוא מגשים חלום ענק ומתחיל את עונת המוטוGP הראשונה שלו. "עבורנו הרוכבים מדרא"פ רק לעשות את הצעד הראשון בקריירה בינלאומית זה עניין מסובך וקשה. הרבה נסיעות, החלטות לא פשוטות לגבי האופן שבו צריכים להתנהל. בכמה השנים לפני שניגשתי להיבחן ניסו מספר רוכבים אחרים מכאן ונכשלו. כשהראשון נבחר, סימנתי את המטרה ורק חיכיתי שאהיה מבוגר מספיק כדי לנסות". מספר הרוכב שהיה רק בן 12 בעונתו הראשונה מתוך שלוש בהן השתתף, בגביע המהווה חממה לרוכבים רבים בשנים האחרונות.

ההתחלה לא הייתה פשוטה, בינדר, אשר התחרה מול רוכבים עם ניסיון רב יותר שהגיעו ממדינות בהן רמת התחרות גבוהה יחסית לרמת האליפויות בארץ מולדתו, היה המום מהרמה הגבוהה. הוא לא נבהל והתחיל להתאמן יותר בבית כדי לסגור את הפער, הוא הוסיף מוטוקרוס לשגרת האימונים והמשיך להתחרות בדרא"פ כשהוא לוקח אליפות נוספת בקטגוריית ה-125 סמ"ק.

 

View this post on Instagram

 

Can we agree that this a beautiful double? @bradbinder @ktmfactoryracing @motogp @redbull @motomagazineil

A post shared by Tammy Gorali (@tamgorali) on

בינדר לא הצליח להפגין את כשרונו ברד בול קאפ עד ניצחון שהגיע בפורטוגל ב-2011, ניצחון שמשך אליו את תשומת הלב שהובילה לחתימתו בקבוצת RW כמחליף של לואיס סאלום ואח"כ גם כמחליף בקבוצת אנדלוסיה בנקה סיביקה לצידו של מיגל אוליביירה. למרות שבינדר לא מצליח להביא תוצאות ומתרסק הרבה, משהו ברוכב מאפשר לו להמשיך והוא מתחרה שנה נוספת ו-RW מחתימים אותו לעונה מלאה. את השנתיים אחר כך בינדר רוכב עבור אמברוגיו רייסינג על אופנוע מהינדרה נחות משאר האופנועים בקטגוריה אבל מצליח לטפס לפודיום פעמיים ומסיים במקום ה-11 את העונה. בשלב זה אקי איו מהמר על הרוכב ומחתים אותו לקבוצה הבכירה של KTM בפעם השנייה לצידו של מיגל אוליביירה. בינדר מצליח לסיים חמש פעמים על הפודיום, אוליביירה סיים כסגן האליפות ומטפס בסוף העונה למוטו2. בינדר שנשאר להוביל את הקבוצה מנצח את המרוץ הראשון שלו רק בעונת 2016 כשהוא מזנק אחרון עקב עונש על שימוש ברכיב אלקטרוני אסור במהלך מקצה הדירוג. את המרוץ סיים ראשון בפער של יותר משלוש שניות מהמקום השני. בינדר קטף את תואר האליפות והיה לראשון מדרום אפריקה לעשות זאת מאז האליפויות של ג'וני אקרולד וקורק בלינגטון בסוף שנות ה-80.

פרק שלוש במערכת היחסים בינו לבין KTM נפתח ב-2017 כשהוא מטפס עם איו וחוזר לרכוב לצד אוליביירה בקטגוריית המוטו2 בפרויקט החדש של היצרן. השניים עוזרים למפעל האוסטרי בפיתוח אך לא מצליחים לקחת עם השלדה הזו אליפות. את העונה האחרונה של בינדר במוטו2 סיים הרוכב רק שלוש נקודות מתואר האליפות אחרי רצף ניצחונות מרשים. באמצע העונה הובן ש-KTM עוזבים את המוטו2 וכל תהליך הפיתוח שהקשה על בינדר להגיע לתוצאות אולי היה השקעה מבוזבזת אך הוא רואה את הפן החיובי, בדיוק כמו שראה את האתגר עם אופנוע המהינדרה "זו הייתה עונה קשה, היו לנו יריבים קשים עם שלדת הקאלקס אבל בסופו של דבר די סגרנו את הפערים. זו רק הייתה הוכחה נוספת עבורי שאם KTM רוצים לעשות משהו אפשר להגיע לזה. אני בטוח שעם עונה אחת או שתיים נוספות הם היו מגיעים לרמה של קאלקס", הוא מספר.
עונת 2020 תהיה העונה השישית שלו ברציפות עם היצרן האוסטרי, בינדר כבר יעשה אותה בקבוצת המפעל במוטוGP.

התכנון הראשוני של KTM היה לשבץ אותו בקבוצת Tech3 אך פרישתו של יוהאן זרקו באמצע עונת 2019 גרמה לטריפת קלפים ובינדר קודם ישירות לקבוצת המפעל באופן מפתיע. בינדר לא היה הבחירה הראשונה, KTM העדיפו לקדם את מיגל אוליביירה אך הפורטוגלי שהיה באמצע העונה הראשונה שלו במוטוGP העדיף להישאר עוד עונה בקבוצת Tech3 והופתע כמו רבים ש-KTM מעדיפים לקדם את מי שהיה בן קבוצתו ולא רוכב מנוסה מן השניים.

עוד לפני שנערך המרוץ הראשון של עונת 2020 שנדחתה וקוצרה עקב נגיף הקורונה, בינדר ואוליביירה הוכרזו כרוכבי המפעל של KTM לעונת 2021 וחוזרים לרכוב זה לצד זה בפעם הרביעית "כן אני מזדקן", מתלוצץ הרוכב בן ה-25 כשאני שואלת על התחושה להיות רוכב בקטגוריה הבכירה "הגיע הזמן! המטרה מאז ומתמיד הייתה להגיע למוטוGP, מהרגע שעליתי על אופנוע והתחלתי להתחרות באירופה כשהייתי בן 12. חיכיתי לזה הרבה זמן אבל סוף סוף אני מקבל את ההזדמנות שלי על האופנועים של הגדולים ואני מאוד נרגש, זו עומדת להיות הרפתקה משוגעת.
אני שמח כמובן לקבל את ההזדמנות כבר עתה להתחרות עונה נוספת ולקבל אותה מבלי שעליתי על המסלול פעם אחת. תהיה לי חצי שנה ללמוד ואז בעונה הבאה ההזדמנות להראות תוצאות".

בינדר אבל לא שוכח שגם בעונה הבאה חלק מהזמן הוא יהיה כמו רוקי, מתחרה במסלולים שלא יתחרה בהם העונה "שני מרוצים באותו המסלול בסוף שבוע אחד אחרי השני יכול להיות ברכה אך גם קללה בו זמנית. לקבל הזדמנות שנייה לעשות הכל מחדש עם מידע משבוע קודם יכול להיות טוב, אבל זה תמיד נחמד להגיע למסלול, לתת הכל, וביום שני להמשיך הלאה לאתגר הבא. זה יהיה חדש עבור כולנו לעשות שידור חוזר, אבל כרוקי זה ייתן לי עוד זמן במסלולים, מה שאומר אבל שגם 2021 תהיה כאילו עונה ראשונה עבורי עם מסלולים שלא אכיר עם המוטוGP. המסלולים עם האופנוע הזה ממש מרגישים כאילו הצטמקו בחצי כי מגיעים מהר מדי לסוף…" הוא מוסיף בחיוך רחב.
בכלל, בינדר מחייך הרבה, רגוע כל הזמן ונראה כאילו לא מטרידים אותו יותר מדי דברים ברומו של עולם. הוא מסביר את זה בסביבה בריאה המקיפה אותו "אני בר מזל מבחינת הקבוצה ואנשי הצוות שאני עובד עימם כי תמיד היו לי קשרים טובים עם כל המכונאים, אנשי הצוות. כולם הפכו להיות חברים ולכן גם כשאני מגיע למסלול זה לא מרגיש כאילו אני בא לעבוד, זה יותר למפגש חברים וזה הופך את הכל לקל יותר. כמובן שזה לא רק במסלול, זה כל הנסיעות, המחויבויות, כל מה שקורה בין המרוצים".

הוא מודע לכך שהכל קרה מהר יותר עבורו בגלל משבר שעבר רוכב אחר "ידעתי שזרקו לא נהנה מהחיים ב-KTM, המצב היה קשה עבורו. אני, האמת, מאוד אוהב את יוהאן, הוא אחד האנשים האהובים עלי בפאדוק. עצוב היה לי לראות אותו עוזב את העניינים ככה אבל אני מאוד שמח שהוא מצא את מקומו", הוא מוסיף על הרוכב הצרפתי שיתחרה העונה עבור דוקאטי.

"אני חושב שהרבה אנשים ממעיטים בחשיבות של האם רוכב מרגיש נוח על האופנוע שלו", הוא מסביר כאילו מגן על חברו "הביטחון במהלך הרכיבה, הפידבק המתקבל מן האופנוע על המסלול, כדי ליהנות ממה שאתה עושה. אפילו בימים קשים, אם אתה נהנה ממה שאתה עושה, בסופו של דבר תגיע למטרה שסימנת, אך כשאינך מרגיש טוב ואין קליק אז החששות מתגנבים והכל עובד קשה יותר. אתה צריך לסמוך על מה שיש לך בין הרגליים, אם יש לך איזשהו ספק אי אפשר לדחוף לקצה ובלתי אפשרי להגיע לתוצאות. זהו קו כל כך דק בין לסיים ראשון או אחרון".

השלווה של בינדר, הרצינות מעבר לגילו והעבודה הקשה יצרו מערכת יחסים מאוד מיוחדת בינו לבין KTM. גם בימים הקשים בקטגוריית המוטו2 כששלדת היצרן האוסטרי לא נתנה לרוכבים שלהם את מה שהם ציפו, בינדר לא נשבר "ציפיתי לנצח הרבה יותר מרוצים בעונה הקודמת ולהיות יותר חזק אבל לא היה לי קשה למצוא מוטיבציה כי פשוט לא רציתי להישאר מאחור, צריך לעשות כל מה שבכוחך להגיע למקום שבו אתה רוצה להיות". הגישה הזו הביאה את פיט ברייר ואקי איו להיות אוהדיו הגדולים של הרוכב כששניהם מודים בראיונות לאחרונה שהם למדו המון מהרוכב. בינדר נשאר עם רגליים על הקרקע ולא יכול לחכות עד שיוכל להמשיך ללמוד ולהתפתח בעצמו.

בסוף היום הראשון על ה-RC16 בינדר נראה זורח, כאילו מאוהב למרות שסבל קצת מארם-פאמפ והתקשה תחילה עם האחיזה של האופנוע ועם ההתנהלות שלו כאשר הוא יוצא אל המסלול עם מיכל הדלק מלא "היה קשה אך הרגשתי שעם כל הקפה המצב השתפר, הרגשתי יותר בנוח והבנתי יותר. יש לי עוד דרך ארוכה, אבל לא קרה שיצאתי אל המסלול ולא היה שיפור. באופן כללי, למדתי כיצד לתכנן פנייה כדי לצאת ממנה נכון, לבחור את קו הרכיבה הנכון, לבחור נקודות בלימה נכונות, ככל שאני רגוע יותר דברים מתחילים לקרות. אני חושב שזה לא כל כך קשה לעשות הקפה מהירה אחת אבל הטריק הוא להצליח לעשות מרחק של מרוץ שלם בקצב עקבי וכמובן, מהיר! אפשר לדחוף הקפה אחת, אבל לעשות את זה משהו כמו 22 הקפות – זה קשה, בטח מבלי לעשות טעויות". אין לו בעיה לשתף בקשיים עימם הוא נתקל ולמרות שהיה נראה שלרוכבים המטפסים העונה למוטוGP מהמוטו2 יהיה קצת יותר קל בגלל המערכת האלקטרונית באופנועי הטריומף, בינדר מבטל את הסברה הזו לחלוטין "הדבר הקשה ביותר בשבילי ללמוד הייתה השליטה בווילי. עשיתי לעצמי חיים קשים עם זה כי התקשיתי לסמוך על המערכת האלקטרונית, רק על זה איבדתי שתי שניות בימים הראשונים".

בשני המבחנים הראשונים על ה-RC16 בינדר סיים בפער של שתי שניות מהרוכב המהיר, אחרי המבחן בספאנג הוא כבר סגר את הפער לשבע עשיריות ואת המבחן בקטאר סיים בפער של פחות מחצי שנייה בזמנים, הישג מרשים מאוד עבור רוקי. הוא בנה ביחד עם הצוות תוכנית לימוד בה יצא תחילה עם האופנוע של בן קבוצתו פול אספרגארו, נעזר ברוכב המפעל וצבר אינפורמציה עד כמה שהיה יכול "דני (*פדרוסה) מביא כל כך הרבה עושר של ניסיון והוא יודע כל כך טוב כיצד לפתח את אופנוע המוטוGP ועל פי ההערות והתגובות שלו לחברה בקבוצה, הוא יודע בדיוק מה קורה. יש לו ניסיון והוא יודע כל כך הרבה ובעיקר יודע בדיוק מה קורה והוא בחור נפלא, חברותי, רגליים על האדמה ופשוט נורמלי". בינדר אבל יודע שקרוב מאוד היום בו הרבה מהאחריות הזו תיפול עליו ועל בן קבוצתו לסירוגין אוליביירה, אחרי עזיבתו של מי שהוביל את הפרויקט בעונות האחרונות פול אספרגארו "אני בטוח שנוכל לעשות עבודה טובה עבור KTM, עשינו את זה עבורם בעבר בקטגוריות הקטנות ואני בטוח שזה יקרה גם במוטוGP. היינו לראשונה חברים באותה הקבוצה כבר ב-2015, שמתי לב שאנחנו ממש עובדים טוב יחד. אנחנו מסתדרים מצוין ודי כיף לי איתו. תמיד נחמד שיש לצידך בן קבוצה מהיר, זה בטוח. תמיד הייתי צעד קטן אחריו והיו לנו קרבות נהדרים. אני ממש שמח שנהיה שוב בני קבוצה בעונת 2021 כי אנחנו דוחפים אחד את השני קדימה. אנחנו הילדים של KTM מההתחלה, חלק מהמשפחה, אני מתאר לעצמי ששם שנינו נישאר". הוא מודע היטב לכך שזו הייתה התוכנית של KTM עבורו ועבור מיגל והוא גאה מאוד להיות חלק מהתהליך – מהרוקיז ועד לטופ האפשרי.
בינתיים הוא מוכן לעונה הראשונה שלו בה יתמודד מול אלכס מארקז ואיקר לקואונה על תואר הרוקי. כחלק מההכנה המשיך להתאמן במוטוקרוס אבל דחף רק עד 80 אחוזים, כדי לא להסתכן, וניסה לעלות במשקל כדי להתחזק "תמיד רציתי להיות רוכב כבד יותר, לעלות במשקל, אבל אני לא מצליח בזה וממש לא מצליח לשמור עליו גבוה. זה ממש ממש קשה עבורי, בעיקר כי אני עושה המון קרדיו. בשביל שזה יקרה אני חייב לאכול המון וזה ממש לא פשוט כמו שזה נשמע" הוא מחייך, רק שממנו זה נשמע לא מעצבן.

העצירה של הכל בגלל נגיף הקורונה החזירה אותו הביתה לדרא"פ אחרי מגורים בעיר בפינלנד לא רחוק מביתו של מי שהיה הבוס שלו במוטו2. את הימים בילה בשיפוץ מכוניות ואופנועים עם אביו ואחיו דארן בינדר המתחרה גם הוא במוטו3 ובניסיון לשמור על כושר למרות המגבלות "זו ממש סיטואציה מוזרה ומאתגרת. בדרך כלל אחרי שהעונה נגמרת בולנסיה אני לוקח שבוע – שבועיים ואז מתחיל להבנות מחדש לקראת העונה, כך שאהיה בשיא הכושר כשהמרוץ בקטאר יגיע. כבר הגענו לשם ואז הכל בוטל. חזרתי הביתה וניסיתי לעשות כל מה שאני יכול כדי לשמור על כושר, היה קשה להתרכז, בלי אפילו לוח שנה לתקופה ארוכה, כשאי אפשר לראות את הגזר מתנופף באופק", משפט מוכר לדבריו בארץ מולדתו בו הגזר הוא תמריץ.

הוא נתקע בדרא"פ בגלל הסגר והפסיד מבחן של יומיים הכנה לעונה, למבחן במיסאנו הספיק להגיע רק בזכות זה שאמו בריטית והגבולות נפתחו עבור מי שצריך לטוס למטרות עבודה וזה לדבריו עזר לו להתעורר. "עכשיו זה הזמן לחזור למצב נורמלי, להיות על המסלול עם רוכבים אחרים, ללמוד מזה. הרכיבה לצד רוכבים אחרים נותנת כלים כי אפשר לראות מה הם עושים וזה דוחף קדימה את תהליך הלמידה. היום הראשון היה קצת מטורף, הרגשתי כאילו שני צעדים מאחורי האופנוע. פיספסתי נקודות בלימה כי יצאתי אחרת מפניות, סיימתי בחצץ, זה היה כל כך מבלבל. מוזר, אחרי שלושה חודשים בהם ישבתי על הספה ולא הייתה לי את המהירות הזו, כי שום אימון לא מתקרב לאופנוע מוטוGP. בהתחלה ממש הרגשתי אבוד. ביום השני כבר הרגשתי שהשליטה חזרה לידיי, נרגעתי חזרה. כל פעם שאני יוצא אל המסלול אני משתפר אבל הגיע הזמן שנחזור, אני ממתין להתחרות על אופנוע המוטוGP כבר מספר חודשים טובים וזה יהיה מדהים להתייצב על קו הזינוק עם הרוכבים הטובים בעולם".

עם זאת נראה שאולי זה הנגיף, אולי זו הצניעות שלו וזה שלקח לו תמיד קצת זמן למצוא את מקומו, הוא שם הכל בפרופורציות "בסופו של דבר תמיד צריך להיות תקוע איפשהו בראש, זה רק מרוצים. כולם כאן כדי לעשות את הכי טוב שהם יכולים. זו עונה קצרה, טעויות יכולות לעלות הרבה אבל אי אפשר להתחיל את העונה במחשבה על זה. אם זה עשרה או יותר מעשרים מרוצים השורה התחתונה – שהרוכב הטוב ביותר יהיה מי שינצח".


חוזרים לדרא"פ

אליפות המוטוGP לא ביקרה בדרום אפריקה מאז עונת 2004

"בדרום אפריקה עדיין יש את מסלול וולקום, היכן שהתחרו כולם בעבר אבל הוא נראה כיום עצוב וישן ולא נראה לי שהניחו אספלט חדש מאז. הכל שם ממש מבולגן אבל יש לנו את קיילאמי, אשר נקנה על ידי אדם פרטי רק לפני קצת יותר משנתיים והוא שיפץ את המסלול מכל הכיוונים, הייתי מאוד שמח אם נוכל לחזור להתחרות בארץ מולדתי. צריך למצוא נותן חסות טוב. אשמח לעזור, אבל התפקיד שלי זה להיות מהיר ביום ראשון, ועד כמה שאני אשמח למרוץ ביתי – זה נראה לי חלום שיהיה קשה להגשים, אבל לא יהיה שמח ממני להתחרות בבית".

כל החדשות המוטוריות ישירות ל-WhatsApp

אלוף עולם מוטו3 לעונת 2016
15 נצחונות
35 פודיומים

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל