fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
תמוז
לרט
לרט
HJC
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה

הטכנולוג: רביב כהן | אבולוציה

הטכנולוג: רביב כהן | אבולוציה

דו-גלגלי הוא אחד מכלי התחבורה הזולים והנגישים ביותר הקיימים כיום ואחד מכלי התחבורה הנפוצים ביותר ברחבי העולם, חמישים ושמונה אחוזים מכלל האופנועים ממוקמים במדינות המתפתחות ברחבי אסיה למעט יפן.

מבחינת כמות אופנועים, מובילת הטבלה העולמית היא הודו עם כ-40 מליון כלי רכב דו גלגלים (אופנועים וקטנועים) ואחריה סין עם כ-36 מליון.

הכמות האדירה של כלי רכב דו גלגליים שנמכרה בעולם במרוצת השנים הפכה את האופנוע לבעל השפעה ניכרת על ההתפתחות הטכנולוגית והחברתית, וככזה, ממשיך להשפיע גם כיום.

ננסה לסקור על קצה המזלג את היסטוריית התפתחות האופנוע ומכלוליו, אז מאיפה מתחילים?

ראשית, ליבו של האופנוע, זה שהופך את ה"אופניים" למשהו ממונע.

אמנם המנוע הראשון היה מנוע קיטור שנרשם כפטנט בשנת 1698, אך הוא לא שימש כמנוע לאופנוע עד שנת 1869, אז הכניס ממציא אמריקאי בשם סילווסטר הוארד רופר יחידת מנוע קיטור לתוך אופניים, ונחשב לממציא האופניים הממונעים הראשון בארצות הברית.

אמנם המכונה הממונעת הראשונה של רופר היתה סנסציה בתצוגות, אך השכנים שלו לא אהבו את המכשיר המוזר הזה, שכן זה הפחיד את הסוסים בסביבתו והיה מעשן ומרעיש.

מספרים שרופר נעצר על ידי המשטרה באחת הרכיבות שלו, אך שוחרר מכיוון שלא היה שום חוק כתוב אותו הוא עבר ושאפשר היה להעמידו לדין בגינו.

בסופו של דבר, מנוע הקיטור פינה את מקומו למנוע הבערה הפנימית שפותח על ידי הממציא הגרמני ניקולאס אוטו (Nikolaus Otto)

מנוע הארבע פעימות שעבד על תערובת אויר\גז היה אלטרנטיבה ראויה למנוע הקיטור ומהווה הבסיס לכל מנועי ארבע הפעימות הקיימים כיום, הנקראים גם "מנועי אוטו" (otto engines).

מנוע האוטו המקורי היה מנוע גדול וכבד, ובשנת 1895 פיתח המהנדס הגרמני גוטליב דאימלר דגם קטן וקל משקל של מנוע otto וקיבע אותו על אופניים, ובכך יצר את האופניים הממונעים הראשונים בעולם על ידי מנוע בערה פנימית.

לימים, חבר דאימלר למהנדס קארל בנץ ששקד על פיתוח כלי רכב ממנועים על ידי מנוע אוטו, וכך הוקם היצרן המפורסם מרצדס-בנץ.

האופניים הממונעים הראשונים היו כאלה עם גלגלי עץ וחישוקי מתכת, ללא שום שיכוך או יכולת לספוג את מהמורות הדרך, למרות ניסיונות עבר להטמיע רצועות גומי כדי לשפר את האחיזה, אלו לא היוו פתרון הולם לרעידות שטלטלו את הרוכב עד כדי כאבי ראש.

בשנת 1887 פיתח וטרינר סקוטי את הצמיגים הפניאומטיים בשביל תלת האופן של בנו שהיה רוכב בדרכים משובשות וסבל מהרעד הבלתי פוסק, ג'ון בויד דאנלופ הפך צינור גינה אותו מילא באויר דחוס לצמיג ובכך קבע את מהלך ההיסטוריה.
בשנת 1889 החל לספק צמיגים למירוצים ולימים הפך לאימפריה המוכרת כצמיגי דאנלופ.

בחמישים השנים השנים הבאות, האופנועים עברו תהליך אבולוציוני נוסף על ידי יצרנים, חלקם עלומי שם, חלקם האימפריות המוכרות גם כיום ונראה שחברות האופנועים צצו כפטריות לאחר הגשם, ביבשת אירופה לדוגמה גוטליב דאימלר שתכנן ובנה את מנוע הוי-טוין הראשון בשנת 1889, האחים אמיל וארמנד פג'ו שהתחילו לבנות אופניים ממונעים בשנת 1899 ואף פיתחו ויצרו את המנועים עצמם בשנת 1903.

חברת טריומף התחילה ביצור האופנועים בשנת 1902 ל ידי הכנסת מנוע בנפח קטן לתוך שלדת אופניים מחוזקת, החברה קיימת עד היום ונחשבת כמובילה בתחומה.

ההתעוררות בשוק כלי הרכב הדו גלגליים דחפה חברות שלא היו בתחום הרכב או האופניים לנסות את מזלן, חברת "בירגמינהם סמול ארמס" (Birmingham Small Arms) שעסקה בפיתוח כלי נשק קלים התחילה לפתח וליצר אופנועים בשנת 1910 תחת השם ב.ס.א (BSA Cycles Ltd).

חברות איטלקיות כדוגמת מוטו-גוצי שהוקמה על ידי שלושה יוצאי חיל האויר האיטלקי בשנת 1921 שהתחילו עם אופנוע בסיסי חד צילינדרי והתפתחו למוטו-גוצי המוכר כיום עם מנוע הוי-טוין הרוחבי המפורסם.

חברת BMW הוקמה בשנת 1916 על ידי מיזוג של שתי חברות שעסקו בתחום התעופה, בשנת 1921 לקחו המהנדסים את מנוע המטוס מנוגד הצילינדרים והתאימו אותו לשלדת אופנוע, כך נולד מנוע הבוקסר המפורסם של BMW.

כחלק מהתפתחות האופנועים וחקיקתם של חוקי תעבורה נוקשים המגבילים את המהירות המותרת בכבישים, עברו תחרויות האופנועים מהכבישים באנגליה לאי מאן השוכן בין אנגליה לאירלנד, המשמש עד היום כאחד המקומות היחידים בעולם בו מירוצים מתנהלים בכבישים ציבוריים פתוחים ולא במסלול סגור.

ובמקביל מעבר לים, התרחש תהליך אבולוציוני דומה גם בארצות הברית עוד בשנת 1898 עם האופנוע האמריקאי הראשון ביצור סדרתי של חברת אוריינט בייסיקלס (Orient Bicycles) שלימים הפכה לחברת אינדיאן המוכרת, שהתחילו בשיווק מנוע הוי-טוין הראשון בשנת 1906

בשנת 1903, בנו וויליאם הארלי וארתור דוידסון את ההארלי-דוידסון הראשון ביצור סדרתי עם אופנוע בעל מנוע חד צילינדרי בנפח 450 סמ"ק, שש שנים לאחר מכן התחילו הארלי-דוידסון ליצר את המנועים בתצורת וי-טוין.

בשנת 1915 היו בארצות הברית מעל 30 חברות אופנועים אך נראה שרובן נעלמו לאחר המשבר הגדול בשנת 1929, ורק חברת הארלי-דוידסון ואינדיאן שרדו את המשבר.

מלחמת העולם השניה דחפה את אופנועי ה-BMW לכותרות, עם הצילינדרים החשופים והדרייבשאפט הסגור, ה-R75 של BMW שנבנה עם סירת צד ממונעת על ידי ציר דיפרנציאלי מהמנוע, עבד בצורה טובה בחולות האפריקאים החמים בדיוק כמו בשלג הרוסי, עם ארבעה הילוכים ורוורס, הרוכב המיומן יכל לצלוח כמעט כל שטח שעמד מולו.

האופנוע היה כל כך מוצלח עד כדי כך שרוסיה רכשה כמה אופנועי BMW בשוק השחור, האופנועים פורקו, הועתקו ויוצרו תחת השם אוראל, המיוצר עד היום.

במקביל, גייסה ממשלת ארצות הברית את יצרנית האופנועים הארלי-דוידסון למאמץ המלחמתי אך לאלה לא היה את הפתרון ההולם לתנאי הסביבה הקשים בהם התקיימה המלחמה, כתוצאה מכך פיתחה הארלי-דוידסון את ה-XA750 בעל מנוע בוקסר לקירור טוב יותר ודרייבשאפט סגור למניעת שחיקת גלגלי השיניים והשרשרת המקובלים דאז.

לאחר המלחמה, בזמן שחלק מאירופה היתה עסוקה בשיקום הנזקים, יצרניות האופנועים האמריקאיות והאנגליות החלו בהתקדמות טכנולוגית ואופנועים שתוכננו ויוצרו למטרות מירוצים מצאו את עצמם ביצור המוני לקהל הרחב כמו הוינסט בלאק שאדו, הארלי ספורטסטר, אינדיאן סקאוט, נורטון וטריומף, היו אלו אופנועים שהיו מסוגלים להגיע למהירות מדהימה (במדדים של אז) של מעל 160 קמ"ש ללא שום שינוי, שם התחילה תרבות חבורות האופנועים ומירוצי הקפה רייסרס באנגליה.

חברות תעופה כגון פיאג'ו שבנתה מטוסים, נהרסו בזמן המלחמה ובשנת 1946 הציגו לעולם סוג חדש של אופנוע שטרם נראה, אופנוע ללא שלדה ועם מקום לרגליים, לוח מגן קדמי מפגעי מזג האויר ומנוע דו פעימתי בחלקו האחורי, האופנוע נשמע כמו צרעה ומכאן שמו – "ווספה" , שהפך ללהיט מכירות בקרב בני נוער ומבוגרים ברחבי העולם.

בשנת 1948, קנה מכונאי עלום שם כ-500 מנועים קטנים משאריות המלחמה ומכר אותם כאביזר ממונע לאופניים, כשאלו נגמרו התחיל לייצר מנועים משלו, מאז, המכונאי הידוע בשמו סוצ'ירו הונדה הקים את חברת הונדה הנחשבת כיום ליצרן האופנועים והמנועים הגדול בעולם.

הצלחתם של האופנועים האנגלים בשנות השישים חלחלה גם לארצות הברית, הקהל האמריקאי העדיף את האופנועים הבריטיים המהירים והזריזים יותר מאשר את האופנועים האמריקאים הכבדים, ובאמצע שנות השישים נמכרו יותר אופנועים בריטיים בארצות הברית מאשר אופנועים מבית.

אחד ממובילי המכירות היה הטריומף בונוביל, הקרוי על שם מישורי המלח ביוטה, שם נערכו תחרויות המהירות מדי שנה ונחשבו, עד היום, כמקום משכנם של אלוהי המהירות.

הבונוביל שנמכר משנת 1959 ועד 1983 נחשב למהות של טריומף (ויש כאלה שיגידו שנחשב למהות של האופנוענות עצמה) ואולי מסביר את העובדה שטריומף בחרו להחזיר אותו אל קו היצור בשנת 2001.

במקביל, החלו היצרניות היפניות במירוץ החימוש ובשנת 1969 הציגה קאואסאקי את המאך 3 (Mach III) שנחשב לכלי הרכב עם יחס הכוח למשקל הטוב ביותר שיוצר אז, כולל רכבים.

עם מנוע דו פעימתי בנפח של 500 סמ"ק ומשקל נמוך מ-180 קילוגרמים, אף אחד לא היה מסוגל לנצח אותו על מסלול הדראג.

בשנת 1969 הציגה הונדה את אחד האופנועים האגדיים , ה-CB750 שהיה זול יותר ממתחריו, מהיר יותר ואמין יותר.

כתשובה לכך, הציגה קואסאקי את ה-Z1 בנפח 900 סמ"ק שהיה אחד הסופרבייקים היפנים הראשונים, וכל הדגמים הנלווים אליו הפכו להיות להיטי מכירות בעולם, תוך כדי דחיקה של שאר היצרניות אל מחוץ לשווקים.

במרוצת השנים, אבולוציית האופנועים הביאה לפיתוח מנועים שונים וחזקים יותר, שלדות בעיצובים שונים, התפתחות טכנולוגיית הצמיגים ותהליכי היצור שהביאו את כל היצרניות מכל העולם לכדי האופנועים המשווקים כיום.

מספיק להסתכל על ציר הזמן במרוצת מאה השנים האחרונות כדי לראות את השינוי האדיר החל בעולם האופנועים, וכבר היום עם ניצני האופנועים החשמליים ודחיקתם החוצה של מנועי הבערה הפנימית, אין ספק שעתיד האופנועים נמצא דווקא באלקטרונים.

התגובות סגורות לפוסט זה.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל