fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
MV קוביה
סטפן
אודי דגן 140 על 70
HJC
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

ההיסטוריה של FB Mondial

ההיסטוריה של FB Mondial

צילום: יצרן

יותר מ-100 שנה חלפו מאז ראה ג'וזפה בוסלי הצעיר אופנוע בפעם הראשונה. הבן השאפתן למשפחת האצולה המפורסמת ממאנרביו שבצפון איטליה, הוקסם מהמראה, הצליל ותחושת החופש של הפלא המוטורי הזה. לכולם היה ברור שזה היה רק עניין של זמן עד שג'וזפה ילבש מעיל עור עבה, ירכוס קסדה לראשו ויניף את הרגל מעל אופנוע משלו. והוא אכן עשה זאת. ג'וזפה קנה לעצמו שם של רוכב מנוסה ומומחה לאופנועים; הוא התחרה במרוצים מקומיים והחליט, בשלהי 1929 כשנקרתה בדרכו ההזדמנות, להפוך את התחביב למקצוע. בעזרת הנחישות והתעוזה שלו, הצליח לגייס את ארבעת אחיו (לואיג'י, קרלו, אטורה ואדה) כדי להקים סדנה לשיפוץ ובניית אופנועים. בבית המלאכה הקטן ששכרו במילאנו, התמחו האחים בוסלי בתיקון ומכירת אופנועי 2 פעימות (לרוב מתוצרת CM ו-GD). את ההזדמנות העסקית האמיתית הם זיהו רק כעבור כמה שנים; ייצור תלת-אופן עם מנוע של אופנוע שניתן לשנע באמצעותו סחורות בקלות וביעילות בתוך הסמטאות הצפופות של ערי איטליה.

בשנת 1936 חתמו האחים בוסלי הסכם עם חברת motofurgoncini לייצור אותן "משאיות" תלת-גלגליות קלות, ושכרו לשם כך מפעל גדול בעיר בולוניה. את המפעל שכרו האחים מאלפונסו ומאורסטה דרוסיאני, אב ובן שהיו לא רק מקורבים למשפחת בוסלי, אלא גם בעלי כישורים טכניים מעולים שסייעו להצלחת הפרויקט.

העסקים פרחו כשהמשאיות הקלות של האחים בוסלי הוכיחו עמידות גבוהה ונהנו מפופולריות בשוק האיטלקי, אלא שדווקא בשיא ההצלחה החל קול פעמוני מלחמת העולם השנייה לצלצל ברחבי איטליה והעיר בולוניה הפכה לאחד ממוקדי ההפצצות של בעלות הברית. לרוע המזל, מפעלם של האחים בוסלי נחרב באחת ההפצצות, ואם לא די בכך, המכונות שנותרו ללא פגע – הוחרמו על ידי הצבא האיטלקי. כשנדמו התותחים, נותרו האחים בוסלי בלי כלום – אבל עם הרבה מוטיבציה. תוך זמן קצר גייסו את ההון הדרוש מתוך המשפחה (משפחת בוסלי נחשבה לאחת המשפחות האמידות של איטליה באותן שנים) וב-1946 התחדש הייצור.

זוכרים את האבא והבן דרוסיאני? אלו שהשכירו לאחים בוסלי את המפעל בבולוניה, באותו זמן ממש עמלו השניים על תכנון מנוע 4 פעימות מתקדם בנפח 125 סמ"ק שיועד לאופנועים קלים. ג'וזפה זיהה את הפוטנציאל במנוע החדשני שצוייד בגל זיזים עילי כפול (מאפיין טכנולוגי פורץ דרך באותה תקופה) והחליט להשקיע בפרויקט. כך למעשה נולדה חברת MONDIAL (הקדימון F.B הוא למעשה ראשי תיבות של Fratelli Boselli – "האחים בוסלי").

ייצור המנוע החדש פתח חשבון ישן; ג'וזפה בוסלי מצא את עצמו שוב על המסלול מול אלפונסו מוריני (ניחשתם נכון, המייסד של "מוטו מוריני") במטרה להוכיח את יכולותיו הגבוהות של המנוע המתקדם. עם המנוע החדש שברה מונדיאל את השיא הרשמי ל-1 ק"מ בקטגוריית הנפח, והביקוש לדגמים החזקים צבר תאוצה בקרב רוכבים צעירים ומוכשרים שביקשו להיכנס אל עולם המרוצים. לצד המנועים החלו האחים בוסלי לייצר את גם האופנועים בשלמותם. הביקוש היה כל כך גבוה, עד שהעדיפו להפסיק את ייצור הכלים התלת-גלגליים ולהתמקד בייצור ופיתוח אופנועי מרוץ.

ההצלחה על מסלול המרוצים הייתה אדירה; מונדיאל כבשה את המקום הראשון באליפות הגרנד-פרי במשך שלוש שנים ברציפות בין 1949 ו-1951 – הן באליפות היצרנים והן באליפות הרוכבים! היצרנית האיטלקית הקטנה הפכה לשם דבר בייצור אופנועי מרוץ בנפחים קטנים.

בשנת 1957 שוב כבשה מונדיאל את המקומות הראשונים באליפות הרוכבים והיצרנים, בקטגוריות 125 ו-250 סמ”ק, אולם הייתה זו השנה האחרונה בה השתתפו דגמי החברה במרוצים באופן רשמי. היא פרשה ממסלולי המרוצים באותה שנה (יחד עם מוטוגוצי וג'ילרה) כשבאמתחתה 10 אליפויות עולם במצטבר, אבל הנהלת החברה גילתה מהר מאוד את הקשר ההדוק שבין ההצלחה על מסלול המרוצים לתנועת הלקוחות באולם התצוגה.

ב-1961 קרסה חברת מיקליני שאצלה התבצע רוב הייצור של אופנועי מונדיאל, לאחר מכן גם חברת "רוקה" שהייתה אחראית על ייצור דגמי ה-"75 ספורט". קריסתן של שתי אלה, הציבו את מונדיאל בסיטואציה בעייתית מאוד; הייצור נמשך אמנם עוד שנים אחרי כן, אולם היה זה בקנה-מידה קטן ובמיקור חוץ. בעידן הייצור ההמוני – לכולם כבר היה ברור כי הקריסה היא בלתי נמנעת ובתחילת שנות ה-80 פסק הייצור סופית, כמו בשאר תעשיית האופנועים האירופאית.
הניסיון להחזיר לחיים את המותג האיטלקי המפואר בשנת 2002 לא צלח; עם אופנוע מדהים בשם Piega שהתבסס על מכלולי הינע של הונדה VTR-1000 SP-1 ויוצר מחומרים אקזוטיים – זה לא היה פשוט להצדיק ייצור סדרתי לאופנוע שנושא תג מחיר של כ-100,000 אירו. אבל המהלך הזה בהחלט הפך את ה- Piega לפריט אספנים מבוקש.


תחייתה המחודשת של מונדיאל קרמה עור וגידים בשנת 2014 כאשר הרוזן פיירלואיג’י בוסלי, נצר למשפחת בוסלי המייסדת ולמעשה הנכד של המייסדים, חתם הסכם עם חברת פלפי (Pelpi) האיטלקית. הנוסחה המוכרת של אופנועים קטני-נפח מעוצבים וספורטיביים – היא זו שמהווה את ראש החץ של היצרן גם בעידן החדש. שני דגמי סקרמבלר\היפסטר בנפחים 125 ו-300 סמ"ק הושקו זה לא מכבר – יחד עם דגם אנדורו ו-SMX. בימים אלו מוצג רשמית דגם ספורט קלאסיק חדש בשם PAGANI (על שמו של הרוכב שהעניק למונדיאל את אליפות העולם הראשונה שלה), דגם זה משך תשומת לב רבה מאד בתערוכת מילאנו האחרונה, מה שדירבן את החברה להפוך את יצירת האומנות הזו (פאגאני 1948) לאופנוע בייצור סדרתי, בהמשך יושק גם דגם Flat Track מעוצב ומעניין.

עם מכלולי הינע מוכרים, מתוצרת קונצרן פיאג'ו, תכנון מודרני ושיק איטלקי נדיר בקטגוריית האופנועים הקטנים – חברת מונדיאל מציעה ללא ספק אופנועים יפים ומעניינים, בימים אלו עושה היצרן המיוחד הזה עליה גם לישראל, עם מגוון מלא של כלל הדגמים המעוצבים.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל