מוטו מדריך. עכשיו בחנויות וכאן

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
פרפקט אופנועים
אפריליה
הווסקוורנה באנר שמאל
אבניר באנר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
רפידו
לרט
תמוז
KTM עליון קוביה
לארט
פרפקט קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
סטפן
אופנוסנטר קוביה שמאל
אייפקס
HJC
הארלי שמאל
כרמיאל קוביה שמאל
אוגוסטה קוביה הכי עליון
HRP קוביה שמאל
ברקום קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מטרו לבן – קוביה שמאל

ווספות כחול לבן

ווספות כחול לבן

התמונות באדיבות מועדון הווספות הישראלי.

רבים לא יודעים זאת, אך ישנן ווספות תוצרת הארץ! טוב נו, לא תוצרת, אבל כן הורכבו בארץ. בשנת 1956 נחתם חוזה בין החברה האיטלקית פיאג'ו, יצרנית הווספה, לבין חברה ישראלית המוכרת מתחומים נוספים בענף הרכב הישראלי, חברת "קייזר-פיזר". במסגרת ההתקשרות בין השתיים סוכם כי הווספות יגיעו לארץ מפורקות וצבועות בצבע יסוד, הקטנועים יצבעו ויורכבו בארץ.

באותם שנים מדינת ישראל של תקופת הצנע רצתה לעודד תוצרת כחול לבן לחיזוק הכלכלה והתעשייה, המוטיבציה הייתה הטבות מס.

המפעל הוקם בצפת והועסקו בו 13 פועלים, שמונה עסקו בהרכבה שניים בצביעה ושלושה עסקו בעבודות כלליות. על מנת להוזיל את העלויות, האביזרים הנלווים היו גם כן מתוצרת מקומית – החל מכיסאות וריפודים, גומיות, צמיגים, עיטורים כבלים ועוד. הווספות הישראליות אופיינו לרוב בצביעה בשני גוונים: הגוף בצבע אחד, לרוב כסוף, הכנפיים והכידון בצבע אחר כגון ירוק, כחול אדום ועוד. יש לציין כי גם נצבעו בארץ ווספות בצבע אחיד כמו באירופה, שם שווקו הווספות שנצבעו במפעל פיאג'ו במספר צבעים יחידים.

סה"כ הייצור הסתפק ב- 10 קטנועים ביום.

חברת עופר (היום אבניר) החלה בייבוא הווספות בשנת 1963 עם דגמים יוקרתיים יותר אשר נמכרו כמקביל ה- VBB הזולים שהורכבו בארץ ושווקו על ידי "קיזר פייזר". רק בשנת 1967 חתמו אבניר עם פיאג'ו על בלעדיות.

סה"כ הורכבו בארץ מספר דגמים כגון התלת-ווספה, ווספות עם כידון אופניים (פנס למטה ופנס למעלה) ועד לדגמי ה- VBB ההמונית שהשיווק שלה הסתיים בשנת 1967.
.

לצערנו הרב ישנם חורים רבים בהסטוריה, בעיקר עקב חוסר רישום ותיעוד, לא ידוע כמה כלים הורכבו בארץ ומתי ההרכבה באמת הסתיימה.
וצערנו הרוב הגדול של הכלים גם לא שרד (למעט ה-VBB שישנם יחסית פריטים רבים שלה).

בתיקווה שיבוא יום וחברת פיאג'ו העולמית תפתח את הארכיונים שלה או לחילופין ארכיונים ישראלים וישפכו קצת אור על הנושא.
.

גלריה

תגובות

הונדה מגדל 520