אתר בהרצה. אם מצאתם טעות, אנא ספרו לנו ונתקן בהקדם.

קיוואי בנלי
ברקום
קרוזים מטרו עליון מתחת ל- MENU
פרפקט אופנועים
הווסקוורנה באנר שמאל
אפריליה
היליט מתנפח באנר עליון
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אבניר באנר קוביה שמאל
אוגוסטה קוביה הכי עליון
תמוז
לארט
פרפקט קוביה שמאל
KTM עליון קוביה
אישימוטו באנר קוביה שמאל
אופנוסנטר קוביה שמאל
Ad motorsport
לרט
סטפן
ברקום קוביה שמאל
HJC
HRP קוביה שמאל
שוברט
כרמיאל קוביה שמאל

ווספות כחול לבן

ווספות כחול לבן

התמונות באדיבות מועדון הווספות הישראלי.

רבים לא יודעים זאת, אך ישנן ווספות תוצרת הארץ! טוב נו, לא תוצרת, אבל כן הורכבו בארץ. בשנת 1956 נחתם חוזה בין החברה האיטלקית פיאג'ו, יצרנית הווספה, לבין חברה ישראלית המוכרת מתחומים נוספים בענף הרכב הישראלי, חברת "קייזר-פיזר". במסגרת ההתקשרות בין השתיים סוכם כי הווספות יגיעו לארץ מפורקות וצבועות בצבע יסוד, הקטנועים יצבעו ויורכבו בארץ.

באותם שנים מדינת ישראל של תקופת הצנע רצתה לעודד תוצרת כחול לבן לחיזוק הכלכלה והתעשייה, המוטיבציה הייתה הטבות מס.

המפעל הוקם בצפת והועסקו בו 13 פועלים, שמונה עסקו בהרכבה שניים בצביעה ושלושה עסקו בעבודות כלליות. על מנת להוזיל את העלויות, האביזרים הנלווים היו גם כן מתוצרת מקומית – החל מכיסאות וריפודים, גומיות, צמיגים, עיטורים כבלים ועוד. הווספות הישראליות אופיינו לרוב בצביעה בשני גוונים: הגוף בצבע אחד, לרוב כסוף, הכנפיים והכידון בצבע אחר כגון ירוק, כחול אדום ועוד. יש לציין כי גם נצבעו בארץ ווספות בצבע אחיד כמו באירופה, שם שווקו הווספות שנצבעו במפעל פיאג'ו במספר צבעים יחידים.

סה"כ הייצור הסתפק ב- 10 קטנועים ביום.

חברת עופר (היום אבניר) החלה בייבוא הווספות בשנת 1963 עם דגמים יוקרתיים יותר אשר נמכרו כמקביל ה- VBB הזולים שהורכבו בארץ ושווקו על ידי "קיזר פייזר". רק בשנת 1967 חתמו אבניר עם פיאג'ו על בלעדיות.

סה"כ הורכבו בארץ מספר דגמים כגון התלת-ווספה, ווספות עם כידון אופניים (פנס למטה ופנס למעלה) ועד לדגמי ה- VBB ההמונית שהשיווק שלה הסתיים בשנת 1967.
.

לצערנו הרב ישנם חורים רבים בהסטוריה, בעיקר עקב חוסר רישום ותיעוד, לא ידוע כמה כלים הורכבו בארץ ומתי ההרכבה באמת הסתיימה.
וצערנו הרוב הגדול של הכלים גם לא שרד (למעט ה-VBB שישנם יחסית פריטים רבים שלה).

בתיקווה שיבוא יום וחברת פיאג'ו העולמית תפתח את הארכיונים שלה או לחילופין ארכיונים ישראלים וישפכו קצת אור על הנושא.
.

גלריה

הגב

avatar
מיין לפי:   חדש | ישן
גיורא
אורח
וספה בשנות ה60

שלום,
הייתה לי וספה משנת 1960והייתי נוסע כל יום מקרית גת ללמוד באשקלון, כשהכביש היה עדיין מתקופת המנדט הבריטי. הייתי בטוח שהוספה שלי הייתה איטלקית מקורית, עכשיו אני כבר לא בטוח.. לא זוכר פרטים על הקניה קיבלתי אותה מתנה בגיל 16.

כותרת
וספה בשנות ה60
לוליק אסל
אורח

גיורא, המשפחה שלי הייתה בשנים האלה בקרית גת.

לירן
אורח

היא כן הייתה איטלקית, המנוע והבודי יוצרו באיטליה.
רק ההרכבה נעשתה פה.
נשמח לראות תמונות אם ישנם.

ליאור
אורח

למי לא היתה באיזו שהוא שלב וספה? קלאסיקה אמיתית

ההיסטוריון
אורח
הכתבה הזאת היא לא נוסטלגיה, היא פרסומת עצובה שמזכירה לנו למה ענף האופנועים בישראל תקוע עמוק בבוץ!
הכתבה הזאת היא לא נוסטלגיה, היא פרסומת ושיר הלל לעופר אבניר, שכבר אז(לפני האסון שנקרא מטרו מוטור) היתה מונופול חזק שמנע תחרות. ליאור, אתה רוצה נוסטלגיה? בבקשה, קבל: באותה התקופה היו כמה למברטות, ושאריות BSA מהמנדט הבריטי. היה גם את המפעל הישראלי שייצר טילון, משהוא שקרוב לקאב(עם גלגלים גדולים). הטילון המצליח נבנה בקיבוץ צרעה עם מנוע זקס גרמני, לכן כנגדו ייבאו עופר(אבניר) את הבוקסר, כי כבר אז מונופול היה IN, ותחרות בוספה המצ'וקמקת והמסוכנת עם הגלגלים הקטנים היה OUT. הרי אם יש טילון שמצליח, עופר היו צרכים להביא בוקסר במחיר טורפני כדי להרוס את הביקוש העולה לטילון(וזה מה שהם עשו).… קרא עוד »
כותרת
הכתבה הזאת היא לא נוסטלגיה, היא פרסומת עצובה שמזכירה לנו למה ענף האופנועים בישראל תקוע עמוק בבוץ!
תגובה ל- Ilan Keidar
אורח
תגובה ל- Ilan Keidar
אילן קידר, תסמונת סטוקהולם, מכיר?
תסמונת סטוקהולם – היא תופעה שבה אדם המוחזק בכפייה בידי אנשים זרים, מפתח אמפתיה והזדהות נפשית עם האידאולוגיה והמעשים של האנשים המחזיקים בו. אילן, אתה צריך טיפול. הוספה הייתה חרא של כלי. הוספה עדיין היא חרא של כלי. עד היום הקרטל מטרו-אבניר דוחף לציבור הצרכנים קטנועים מסוכנים עם גלגלי קטנים, ואחר כך הקרטל החרא רץ לספר בתקשורת שזה מה שהישראלים רוצים. כאשר היבואן החרא, מביא כלי חרא, הוא לא משאיר לנו הרבה ברירות, ואז אנו קונים את החרא, ועוד אומרים כמה הוא טוב. קיצר, תסמונת סטוקהולם. עכשיו אני הפרט מה כל כך חרא בוספה: 1. הברקס הקדמי שלה היה אסון,… קרא עוד »
כותרת
אילן קידר, תסמונת סטוקהולם, מכיר?
אלטיזכן
אורח
תן לי לנחש, אם הוספה הייתה זולה לא הייתה מתלונן.
איזו תגובה מושקעת סחתן, כל מילה בסלע! רק שכחת את הבסיס, לא? הוספה תוכננה להיות כלי עממי, וזול, לא סתם זול, כמעט בחינם. ככה בכל מקום בעולם. חוץ מבישראל, שם עופר עשו מהוספה זהב(נוכלים בני נוכלים). גם היום(2017) קימקו מובי בסיסי נמכר במחיר של זהב, כי עם הזמן הנוכלים רק השתכללו, והפשע תפס מקום של כבוד. בישראל בואך שנות השמונים, כל מה שהיה לקנות, חדש או ישן, היה עדיין וספה, ווספות גרוטאות בני יותר מעשר שנים נמכרו בשנות השמונים במחירים של זהב, ותחת התדמית השקרית של אמינות ב- 100%(אמרתי נוכלים?). אם הוספה בישראל הייתה עולה גרושים, כמו בכל העולם, לא… קרא עוד »
כותרת
תן לי לנחש, אם הוספה הייתה זולה לא הייתה מתלונן.
הברז הראשי
אורח
ווספהההה אנגגג רנגגג

על ווספה עשיתי ווילי ראשון. יאללה לירן מתי תעלה כבר על אופנוע אמיתי הא?

כותרת
ווספהההה אנגגג רנגגג
wpDiscuz

תגובות

מגדל אבניר
הונדה מגדל