fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
לרט
תמוז
אודי דגן 140 על 70
סטפן
voge מוטו24 באנר
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה

הטכנולוג: רביב כהן | אביזר הבטיחות החשוב ביותר

הטכנולוג: רביב כהן | אביזר הבטיחות החשוב ביותר

בעוד כמה עשרות שנים, כשנהיה זקנים מדי לרכוב על אופנוע ונחליף אותו בקלנועית מזדחלת לקופת החולים הקרובה בכדי להיפגש עם חברים בני גילנו לבדיקת הקולונוסקופיה התקופתית, נזכר בערגה בימים בהם חרכנו את האספלט לצליל שאון אגזוז הוואנס-אנד-היינס, גמענו מאות ואלפי קילומטרים ברכיבה אחת, נזכר בכל הכבישים המפותלים בהם רכבנו הלוך וחזור, מסלולי המרוצים בארץ ובעולם, או סתם רכיבת בוקר לעוד יום עבודה.
וכשאותו חבר ישאל אותנו על כך, התשובה היחידה שנוכל לענות היא 'מהההה??' תוך כדי הטיית האוזן במאמץ נואש לשמוע את קולו.
מה זה בעצם 'קול' ואיך הוא משפיע על חוש השמיעה? איך 'קול' יכול לפגוע בחוש הזה ומה נוכל לעשות כדי לשמור עליו ועל עצמנו? ראשית ננסה להבין מה זה 'קול' ואיך מודדים אותו.

גלי קול הם תבניות אנרגיה הנעות דרך חומר, זה יכול להיות כל דבר החל מאוויר וכלה בגופים קשיחים, הנוצרות על ידי תנודות מהירות – תדר – של אובייקט כגון רמקול, מיתרי קול של אדם, מכשיר טלפון או צינור פליטה של מנוע.
גלי קול מוגדרים בתחום התדרים שבין 20 הרץ לבין 20 קילוהרץ, כלומר שהאובייקט מייצר תנודות בין עשרים פעמים בשניה לבין עשרים אלף פעמים בשניה.
ניתן למדוד את עוצמתו של גל קול על ידי מכשור מתאים ולהציג אותו בכמה דרכים כמו למשל על ידי מדידת עוצמת הלחץ שגל הקול מפעיל על ממברנה בתוך מיקרופון, המיוצג על ידי Sound Pressure Level, או בקיצור SPL.
דרך נוספת וברורה יותר להצגת עוצמת הקול היא על ידי ייחוסה לסף יכולת השמיעה התקינה של אדם ממוצע ובכך לכמת את העוצמה בצורה מובנת המאפשרת הגדרה נכונה של ספי רעש מזיקים, עוצמת הקול תיוצג באופן לוגריתמי ומיוחס לפקטור A הלוקח בחשבון את סף יכולת השמיעה התקינה בתדרים שונים, עוצמה זו תיוצג על ידי dBa.
סף הרעש המקסימלי בו לא יגרם לאדם נזק בלתי הפיך, מוגדר על ידי עוצמת הרעש ופרק הזמן בו נחשף האדם אל הרעש.
התקן המקובל הוא שסף רעש בעוצמה של 85dBa ולפרק זמן של 8 שעות ברציפות נחשב ככזה שאינו גורם לנזק בלתי הפיך, ובכל תוספת של 3dB לעוצמת הרעש, פרק הזמן המותר מתקצר בחצי.
כלומר, שרעש בעוצמה של 88dBa יהיה מותר למשך 4 שעות, 91dBa למשך שעתיים ו-97dBa למשך כחצי שעה.

במדידות נרחבות שהתבצעו נאסף מידע רב על מכשירים ופעילויות שונות ועוצמת הרעש אותה אלו מייצרים, בטבלה ניתן לראות פעילויות ומקורות רעש שונים מסודרים לפי עוצמת הרעש.

חלק מהמדידות שבוצעו היו על ידי מיקום החיישן בתוך הקסדה ומדידת עוצמת הרעש במהירויות שונות, התוצאות שהתקבלו צריכות להדליק נורה אדומה לכל הרוכבים באשר הם, במיוחד אלו שמעוניינים לשמור על חוש השמיעה שלהם.
לדוגמה ברכיבה במהירות של כ-80 קמ"ש, מגיע הרעש בתוך הקסדה לכ-97dBa-100dBa, בעוצמה כזו נגרם נזק בלתי הפיך לאחר כחצי שעת רכיבה בלבד.
דוגמה נוספת היא ברכיבה במהירות של מעל 150 קמ"ש, עוצמת הרעש שנמדדה הגיעה לכ-113dBa! בעוצמה כזו נגרם נזק בלתי הפיך לאחר דקות בודדות בלבד.
כדי לבודד את מקור הרעש, נבדקו מספר קסדות במנהרת רוח על אופנוע עם משקף מתכוונן, תוצאות הבדיקה השתנו כפונקציה של זוית הקסדה, מיקום פגיעת האויר בה (משקף גבוה או נמוך) והמערבולות המכות בה, באחת הבדיקות דווקא הקסדה השקטה ביותר הפכה להיות הקסדה הרועשת ביותר כשהוגבה משקף האופנוע והאוויר פגע בחלקה העליון של הקסדה.
לסיכום הבדיקה נמצא שבמהירות של כ-30 קמ"ש, נמדדה עוצמת רעש של 80dBa-85dBa, ועד עוצמות של כ-116dBa במהירויות של כ-180 קמ"ש.
זה לא משנה אם יש לרוכב חצי אבטיח על הראש או את הקסדה המתיימרת להיות השקטה בעולם, במהירויות של מעל 80-90 קמ"ש, תהיה כל קסדה רועשת דיה כדי לגרום לנזק בלתי הפיך.
מכיוון שאוזן האדם אינה בנויה להתמודד עם רעשים בעוצמה גבוהה, תופעה נוספת הנגרמת כתוצאה מחשיפה לרעש חזק היא Temporary hearing threshold shift – "שינוי סף שמיעה", כולנו מכירים את התופעה בה אנו מרגישים שהשמיעה שלנו נפגעה אחרי שהיינו במסיבה רועשת או שנחשפנו לרעש חזק בקרבתנו, זו אחת הדרכים של הגוף להתמודד עם עוצמת רעש כזו, במצב זה עולה סף השמיעה ואנו מפסיקים לשמוע את הקולות בעלי העוצמה הנמוכה, מצב זה יכול להיות זמני ולעיתים גם קבוע.
כאשר אנו נחשפים לרעש בעוצמה גבוהה וכתוצאה מכך משתנה סף השמיעה, אנו מפסיקים לשמוע את הסביבה שלנו (צפירות, סירנות, רכבים אחרים) ובכך מגבירים את הסיכון במהלך הרכיבה.

מחקרים ברחבי העולם מראים שמעבר לנזק המצטבר הנגרם על ידי רעש בעוצמה גבוהה, ישנה תופעה נוספת בעלת השפעה מיידית החשובה מאוד לרוכב האופנוע.
המחקרים בדקו קבוצות שונות של אנשים שהיו חשופים לרעש בעוצמה של בין 60dBa ל-80dBa (עוצמה הנמצאת מתחת לסף הרעש המותר) וגילו שחשיפה לאורך זמן משפיעה על יכולת הריכוז והעייפות של האדם.
הנבדקים דיווחו על עייפות מוגברת, על חוסר ריכוז ואף על כאבי ראש לאחר פרק זמן ממושך, וכשמדובר ברכיבה על דו-גלגלי הדורשת מיומנות – עייפות וריכוז אלו תכונות בעלות משמעות רבה.

אטמים רבותי אטמים.
אם כך, משהבנו את הנזק קצר וארוך הטווח הנגרמים כתוצאה מחשיפה לרעש חזק במהלך הרכיבה, מה אפשר לעשות כדי להתמגן נגדו?
חבישת קסדה נראית לנו הכרחית לפני שאנו עולים על האופנוע\קטנוע, מתוך הבנה שהקסדה היא זו שתציל אותנו במקרה של תאונה, אין שום סיבה שלא נבין שגם אטמי אוזניים הם חלק מציוד המיגון ההכרחי שמציל אותנו מחרשות כמעט בטוחה ומחלות שמיעה אחרות כגון טיניטוס (צלצולים באוזניים) בגיל מאוחר וחוסר ריכוז ועייפות ברכיבה הקרבה ובאה.
תפקידם של אטמי האוזניים הוא להפחית את עוצמת הרעש אליה נחשף הרוכב, בין אם זה רעש הנגרם על ידי מערכת הפליטה הפתוחה שהזמנו מ-עלי המהיר; החברה לרכיבה שלא מפסיקה לצעוק באוזן או כתוצאה של מהירות רוח לא חוקית בעליל הפוגעת בקסדה, כל אלו יוצרים רעש שיכול לגרום לנזק בלתי הפיך, לשינוי סף השמיעה, לעייפות ולחוסר ריכוז.
אילו אטמים הכי טובים? זה עניין מאוד סובייקטיבי ומומלץ לכל רוכב לנסות כמה סוגים עד שיחליט על הסוג שהכי מתאים לו, אם זה התאמה למבנה האוזן, נוחות השימוש והתוצאה שהוא מקבל.
לכל סוג אטמי אוזניים יש הגדרת NRR – Noise Reduction Ratio, פרמטר זה קובע בכמה דציבלים תונחת עוצמת הרעש בכניסה לאוזן, פרמטר זה נע בין 15 ל-35 דציבל (dB) ומאוד תלוי בהתאמה של האטם לאוזן.
ישנם לא מעט סוגים של אטמים לשימושים שונים, החל מאטמי הספוג הצהובים שמחלקים במטווחים בטירונות או במילואים וכלה באטמים אלקטרוניים משוכללים בעלי יכולות חישוב אלגוריתמיות, היודעות לסנן את הרעשים בעוצמה הגבוהה.
ניתן לרכוש אטמי אוזניים של חברת נונויז (Nonoise) המיועדים לספורט מוטורי ורכיבה על אופנועים, בעלי פילטר קרמי שאמור לסנן ולהנחית את רעשי הרוח (27dB-29dB) יותר מאשר את רעשי הסביבה, יש רוכבים שמוכנים להישבע שזה הדבר הטוב ביותר שקרה לאנושות מאז שהיי-פייב התפרקה, ויש כאלה שלא יכלו לסבול אותם אחרי שימוש אחד.
באופן אישי, מצאתי שדווקא אטמי האוזניים הסגולים של חברת Life הנמכרים בסופרפארם (33dB) הכי מתאימים לי מבחינת מבנה, התאמה ומחיר.
בנוסף, אטמי אוזניים זה מוצר מתכלה, כזה שמחליפים אותו אחרי כמה שימושים, בצירוף עם העובדה שהם נוטים ליפול מדי פעם, קל להחזיק כמה זוגות נוספים בכיס המכנס, המעיל או אפילו בקופסה קטנה על מחזיק המפתחות.
באופן כללי ובהתאמה לאופי הרעש ועוצמתו בקסדה, מומלץ לבחור את האטמים בעלי הניחות הכי גבוה שיש, וזאת בכדי לאפשר לאוזן "לעבוד" בתחום הדינמי שלה מבלי לגרום לנזק בלתי הפיך, לשינוי סף השמיעה (TTS) ולהפחית את העייפות וחוסר הריכוז.

אז אם אתם מתכננים רכיבה של 1,000 קילומטרים ביום אחד, מתכוננים לפקוד את מסלול המירוצים, עולים על הקאסטום האימתני שלכם כדי לעשות את סיבוב החרשת בתי הקפה הקבוע של יום שישי או סתם מתניידים לעבודה על קטנוע, אל תשכחו להשקיע 20 שניות נוספות כדי להשתמש באטמי האוזניים, אלו יצילו את חוש השמיעה שלכם בעתיד, ימנעו את הבעיות הבריאותיות הנובעות מהרעש החזק ויחסכו מכם את המבוכה כשישאלו אתכם שאלה חשובה ואתם תוכלו רק להנהן במבט מצועף, בחוסר שמיעה מוחלט.

Stay Tuned

3 תגובות ל הטכנולוג: רביב כהן | אביזר הבטיחות החשוב ביותר

  1. היי לכולם
    רק מי שקרא את המאמר יודע שרבים כותב מתוך ניסיון אישי.תיישמו.ותישמרו כתיבה קולחת המעניינת.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל