fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר
HJC
אודי דגן 140 על 70

מלך האריות – מבחן דרכים סיאט לאון קופרה

מלך האריות – מבחן דרכים סיאט לאון קופרה

שי שיוביץ

צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: קחו משפחתית קומפקטית חטובה אך צנועה, שתלו בה מנוע עצבני עם 280 כ"ס, הנעה קדמית עם דיפרנציאל ננעל ומערכת מתלים מתוחכמת, ותקבלו פחות או יותר את הרכב המושלם. כזה שיודע להיות נוח ונעים (יחסית…) בנסיעות מנהלתיות פקוקות, אך בכבישים הנכונים מפשיל שרוולים ונותן עבודה שרק מעטים יכולים לעמוד בקצב שלו- הן האדם והן המכונה. קוראים לה קופרה, סיאט לאון קופרה. כפרה עליה…

 

מהגיהינום הירוק לנתיבי איילון

מזה לא מעט שנים, מסלול הנורבורגרינג מהווה אמת מידה שלפיה בוחנים כל רכב חדש בעל יכולות ספורטיביות. יצרנים נלחמים על הזכות לקבל את תואר "המהירה ביותר ברינג", כיוון ששם אין הנחות. שם נחשפים ההבדלים בין המתחזים נפוחי הרוח למוכשרים האמיתיים, ומי שהצליח שם- כנראה שיש עליו, ולא בכאילו.

הלאון קופרה זכתה בתואר "ההנעה הקדמית הראשונה שהצליחה לרדת מ- 8 דקות" מסביב לרינג (ומי שלא זוכר מוזמן ללחוץ כאן), תואר מכובד שאומר בפירוש שכאן יש לנו עסק עם מכונית רצינית שיודעת מה היא עושה, גם בקו ישר וגם בסיבובים.

בניגוד לציפיות הפסימיות שלי, הסיאט לאון קופרה עשתה עליה לפני מספר חודשים, והדובדבן שבקצפת הוא לא פחות מאשר המחיר, כיוון שהיא עולה כ- 100K ש"ח פחות מבנות הדוד הגרמניות (גולף R ואודי S3) המצוידות באותו מנוע (אך עם הנעה כפולה).
מי שזוכר את הכתבה על האוקטביה RS לא יתפלא לשמוע שזה בדיוק סוג הרכבים האהובים עלי: חזקים מאוד, נגישים כספית (שוב, יחסית) ולא מנקרי עיניים. במבט ראשון (וגם שני) הלאון קופרה נראית בדיוק- אבל בדיוק!- כמו לאון 1.4 FR, ורק מבט בוחן באמת יגלה פגושים מעט שונים עם אגזוז בכל צד, מה שאומר שאף אחד לא מעיף לעברה מבט שלישי. מצוין. עם נתונים מפתים לדבר עבירה כמו שלה, עדיף לטובתי שלא יצליחו לזכור אותי.
אם שרדתם את הקריאה עד עכשיו, אולי תבינו למה התרגשתי כשקיבלתי את ההודעה שאריק תיאם לי מבחן של הקופרה. 280 כ"ס על גוף קומפקטי ו- 5.8 ש' ל- 100 קמ"ש לא הולכים ברגל… מטבע הדברים כבר לא יכולתי לחכות למבחן, וכמו כל בחורה טובה שיודעת מה היא שווה- גם הלאון שיחקה אותה קשה להשגה והבריזה מהדייט הראשון שלנו. לא נורא כפרה, יש לי סבלנות.

 

הסבלנות משתלמת

לדייט הראשון (בפעם השניה) שלנו הגעתי בזמן. לא מאחרים לספרדיה עצבנית. הנציג החביב של סיאט הוציא אותה מהחניה, שחורה וחמקנית, ו… עם חמש דלתות. לזה לא ציפיתי. השימושיות שלה התבררה כשימושית ביותר במהלך המבחן, וזיכתה אותה בלא מעט נקודות- אך עוד נגיע אליה.

תחילת נסיעה במוד למידה רגוע. תא הנוסעים מוכר מאוד מהלאון הרגילה כאשר הצבעים מעט קודרים מהרגיל ומהרצוי, אך הדוושות הכסופות, סמלי ה"קופרה" המפוזרים והעיטורים הלבנים שעל הדלתות, המושבים ומשענות הראש (עור ואלקנטרה) מצליחים להפוך את האווירה למיוחדת. ואם כבר מדברים על המושבים, חלק מהבוחנים לא הצליחו למצוא תנוחת נהיגה נוחה ורבו עם המושבים לאורך כל המבחן.

שילוב לדרייב (למה אין תיבה ידנית בארץ? למה???(המערכת: שי סבלנות תפוצה בסיוויק טייפR), לחיצה עדינה על דוושת הכיף ותחילת התגלגלות בכבישי תל אביב המעצבנים. באופן מפתיע ביותר, הלאון משתפת פעולה בצורה מעולה. אין זינוקים לא רצויים, אין חריקות צמיגים, תיבת ה- DSG מעבירה הילוכים בחלקות ובמהירות והכל בסדר, תודה ששאלתם. הסימן היחיד לכך שנוסעים פה במשהו מהיר ועצבני מתבטא ברעש צמיגים שבולט וקצת מציק כבר ב- 70-80 קמ"ש מנהלתיים למדי. אפשר לגמרי לחיות עם הלאון הזאת ביום-יום מבלי להיענש על כך. להתנהלות הרגועה תורמת רבות מערכת ה- DCC, היודעת לשנות את שיכוך המתלים ומציעה ארבעה מצבים: קומפורט, ספורט, קופרה ומצב אינדיבידואלי הניתן להתאמה אישית. גם במצב קומפורט, הלאון קופרה נוקשה יותר מלאון רגילה, אך מצב זה מאפשר נוחות נסיעה סבירה שלא תשבור לכם  עצמות  או שיניים. מצבי ספורט וקופרה מקשיחים מאוד את המתלים, ומיועדים באמת רק לקטעי הנהיגה האמיתיים- אלא אם אתם מזוכיסיטים ובא לכם לסבול. במקרה כזה אנחנו יכולים להמליץ לכם על פסיכולוג טוב.


הדרך ארוכה ומפותלת
בדרך לכביש בית אורן בדקנו אם ארבעה מבוגרים יכולים לנסוע בנוחות בלאון. אז כן, הם יכולים, בלי שום בעיות, והם נהנים בנוסף מפתחי המיזוג האחוריים. היכולת הזו של הלאון קופרה לשמש כרכב משפחתי לכל דבר היא (עוד) אחת מנקודות החוזקה שלה, ולדעתנו לפחות מוסיף לקסם שלה. הרי מה שווה רכב עם מאות כ"ס אם אי אפשר להפחיד את החותנת שיושבת מאחור?

בדרך לצפון לא התאפקנו ולחצנו לעומק מספר פעמים על דוושת הגז. מה אומר ומה אספר, הנתונים היבשים לא משקרים. כמו שנוכחנו במפגשנו עם האוקטביה- מנוע ה- TSI הזה פשוט מופלא, ובלאון קופרה הוא אפילו עוד יותר. המומנט השמן- 38.7 קג"מ (!) – מגיע במלואו כבר ב- 1750 סל"ד, ושומר על רמה זו עד 5600 סיבובים גבוהים למדי. זה מורגש, זה כיף, וזה עושה טוב על הנשמה… לא משנה באיזו מהירות מדובר, באיזה הילוך התיבה, כמה אנשים יושבים ברכב- הלאון קופרה מושכת קדימה בנחישות של חייל שיוצא לרגילה, בלי להתעייף וכמעט בלי לאבד אוויר. התיבה המצוינת דואגת לכך שיציאה מפניה נעשית תחת מבער מלא וללא השהיות, כשהדיפרנציאל החכם דואג למינימום סחרור גלגל פנימי. התוצאה המתקבלת גרמה לנו להשתאות לא קטנה, כי הרי היכן תמצאו הנעה קדמית ללא תת היגוי?

רמיסת הדוושה בעמידה מכניסה את הגלגלים הקדמיים לדיסוננס קוגניטיבי ואת בקרת האחיזה לאטרף, ולמרות כל זאת סחרור גלגלים הוא בלתי נמנע ואף מייצר חבטות מכיוון המתלים הנאבקים תחת העומס. מה שקצת היה חסר לנו הוא פס קול קצת יותר נוכח עם קצת יותר גרגור, קצת יותר פיצוצים מכיוון האגזוז וקצת יותר אגרסיביות. המעניין הוא שדווקא מי שבחוץ מקבל את כל הטוב הזה, בעוד שהיושבים בפנים נהנים פחות. מצב הקופרה עוזר קצת ומכניס יותר צליל ונוכחות, אך עדיין לא ברמות של אטרף המתבקשות במעמד תקיפת הפיתולים. ואם כבר מדברים על מצב קופרה, בלילה האפקט בולט עוד יותר עם הפיכת תאורת האווירה שבדלתות מלבן-טהור לאדום-שטן. מגניב.

בכביש בית אורן העברנו את בורר המצבים למצב "קופרה" המעביר את תיבת ההילוכים למצב ספורט, מקשיח את תגבור ההגה ומאפשר לצלילי המנוע מעבר חופשי יותר לתא הנוסעים, והתחלנו לתקוף פיתולים. הקצב שהקופרה מאפשרת נראה לפעמים כסותר את חוקי הפיזיקה, פשוט כך. הדיפרנציאל המתוחכם מצליח להעביר את הכוח בצורה מעולה- גם בסיבובים, המתלים הקשוחים משתלטים על זוויות הגלגול והשלדה מכויילת כל כך נכון ובטוח, שאחרי כל סיבוב הייתי בטוח ששמעתי את הקופרה מסננת בשקט מתחת לשפם "פחדן. יכולת לעבור אותו ב- 30 קמ"ש יותר. תעיר אותי כשיהיה מעניין, טוב?"…

בירידות חזרה גילינו שהבלמים מעניקים נשיכה ראשונית חזקה מאוד עם פידבק מעולה לנהג, אבל מצריכים מהרגל מעט יותר כוח מהרצוי (באמת מעט). נו, מה אתם רוצים, צריך למצוא גם משהו שלילי לומר עליה, כי אחרת ההשתפכות הזו מתחילה להיות מעט מפדחת…

 

החור שבגרוש

כהרגלינו במבחנים כאלה, לא יכולנו להפסיק להתווכח על תמורה ומיתוג. הסיאט לאון קופרה בגרסת 5 דלתות עולה 218,000 ש"ח (213,000 ל- 3 דלתות). חלק מאיתנו (אהממ… בלנגה) טענו שאין ללאון את הסמל הנכון, ולמרות שהרכב מעולה- אין לו את האפיל שיש לאודי- או אפילו לגולף GTI. אני טענתי שאותי לא כל כך מעניין המותג, אלא מה שיש מתחתיו. כי אם אני יכול לקבל את השלדה והמנוע של ה- S3 ב- 100,000 (במילים: מאה אלף שקלים חדשים) פ-ח-ו-ת, מבחינתי מדובר במציאה היסטרית, וכל הסנובים מסניפי המותגים ומנשנשי כיכר המדינה יכולים ללכת לחפש אותי בסיבוב. אני מבטיח להיות לא פחות מהיר מהם.


הקול השקול/ ברק מי-טל

הלאון קופרה היא חוויה, ללא ספק חוויה.
גילוי נאות: אני הבעלים של הלאון דור קודם הלבנה (המופיעה בתמונה), עם מנוע 1.8 ו- 160 כ"ס. ללא ספק, הקידמה (לרוב) מטיבה איתנו, והמעבר בין הרכבים הינו מעבר בין דורות.
 
אבל, זה החלק הקטן בסיפור, כיוון שלקוחות הלאון (למיטב הבנתי) ברובם אנשים עם אג'נדה/ אמירה שונה משאר הציבור. הם צעירים ברוחם, מוכנים להיות שונים מהעדר וזאת תמורת יחודיות וערך מוסף.
 
והערך מגיע גם מגיע עם תחילת הנסיעה- והפעם עם 280 כ"ס "שלא הולכים ברגל". ככל שמתנסים יותר ונרגעים מההתלהבות הראשונה, מגלים שבעצם קיבלתם טיל יבשתי הנושא על גבו (הממוזג) משפחה בזלזול, ומשתף פעולה עם כל רצון להתקדמות מהירה וצמצום מרחקים.
 
לסיכום הדברים מספר נקודות לציון:
הנסיעה אכן על הצד הקשה אך ללא ספק לא מטריד.
מערכת השמע מעולה. נקודה.
הגיר הרובוטי עם ששת הילוכים שונה לחלוטין בתפקודו מאחיו בעל ה- 7, לטובה.
רכבים עם הספקים גבוהים בהנעה קדמית מתקשים בהורדת הכוח בתחילת נסיעה, וזאת למרות כל מערכות העזר (בקרות האחיזה מזיעות בטיפול ב- 160 כ"ס, ובטח ב- 280 כ"ס).
 
נקודה למחשבה: 
הדילמה מול סקודה אוקטביה RS ומול הגולף GTI קשה מתמיד.
אי אפשר להתעלם מהפרש הכוח לעומת הדגמים החלשים יותר, אבל לדעתי, בשימוש יום יומי, הרכב הזה מעולה גם עם "רק" 180 כ"ס (ברמת גימור FR), וכבונוס עולה עשרות אלפי שקלים פחות.
בסופו של דבר- לקונים, לאנשי הקצה, הנעה והנאה מובטחות.

גם אם רוב ההולכים על שניים לא יבינו אתכם.


דוגרי באינסטגרם: 
MOTODOOGRI

סיאט קופרה – נתונים טכניים:


מנוע: טורבו-בנזין 4 צילינדרים, 1984 סמ"ק

הספק (סל"ד/ כ"ס): 280/5700-6200

מומנט (סל"ד/ קג"מ): 38.7/1750-5600 

תיבת הילוכים: DSG 6 הילוכים

האצה 0-100: 5.8 ש'

מהירות מירבית: 250 קמ"ש

הנעה: קדמית

אורך/רוחב/גובה (ס"מ): 422.8/ 181/ 145.9

בסיס גלגלים (ס"מ): 261.8

משקל (ק"ג): 1421

מיכל דלק (ליטר): 50

נפח תא מטען (ליטר): 380

צריכת דלק משולבת (נתוני יצרן): 15.1 קמ"ל

צריכת דלק מבחן: 9.8 קמ"ל

מחיר: 218,000 ש"ח

עוד מבחני דרכים:

יונדאי אלנטרה במבחן דרכים

טויוטה אייגו במבחן דרכים

וולוו V40 T4 במבחן דרכים

פורד פוקוס במבחן דרכים

יגואר XE במבחן דרכים


הונדה ג'אז במבחן דרכים

וולוו XC90 במבחן דרכים

 

 

סוזוקי ויטארה במבחן דרכים

יונדאי סונטה הייבריד

הונדה סיוויק

סיטרואן C4 קקטוס

אופל אדם רוקס

מיצובישי אאוטלנדר החדש

לנד רובר דיסקברי ספורט

קיה סורנטו במבחן דרכים

מאזדה 2 במבחן דרכים

פיג'ו 308


קיה ספורטאז' 1.6

אופל קורסה – מבחן דרכים

סקודה אוקטביה RS – מבחן דרכים

וולוו V40 – מבחן דרכים

סוזוקי ג'ימיני – מבחן דרכים

מיני קופר מבחן דרכים

אופל מריבה מבחן דרכים

יונדאי i20 מבחן דרכים

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים בוידאו

אופל אדם מבחן דרכים

פיג'ו 2008 מבחן דרכים 

מיצובישי אאוטלנדר PHEV מבחן דרכים

אופל מוקה במבחן דרכים

ב.מ.וו 235M מבחן דרכים בוידאו

וולוו S60  מבחן דרכים בוידאו

סוזוקי גרנד ויטרה מבחן דרכים בוידאו

קיה סול מבחן דרכים בוידאו

סקודה יטי במבחן דרכים בוידאו

שברולט סוניק RS מבחן דרכים בוידאו

אופל אינסיגניה במבחן דרכים בוידאו

רנו קליאו במבחן דרכים בוידאו

קיה סורנטו במבחן דרכים בוידאו

11 תגובות ל מלך האריות – מבחן דרכים סיאט לאון קופרה

  1. אחלה כתבה !!!!!!
    אחלה אוטו …. ( נתנו לי סיבוב …). 🙂

  2. מלך האריות זה 208GTI,
    פה נדרש בעל חיים אחר להשלמת המטאפורה

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל