ב-2012 וולוו החליטה להלחם בשוק רכבי היוקרה הקומפקטיים בנשק מעט שונה מהרגיל, ובמקום לשלוח למערכה רכב בעל מבנה סדאן (כמו ה-S40 ז"ל), החליטה היא לייצר האצ'בק קומפקטית וחצופה בעלת עיצוב מיוחד ושונה שלא ישאיר אף אחד אדיש. ה- V40מוצעת עם מגוון מנועי טורבו- בנזין ודיזל, כאשר במחלקת הבנזין מגיעים אלינו שניים: הראשון הוא 1.6 עם 180 כ"ס- הספק מכובד לכל הדעות, נכון? אולם לוולוו זה לא הספיק, כך שלאחרונה המנוע השני עשה עליה, עם 2 ל' בנפח ו- 245 כ"ס מעוררים באורווה. את המנוע הזה (וגם את תיבת ההילוכים המשודכת אליו) ניתן למצוא אותו גם באחת הגדולה, ה- S60. ברור לכם שלא יכולנו להתאפק, ולקחנו אותה לסיבוב.
עיצוב, תא נוסעים, שימושיות
העיצוב של רכבי וולוו בשנים האחרונות עבר מהפיכה לא קטנה, ואחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך הוא המראה החיצוני של ה- V40 . מדובר באחד מהרכבים היפים והמעניינים שנעים על כבישי ארצנו- בעיקר כאשר מדובר בחלקה האחורי. ישבן ה- V40מתהדר בדלת חמישית הנראית כאילו היא מפוצלת לשניים וחלקה צבוע בשחור (ללא קשר לצבע הרכב החיצוני), כאשר כיתוב ה- VOLVO צבוע בצבע כסף ומהווה קונטרסט מעניין ומושך ביותר. בתחתית הרכב תמצאו את קני התותחים- סליחה, המפלטים- והדיפיוזר התחתון, כאשר גולת הכותרת היא עיצוב הפנסים האחוריים. כאן נמצא שוב את האבולוציה לעיצוב שמלווה את הוולוו כבר מעל 10 שנים, וזה בפירוש אחד מהפירושים המוצלחים ביותר לנושא. לעומת החלק האחורי, חלקה הקידמי של ה- V40נראה מעט אנמי וחסר יחוד, והצבע הלבן לא תורם להבלטתו, למרות שבפני עצמו הוא נראה נאה ומחודד. מי שבכל זאת רוצה להשוויץ ולנקר עיניים ברחוב יכול לבחור את חבילת ה- R design המוסיפה חישוקים גדולים יותר, חצאיות שונות ומראה כללי קרבי בהרבה.
ל- V40 יש יתרון נוסף: למרות שמדובר ברכב נאה ממותג מכובד, לוולוו עדיין לא נדבקה תדמית שלילית כזו או אחרת המזוהה עם חלק מהמותגים הגרמניים. מצד שני, יש כאלה התופסים את החברה השוודית כזקנה ומרובעת משהו. לאותם אלה, ה- V40 מכינה הפתעה לא קטנה…
תא הנוסעים מעוצב ביותר ומכיל את הקונסולה הצפה המפורסמת של וולוו, אולם הרושם הראשוני הנוצר הוא של עודף מתגים ואפשרויות מבלבלות. אחרי תקופת הסתגלות קצרה פתאום ה"באלאגן" מקבל צורה וסדר, והתפעול של המערכות השונות הופך לאינטואטיבי וקל במפתיע. קו חלונות הצד העולה נותן תחושה אינטימית וקרובה, למרות שלא חסר מקום. המושבים עצמם נוחים מאוד, גם לאורך נסיעה ארוכה ו/או ספורטיבית. האבזור המגיע בגרסת הקינטיק נאה למדי וכולל מערכת שמע מצוינת התומכת בכל סוגי החיבורים הקיימים, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חיישני אורות וגשם ובלימה עצמאית עד מהירויות של 50 קמ"ש במקרה של תאונה.
לוח המכוונים ראוי לשורה נפרדת, כיוון שמדובר במסך TFT איכותי ומעוצב היודע לשנות את תצוגתו לפי מוד הנהיגה הנבחר, ספורטיבי עם מד סל"ד מרכזי שהופך למד מהירות אנלוגי במצבי אלגנס ואקו. מדובר בפתרון נאה, שימושי וברור.
מי שירצה את חבילת ה- r-design בעלות של 25K ש"ח נוספים יקבל את כל הקישוטים הקוסמטיים החיצוניים, מערכת שמע משודרגת, מערכות בטיחות משודרגות (זיהוי תמרורים, שמירה על נתיב, בקרת עירנות ועוד), תאורת יום לד ועוד. לסיכום כמה מילים על תא המטען: גודלו עומד על 335 ליטרים ממוצעים לסגמנט והדלת החמישית מאפשרת הטענה נוחה.
מנוע, ביצועים, התנהגות
מעט במפתיע, וולוו ציידה את ה- V40במערכת מתלים פחות קשיחה ממה שהיינו מצפים מרכב עם 245 כ"ס, כך ששילובם של צמיגי ה- 205/55R16 הצנועים יוצר נוחות נסיעה סבירה לחלוטין שלא תרסק לכם או ליקירכם את הגב והעצמות. החיסרון של מצב זה מתגלה רק במידה ותנהגו ב- V40 עם סכין בין השיניים, או אז תגלו זווית גלגול מעט גדולה מהרצוי- למרות יכולת שמירת קו גבוהה המגיעה במחיר של יללות צמיגים מעונים. במצבים כאלה ההגה לא בדיוק משתף פעולה עד הסוף, עם שטח מת גדול מהרצוי וחוסר תחושה. חשוב להדגיש כי למרות הכל היכולת הכללית בכבישים מפותלים גבוהה מאוד, גם אם ההרגשה היא שה- V40לא באמת מיועדת לשם. כמו כן, קחו בחשבון שבמידה ותיקחו את חבילת ה-R בעלת חישוקי 17", נוחות הנסיעה תפגע.
את הסיפור העיקרי שעומד מאחורי הוולוו הקומפקטית הזו מספר המנוע: ה- V40מגיעה כאמור עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2 ליטרים. עד כאן לא משהו מיוחד, נכון? אולם אז מגיעים נתוני ההספק והמומנט, והופכים את הכל לסיפור מרגש ומהיר במיוחד.
המנוע מספק 245 כ"ס ומומנט של 35.6 קג"מ, מה שאומר של- V40 יש בערך פי 2 יותר כוח ממשפחתית ממוצעת- וזה מורגש, אוהו כמה שזה מורגש… האצה למאה מתרחשת בתוך 6.3 שניות, המהירות המירבית (240 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית) תכניס אתכם לכלא, והכל מתרחש בשקט יחסי ובנינוחות מטעה עד מאוד. ובאמת, נינוחות זה שם המשחק בוולוו. כל זמן שלא תלחצו על הדוושה ותעירו את הסוסים- לא תרגישו שאתם נוסעים באחת מהמכוניות החזקות ביותר בסגמנט הקומקטי-מפואר, אלא ברכב ידידותי ונעים שלא יפחיד גם את הבת שלכם שהרגע קיבלה רישיון נהיגה.
תיבת ההילוכים המצוינת (8 הילוכים!!!!!) מדלגת בחלקות ובשקיפות מרשימה בין יחסי ההעברה ושומרת את המנוע בסל"ד שקט ורגוע (למרות שכבר ב-1500 סל"ד תקבלו את שיא המומנט), וכל העסק מרגיש מתורבת לחלוטין. אבל רק תלחצו קצת יותר על הדוושה- ופתאום כולם יראו לכם כאילו הם נוסעים ברוורס… ה- v40 ממש משחקת אותה ד"ר ג'ייקל ומיסטר הייד: רגועה ושקטה- אבל רק עד שתרגיזו אותה. וכדאי לכם להרגיז אותה, כיוון שהתאוצה תעיף לכם את הקיבה לגרון ואת הראש למשענת, ובמקביל תמרח לכם חיוך מאוזן לאוזן. היופי שבמנוע המתקדם ובתיבה מרובת ההילוכים מתגלה גם בסעיף הדלק; למרות הביצועים המעולים הצריכה תחת עומס (כבד מאוד, חובה לציין) עמדה על כ- 8.5 קמ"ל, כאשר בשיוט אפשר לראות 15-16 קמ"ל ואף יותר.
הייה יותר קל לראות את כל מה שאתם רושמים.