fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
לרט
מוטוטאץ דקר
MV קוביה
סטפן
אודי דגן 140 על 70
HJC
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מוטו פאן בוחן: ג'ון דיר XUV855 – סוס (צבי) עבודה

מוטו פאן בוחן: ג'ון דיר XUV855 – סוס (צבי) עבודה

עמית רייס

צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: רכב קשוח וחזק מבית המותג הכי מוכר בעולם. מתאים למגוון משימות שטח ועבודה.

ג'ון דיר נולד במדינת וורמונט בארה"ב, והחל לעבוד בצעירותו בתור נפח. עקב קשיים כלכליים, נדדה משפחת דיר לאיזור המערב, לכפר קטן במדינת אילינוי. דיר, שהיה היחיד בסביבה שידע להתעסק עם ברזל, תרם לחקלאים המקומיים מהידע שלו וסייע להם בתחזוקת מחרשות הברזל. מהר מאוד הבין ג'ון דיר כי מחרשות הברזל הכבדות והלא-אמינות מעכבות את החקלאים, והוא חשב שמחרשות פלדה יהיו עדיפות. בשנת 1837 פיתח דיר את מחרשת הפלדה הראשונה, משם, הייתה הדרך לייצור תעשייתי קצרה מאד – 4 שנים אחר כך, תחזק דיר פס ייצור שייצר כמאה מחרשות בשנה. משפחת דיר היגרה בשנית, הפעם לאזור נהר המיסיסיפי, שם גדל הייצור של מחרשות דיר, ממאות – לעשרות אלפים. ג'ון דיר היה ידוע כ"פריק" של איכות, והצהיר שלעולם לא ישים את שמו על מוצר שלא יוצר ברמה הגבוהה ביותר שיש. ב-1857 העביר ג'ון דיר האב את ניהול החברה לידי בנו – צ'ארלס.

1915 הייתה השנה בה יוצר טרקטור הג'ון דיר הראשון – דגם בעל מנוע בנזין. ייצור הטרקטורים נולד כצורך, בעקבות הצמיחה הדרסטית של תחום החקלאות – שייצרה דרישה למיכון מתקדם.

 

טרקטור דו"פ??

בשנת 1923 ייצרה ג'ון דיר את המודל D – טרקטור עם מנוע דו-פעימתי. נוסחא זו הייתה כנראה מוצלחת ביותר ("היי מייק, אל תשכח לערבב שמן ודלק – שיהיה לנו למחר לחריש…") – כי המודל D היה לטרקטור הנמכר ביותר במשך שלושה עשורים. בעוד המתחרה הגדולה של ג'ון דיר דאז, אינטרנשיונאל, ייצרה את דגם ה-Farmall המוצלח והייעודי לעבודות גד"ש, ונתנה פייט ראוי מול ג'ון דיר בקרב על ליבם של החוואים באמריקה של שנות ה-30. חברת ג'ון דיר, שלא יכולה הייתה להרשות לעצמה להשאר מאחור, הציגה נוסחה מנצחת משלה – משפחת דגמי ה-GP; טרקטורים ל"שימוש כללי" – קומפקטיים, פשוטים לתפעול ולתיקון, בעלי גלגלי גומי.

1929, תקופת ה"שפל-הגדול" – האסון הכלכלי הגדול בהסטוריה של ארה"ב וחלקים נרחבים מהעולם. ארה"ב עם הפנים לפיתוח ולצמיחה, עדיין מלקקת את הפצעים של מלחמת העולם הראשונה. הבנקים האמריקניים ובראשם הבנק הפדרלי, נמצאים במצב של שכרון חושים וחגיגת הלוואות בלתי מפוקחות, בלתי מושכלות וחסרות כל כיסוי. כל זה נמשך עד חודש יולי 29' – תחילתה של תקופה אותה ירצו כולם לשכוח. גם ג'ון דיר, ככל חברה אמריקנית גדולה, סובלת מהמשבר ומצמצמת פעילות עד כמה שאפשר.

שנת 1934 היוותה את שנת היציאה מהמשבר. המפעלים חוזרים לעבוד במרץ ושני דגמי טרקטורים חדשים מגיחים לאוויר העולם – מודל A ומודל B שנחשבו למוצלחים ביותר ונמכרו בכל רחבי העולם עד לשנות ה-60'. בעת מלחמת העולם השנייה, גוייסה גם ג'ון דיר למאמץ המלחמתי והתמקדה בייצור טרקטורים ודחפורים לשימוש צבאי. מודל R של שנת 1959, היה לטרקטור הראשון בעל מנוע דיזל שיצא את שערי המפעל. כעשר שנים לאחר מכן, היה זה ה-8020 האימתני, בעל 215 כוחות הסוס ומשקל של 10 טונות, שהצטרף לליין הכלים. מאז ועד היום המשיכה ג'ון דיר להתרחב, בעיקר בשווקי העולם. חברות טרקטורים קטנות כגון Zetor הצ'כית נרכשו, נוצרו שיתופי פעולה עולמיים – עם פיאט וחברות נוספות, והושגה דריסת רגל חשובה בשווקים הסיניים. בשנת 1998, עלה לראשונה רווחה הכולל של החברה על מיליארד דולרים.

ההסטוריה של המותג מעידה כי לכל אורך הדרך, קידשה ג'ון דיר את ערכי האיכות והקידמה, גישה שנמשכת עד היום הזה ממש, עת אנו יוצאים לנסיעה בדור המודרני של רכבי העבודה הקלים של ג'ון דיר הנקראים Gator – הכירו את ה-Crossover Gator XUV8855.

לפני הכל, ה-XUV855 הוא רכב עבודה קשוח וספרטני – כך ניכר ממראהו החיצוני שאומר "באתי לעבודה, בלי חוכמות". ה-855 הוא גם רכב ה-SBS/עבודה בעל המנוע הגדול ביותר בהיצע הכלים של ג'ון דיר, כאשר מתחתיו עוד שלושה דגמים – 560, 590, ו-825.

בהיצע הגייטורים של החברה מוצעים מנועי בנזין ודיזל. ב-855 נמצא מנוע דיזל 3 צילינדרים, מקורר נוזל בנפח 854 סמ"ק, המפיק הספק של כ-22 כוחות סוס ו-5.1 קג"מ ב-2,400 סל"ד. מנוע הדיזל ב-855 הצליח להפתיע אותנו לטובה – מצד אחד הוא מספק את הכח הראוי והמומנט הדרוש למשימות עבודה שונות – לכל אורכה של קשת הסל"ד, ומהצד השני, פעולתו לא מסגירה כלל את העובדה שמדובר במנוע דיזל – יחידת הכח עובדת נעים וחלק, ללא טרטורים, רעשים או גסות תפעול שמאפיינים מנועי דיזל לעיתים קרובות. כתוצאה מכך, מציע ה-855 לשוהים בתא הנוסעים שלו חווית נסיעה טובה מאד. ג'ון דיר ציידה את ה-855 במערכת הזרקת דלק בלתי ישירה, בה נעשה שימוש על ידי חלק מיצרני מנועי הדיזל (בנפחים קטנים בעיקר).

במערכת זו, בשונה ממערכת הזרקה ישירה בה מוזרק הדלק ישירות אל הבוכנה, מוזרק הדיזל אל תא מקדים בתוך ראש הצילינדר, שם מתבצע ערבוב הדלק והאוויר. מארחנו, יובל מחברת י' קמחי, המייבאת את כלי העבודה הקלים של ג'ון דיר לישראל – ובתוך כך גם כלי גינון ממונעים וטרקטורים בגודל בינוני, מספר לנו כי ה-855 קנה לו שם בארץ כאחד הכלים האמינים ביותר שניתן לרכוש, והוא מצליח להמכר כיד שנייה גם לאחר כמה אלפי שעות עבודה. לחץ ההזרקה הנמוך יחסית במערכת הזרקת הדלק של ה-855, מוזיל את עלותם של המזרקים ומשפר את אורך החיים של המנוע – מה שתורם כנראה לאמינותו המופלגת של הכלי.

יצאנו לחוש את ה-855 בשטחים שמאחורי כפר הנגיד – שטח יבש וחולי המציע שבילים מהירים עם חול בעומק בינוני ואי אילו שעשועי שטח נוספים. חול דווקא לא היה נראה לי כמקום הטוב ביותר לבדוק רכב עבודה המונע במנוע דיזל המפיק כ-22 כוחות סוס בלבד, אבל חששותי נעלמו כשם שבאו – נוחות הנסיעה טובה מאד וה-855 אף הצליח לפתח מהירות שלא הייתה מביישת כלי SBS חזק יותר בשבילי החול – שהפכו לעיתים עמוקים יותר. גם כאשר נתבקש לרדת בירידה חזקה, במעבר תעלה סלעית ובעלייה משופעת מדרגות, המשיך ה-855 בגישת הנונשלנט שלו – שילוב בלחיצת כפתור ל-4×4 L והמשך תנועה – כאילו לא ניצב בפנינו אתגר של ממש.

מעבר זה סיפק גם הזדמנות מצויינת לתהות על קנקנה של מערכת המתלים העצמאית של ה-855, בתצורת A-ARM כפולה. מקדימה מהלך מתלה של 203 מ"מ, בולמים בתצורת "קויילאובר" ואנטי-רול, מאחור מהלך מתלה של 228 מ"מ, בולמים בתצורת "קויילאובר" ומוט מייצב להגברת היציבות. בנוסף לביצועים בשטח, נדרשת מערכת המתלים לספק ביצועים מעולים גם תחת עומס של משקל כבד.

תא הנוסעים די ספרטני, בוודאי אם משווים אותו לתאי הנוסעים של רכבי ה-SBS בהם נהגנו עד היום. חוץ מתא כפפות ותא כוסות, לא תמצאו בו יותר מידי תאי אחסון או אבזורים מפנקים, כמו למשל מערכת שמע או מערכות ניווט מתקדמות, אך מצד שני כן תמצאו את כל מה שחשוב שיהיה ברכב עבודה ברמה גבוהה: מושבים נוחים, דלתות מקוריות, תא אחסון תחת מכסה המנוע, צג דיגיטלי המציג את כל האינפורמציה החשובה: מד מהירות, סל"ד, מצב הינע, דלק, חום מנוע ועוד. בנוסף, מציע ה-855 חגורות בטיחות – כמו ברכב רגיל, חלון קדמי הכולל מגב וכמה מצבי פתיחה, ואפילו גג. מעל הכל חשוב לזכור, שה-855 הוא לפני הכל רכב המיועד לצרכי עבודה, ורק אח"כ לצרכי פאן וטיולים כך שאין כאן באמת משהו לא צפוי.

כח המנוע עובר אל הגלגלים דרך מערכת הכוללת מצמד כפול ורצועת ווריאטור (הינע), בדומה לשאר רכבי השטח הקלים. רצועה זו ידועה גם כאחת מנקודות התורפה המרכזיות ברכבים אלו – נוטה להקרע לעיתים תכופות ועולה הרבה כסף לקנייה החלפה במוסך. אצל י' קמחי יודעים לספר לנו שפה טמון יתרון נוסף ומרכזי של ה-855 שלהם – עלות החלפת רצועה זולה יחסית (595 שקלים) לעומת המתחרים. שני מצמדים ישנם, אחד משודך למנוע והשני לסרן האחורי, ועל ידי פיצול זה מנוצלים כוח המנוע ומהירות הנסיעה בצורה יעילה יותר.

ל-855 יש גם הגה כוח, מערכת בלימת מנוע, המסייעת לצליחת ירידות חדות ושני מצבי מהירות – איטי ומהיר, המאפשרים את התאמת מהירות הרכב לתנאי השטח, כאשר המצב האיטי מתאים במיוחד לנסיעה בשטחי עבודה צפופים כגון מטעים, כרמים ורפתות. ניתן לבחור בין שני מצבי הינע – 2×4 ו-4×4, כאשר המעבר מתבצע כמובן בלחיצת כפתור. במעבר למצב 4×4, ינעל הדיפרנציאל הקדמי אוטומטית, מצב זה מספק אחיזה טובה יותר. דיפרנציאל אחורי זמין גם כן וניתן לנעול אותו על פי דרישה. בעת עצירה, אין צורך לשלב את ה-855 להילוך סרק – כך שניתן לרדת ולעלות מהכלי בצורה מהירה – מה שמתאים למגוון עבודות חקלאיות הדורשות ירידות תכופות מהכלי.

את תא המטען הגדול באחורי הכלי, יעריך כל עובד: הוא עשוי מחומרים העמידים במיוחד בפני חלודה ומכות, המצליחים גם למזער רעשים במהלך הנסיעה. יש לו דלת אחורית רחבה, ניתנת לפתיחה או הסרה, מה שמקל על פעולת ההעמסה, הארגז בעל בוכנת האוויר, ניתן להרמה לשם פריקה של חומרים שונים ואף להסרה לחלוטין – היה וצריך להוביל משא כבד וגדול, דוגמת גלגל הטרקטור שבתמונה. כמו כן, מצוייד הארגז ב"אוזניים" ייעודיות לעיגון וקשירה של חפצים. מידות הארגז נדיבות ביותר – אורכו עומד על 1,143 מ"מ, רוחבו על 1,340 מ"מ ועומקו על 304 מ"מ, הוא בעל זווית פריקה של 47° וקיבולת משקל של 454 קילוגרם. במידות אלו, אפשר אפילו לתפוס תנומה קלה – בעיצומו של יום עבודה מפרך.

בלימות מתבצעות בצורה החלטית ביותר, הודות לדיסקים הידראוליים בעלי קליפרים כפולי בוכנה, מלפנים וגם מאחור. למרות שאין כאן מנוע המספק ביצועים מסמרי שיער, מצאה ג'ון דיר לנכון לצייד אותו בבלמים ראויים. כך ניכרת ההשקעה גם בצמיגי השטח וחישוקים המסיביים.

עם בסיס גלגלים של 2,007 מ"מ, רוחב של 1,571 מ"מ ואורך של 2,946 מ"מ, ה-855 מחזיק בנתונים דומים פחות או יותר לשאר המתחרים בקטגוריה. הוא נמוך יותר וקל יותר להכנס אל הקבינה – משימות חקלאיות רבות דורשות ירידות תכופות, ונתון זה נזקף לזכותו של הג'ון דיר.

 

סופו של יום

אז למי מתאים בעצם ה-XUV855 של ג'ון דיר? לאחר יום שלם בשטח, התפנינו למחשבה על עניין זה. קודם כל – לאנשים המחפשים כלי עבודה אמין, כזה שמתאים למגוון משימות – חילוץ של טנדר שנתקע בבוץ, איסוף עדר בשטח קשה, העמסה של בלת קש או כמות מכובדת של צינורות ברזל… You name it – אתם דורשים, ה-XUV855 מספק. הוא לא ביצועיסט, לא יבדר את בלוריתכם ברוח והוא לא מתאים לאלו המחפשים את ה"שופוני". הוא כן קשוח, חזק ונוח, עובר כמעט הכל ושומר על אמינות לאורך זמן רב – אם אתם עובדים בשטח, כדאי שתבדקו את ה-XUV855 של ג'ון דיר.

התגובות סגורות לפוסט זה.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל