fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה

מוטופאן בוחן | פולריס ספורטסמן Touring 850 SP דו מושבי

מוטופאן בוחן | פולריס ספורטסמן Touring 850 SP דו מושבי

עמית רייס

צילום: יואב זוהר

שורה תחתונה: מכונה עוצמתית המתאימה למגוון משימות עבודה וטיולים, בזוג או ביחיד. כח שלא נגמר, היגוי מדויק ונוחות של סלון ביתי. פייר? לא חשבנו שטרקטורון דו-מושבי יכול לספק כל כך הרבה פאן.

ענף הטרקטורונים סובל כבר שנים רבות מירידה באטרקטיביות. למעשה מאז שנת 2008, בה הוצג לראשונה הפולריס RZR, כשניתן האות לפתיחתו של תור הזהב של רכבי ה-SBS שנמשך כבר 10 שנים תמימות. אפשר להבין את שינוי המגמה באופן מסויים – בסופו של דבר מדובר ברכבי שטח המיועדים לתחביב, ואם אפשר ליהנות מהתחביב בנוחות גבוהה יותר, יתרונם הבולט של רכבי ה-SBS, למה לא לעשות זאת? מעבר לנוחות, רכבי ה-SBS לא מצריכים באמת ידע מוקדם בנהיגת שטח, או טכניקה מיוחדת, ומאפשרים למעשה כמעט לכל אחד לנהוג בשטח ואפילו בצורה לא רעה בכלל. לכן, כלי ה-SBS מתאימים לפלח שוק גדול הרבה יותר וכיוצא מכך גם מהווים ענף מניב הרבה יותר ליצרנים.  

מדובר בשני עולמות שונים לחלוטין. בעוד ב-RZR ודומיו אפשר לטפס מדרגות עם כוס קפה ביד, רכיבה על טרקטורון מצריכה מהרוכב (עם דגש על רוכב ולא נהג) ריכוז גבוה, טכניקה, כושר גופני, עטיית מיגון גוף וגם ביצים לא קטנות. מצד שני, יחד עם הנוחות שמציעים רכבי ה-SBS מגיע גם שעמום מסויים, וכאשר קשה מאד לאתגר את הכלי, כך גם קשה להעיר את בלוטות האדרנלין. מהצד השני ניצב שוב הטרקטורון, שמצריך מרוכבו הרבה יותר, אך מספק לו ריגוש גדול משמעותית.

אך עם כל הכבוד לריגוש, את התוצאות רואים בשטח. כמעט כל יצרן בתחום רכבי השטח הקלים הפסיק את יצורם של דגמי טרקטורונים מסויימים – חלק הופסקו לחלוטין וחלק צומצמו בצורה משמעותית. את הכסף הגדול, מעדיפות היצרניות להשקיע בסגמנט החם ביותר בעולם השטח. למזלנו, באמריקה יש עדיין לא מעט חובבי טרקטורונים, כך שדגמים וותיקים כמו הספורטסמן של פולריס ממשיכים להתעדכן ולהמכר. את כל מדורי "מוטופאן" האחרונים הקדשנו לרכבי ה-SBS, ואיך לומר את זה בעדינות, התחלנו טיפה להשתעמם. הגיע הזמן לזריקת מרץ רצינית, ומי שנבחר לספק אותה הוא הספורטסמן 850 בדגם הדו-מושבי בעל מערכת היגוי חשמלי EPS.

טרקטורון דו-מושבי? מה זה בכלל?
ובכן, עד לשנת 2003, כל הטרקטורונים היו דו-מושביים, זאת אומרת, אף אחד לא באמת חשב שצריך להוסיף להם מושב נוסף בכדי להפוך אותם לכאלו – פשוט רכבו עליהם כמו שהם. כנראה שלמישהו זה לא הספיק, ובשנת 2003 כאמור משיקה קאן-אם (אז בומברדייה) את הטרקסטר 500 MAX – טרקטורון חדש, דו מושבי וארוך יותר, בעל מושב ייעודי למורכב. קיץ אחד אחרי, והטרקסטר הדו מושבי כבר הפך ללהיט בקרב האמריקנים חובבי השטח. בומברדייה רואה כי טוב ומספקת שני דגמי MAX דו-מושביים נוספים – הקווסט 650 והאאוטלנדר 400. שאר היצרניות הצפון אמריקניות מיישרות קו עם המגמה, ומשיקות גם הן דגמים דו-מושביים משלהן. מי שדווקא מסרבות להכנע הן יצרניות הטרקטורונים היפניות – הונדה, סוזוקי, ימאהה וקאוואסאקי, שמעולם לא הציעו דגם טרקטורון דו-מושבי.  

נפגשנו עם רונן אפרת, מנהל מחוז מרכז והדרום של תחום הטרקטורונים וה-SBS של פולריס, ועם  הספורטסמן 850 טורינג ברחבה של סוכנות "אופיר טרקטורונים" בבית נחמיה. הכלי שחיכה לנו היה חדש לחלוטין עם שעות ספורות במד, ובצבע בורדו עמוק ומרשים. ממבט חיצוני נראה כי למרות המושב הנוסף, הספורטסמן 850 טורינג הוא בעל מבנה קצר יותר – סימן טוב המעיד כנראה על יכולת דינמית עדיפה בהרבה מזו של הדגמים הדו-מושביים הישנים יותר, שהרגישו כמו ספינות ארוכות ולא בטיחותיות.  

ה-850 טורינג מעוצב כמו שכל חובב טרקטורוני עבודה/פנאי היה רוצה שהטרקטורון שלו יראה – הוא רחב, גבוה וחמוש בסבלים, כאשר הקדמי משמש גם כתא אחסון נפתח (ופריק), והאחורי יכול לתפקד כנקודה ייעודית לעיגון ציוד. מושב המורכב המרופד והמפנק ממוקם מעט מעל מושבו של הרוכב, וכולל ידיות אחיזה. גם מדרסים לרגלי המורכב יש – לטובת נוחות מירבית. פלסטיקה רבה עוטה את גופו של הכלי, ישנם מדרסים רחבים לרגליים, זוג פנסים גדולים וגריל מעוצב מקדימה. מבט לאחורי הכלי מגלה לנו גם וו גרירה – בכל זאת, כלי עבודה, וקשת "בטיחות" מיותרת לתפארת מדינת ישראל. להשלמת ה-"לוק" ולנוחות הנסיעה – חמוש הטורינג 850 בחישוקי אלומיניום שחורים עטופים בצמיגי "14.

מתחת למעטה הפלסטיק פועמת (ונוהמת) לה תחנת כח קטנה ועוצמתית. מנוע ה-ProStar טווין מקורר הנוזל בנפח 850 סמ"ק המוכר והאמין של פולריס, המפיק 78 כוחות סוס. ל-850 טורינג SP, לא מעט מערכות טכנולוגיות: בראש ובראשונה, מערכת היגוי חשמלי EPS, מערכת בלימת מנוע EBS משולבת עם מערכת ADC אקטיבית המסייעת לירידה במדרון. יש גם צג דיגיטלי עם כמות מידע שלא הייתה מביישת מכונית מודרנית – ספידומטר, מד מרחק, מד סל"ד, שעון, TRIP A/B, חיווי הילוכים, מד דלק, חיווי מצב AWD, חיווי טמפרטורת מנוע, נורת אזהרה לחימום יתר ושקע מצת.

עולים על הכלי, מסובבים את המפתח, ומנוע ה-ProStar העוצמתי מתעורר לחיים בפמפומים סדירים ועמוקים. כבר משניות הישיבה הראשונות ניתן לומר, כי אין ספק שזו אחת הדרכים הנוחות ביותר שיש בנמצא לטיולי שטח. רוחבו של הטורינג 850 העומד על 1.2 מטרים, מקנה הרגשת עוצמה ובטיחות. במכת הגז הראשונה אפשר כבר להבין כמה המנוע הזה עם 78 כוחות הסוס שלו, חזק. הפתיחה עוצמתית, ויורה את הרוכב קדימה – ממש לא כלי טיולים חננה כמו שאולי ניתן לחשוב שהוא. השטחים שבין תל חדיד-יער בן שמן בואכה מצפה מודיעין הוא האזור אליו פנינו מועדות – גן שעשועי שטח עצום ומגוון עם שבילים, סלעים, עליות, ירידות וכו'.

קטע קישור קצר על הכביש בנסיעה (חברים מחו"ל שבחנו את הכלי מספרים שהמנוע הזה מסוגל לדחוף גם למהירות תלת ספרתית) ונכנסים לשטח. התגלגלות בשבילים הסלולים בהרכבה היא לא פחות מתענוג צרוף ואנחנו (אנוכי ויואב צלם המערכת הדגול), מסיירים לנו בשטח ונהנים מהנוף. כמה כיף יהיה לזוג אוהבים, לאבא וילד או ילדה לטייל ככה יחד בשטח. פק"ל קפה, בקבוק מים, עוגיות טעימות בתא המטען הקדמי, והגעה לנקודות הנוף היפות והמרוחקות ביותר. זה לא נהיה הרבה יותר טוב מזה. טרקטורון דו מושבי כמו הטורינג 850 יהפוך כל טיול שכזה לחווית בלתי נשכחת.

גם כניסה יותר עמוקה אל מעבה היער ולשבילים מעט יותר טכניים משולבי דרדרת וסלעים, לא עושה רושם על הטורינג 850 ש"יושב" על השביל ומגהץ כל מה שבדרכו. חריצים, בורות וקוליסים כמעט ולא מורגשים, הודות למערכת המתלים המצויינת המורכבת מזרוע A כפולה עם מהלך של 22.9 ס"מ מקדימה, ומערכת מתלים עצמאית (IRC) עם זרוע A כפולה ומהלך של 26 ס"מ מאחורה. משלים את חווית הרכיבה ההיגוי החשמלי – מערכת העונה לשם (EPS (Electronic Power Steering. ניתן לומר כי ההיגוי, כמו גם המבנה הארוך הינו ללא ספק נקודת התורפה השנייה של הטרקטורונים הדו מושביים, כשבאלו אפשר להגדיר אותו כמעורפל ואף לא בטיחותי. אך בפולריס ספורטסמן 850 לא כך הדבר – שינויי כיוון מהירים, כניסה ויציאה מפניות, גם כאלו שנותנות דרור לזנב – הכל נעשה בבטיחות וללא חשש מאיבוד שליטה בעקבות מבנה הכלי הארוך גם במהירות גבוהה, הודות לגיבוי החשמלי.

טיפוס מדרגות אבן הינה אחת מהפעילויות המועדפות על הטורינג 850. הודות למרווח גחון נדיב של 28.5 סנטימטרים, הבולדרים והסלעים נבלעים תחת הכלי כלא היו. שוב הופתענו לגלות כי למרות עוצמת המנוע שלא מוטלת בספק, לספורטסמן 850 טורינג אופי נשלט וידידותי. הוא יכול ויודע לשחרר את כל כוחו במכת גז אחת – באם יידרש, ומצד שני מאפשר תמרון צפוף בזוויות חדות – כך כאשר עלינו על המסלעה שעניכם רואה בתמונות ונדרשנו לתקן את קו הירידה שלנו – פעולה שדרשה לא מעט "אחורה-קדימה" על רדיוס קטן. החלפה בין מצבי 2X4 ל-4×4 מתבצעת בקלות בלחיצת כפתור דרך בורר ההילוכים שעל הכידון.

בירידה מרידות חדות ותלולות מתגלים בלמי הטרקטורון במיטבם. הם מספקים נשיכה החלטית אך רגישה, ויאפשרו לרוכב לבלום בעוצמה וביעילות גם ברכיבה מהירה בשביל. בירידות חזקות במיוחד המשלבות גם מדרגות אבן ואתגרי שטח אחרים, נכנסת לפעילות מערכת ה-ADC האקטיבית, הבולמת את הכלי ומסייעת לירידה במדרון. מרוב פאן בשטח, כמעט אפשר לשכוח שלספורטסמן 850 טורינג יש ייעוד נוסף – ללוות את החוואי והחקלאי בעבודתו. עם עבירות יוצאת מן הכלל בשטח, וו גרירה אחורי, יכולת העמסה של 260 קילוגרם וכוח גרירה מקסימלי של 680 קילוגרם, מדובר בסוס עבודה לא קטן שכל אחד ישמח לצרף לצוות.  

סוף דבר
בעיני רוכבי הטרקטורונים הרגילים, נתפסו תמיד הכלים הדו-מושביים כסוג של נטע זר. די בצדק יש לומר – עם הגוף המוארך והכסא ה"קטנועני" משהו באחורי הכלי. הפולריס ספורטסמן 850 טורינג הגיע לכאן כדי לנפץ כמה דעות קדומות, והוא עושה את זה בגדול. בזכות התנהגות של טרקטורון חד מושבי יחד עם היכולת לשאת שני רוכבים כחוק, יש פה כלי שמייצר גם כמויות פאן בלתי נגמרות –  לרוכב היחיד שמחפש לפרוק קצת את לחצי השבוע בכמה שעות בשטח, לזוג המעוניין בכלי טיולים אידיאלי לסיורי טבע רגועים, וגם לחקלאי – ככלי עבודה יעיל ביותר המתאים לשימושים שונים. במחיר של 74,000 ש"ח מדובר ברכישה לא זולה, אך אם נסתכל על נתון זה תחת משקפיים של עלות=תועלת, נגלה שיש כאן חבילה לא רעה בכלל.

מנוע: ProStar טווין בנפח 850 סמ"ק

קירור: נוזל

הזנת דלק: מערכת הזרקה אלקטרונית

הספק: 78 כוחות סוס

מתלה קדמי: זרוע A כפולה עם מהלך של 22.9 ס"מ

מתלה אחורי: זרוע A כפולה, מערכת מתלים עצמאית נפרדת IRS עם מהלך של 26 ס"מ

יכולת העמסה: 261 ק"ג

יכולת גרירה: 680.4 ק"ג

משקל יבש: 365 ק"ג

קיבולת מיכל דלק: 19.9 ליטרים

גובה מושב: 90.8 ס"מ

בסיס גלגלים: 144.8 ס"מ

אורך X רוחב X גובה (ס"מ): 219.7 X 120.9 X 147.9

בלמים: 3 דיסקים הדראולים

צמיגים: "14

 

התגובות סגורות לפוסט זה.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל