מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

קיוואי בנלי
ברקום
ייעוץ קניה – עליון מתחת ללוגו
אינדיאן ימין
קונה אופנוע
הווסקוורנה באנר שמאל
שרקו
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אבניר קוביה שמאל
KTM עליון קוביה
רוית דדוש עליון
רפידו
לרט
סטומפ
KTM שמאל
סטפן
אופנוסנטר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
אוגוסטה קוביה הכי עליון
מתלה לקסדה
הארלי שמאל
ברקום שמאל
אינדיאן קוביה שמאל
HJC

מי המציא את הווילי?

מי המציא את הווילי?

אביעד רייס

צילום: רונן טופלברג

שנים רבות לפני ששוחרר הקלאץ' הראשון ורכיבת האופנועים החלה, תחום הפעלולים הדו-גלגלי היה נפוץ בכלל בקרב רוכבי אופניים. בסוף המאה ה-19, דגם האופניים ששימש את רוכבי הפעלולים היה שונה מאד מהיום – והיה מורכב ברוב המקרים מגלגל קדמי ענק, וגלגל אחורי קטן. היו לא מעט פעלולנים דו-גלגלים שלקחו את התרגילים שלהם אל האקסטרים, אבל אחד מהם, דניאל ג'יי קנארי, היה בולט במיוחד. 

קנארי החל לרכוב בשנת 1879, בתקופה בה אופניים היו כלי תחבורה חדש יחסית. ממש כמו רוכבים כיום, שמתייחסים אל האופנוע שלהם כאל כלי פאן ולא רק כלי תחבורה, כך היה גם קנארי, ואושיות מהתקופה ההיא יודעות לספר כי היה קופץ, רוכב בלי ידיים ומבצע תעלולים שונים ומשונים על האופניים שלו, ואפילו פעם אחת תכנן לרדת ברכיבה את המדרגות המפורסמות שבגבעת הקפיטול בארה"ב. טריק נוסף שהגה קנארי, שלא בוצע בעבר על ידי שום פעלולן אחר, היה הרמת הגלגל הקדמי באוויר שלימים יזכה לשם הקליט – "ווילי". 

למה שתאמינו לזה? גם אנחנו שאלנו את עצמנו. בעוד שסמארטפונים, פייסבוקים וסטורים עוד לא היו קיימים, ישנן מספר עדויות מהתקופה ההיא, שמצביעות שקנארי הוא, ככל הנראה, אבי הווילי. הראשונה – הוא היה הפעלולן הבכיר והידוע ביותר באותם ימים, ואפילו כונה על ידי פעלולנים אחרים "אבי התחום". אם היו מספרים לכם שטראויס פסטרנה עשה בק-פליפ מרובע עם RZR כנראה שהייתם מאמינים נכון? אז זה אותו דבר. 

עובדה שנייה מדברת על כך שאופני הפעלולים עליהם רכב קנארי היו מדגם חדש יחסית, שהחליף דגמים מיושנים לתקופה ההיא שהיו עם שלדות מעץ וגלגלי פלדה, וכנראה שהיה קשה עד בלתי אפשרי לבצע איתם ווילי.

צילום: אילוסטרציה

 

עובדה נוספת, שלישית, מדברת על כך שהתרגיל בו תכנן לרדת את המדרגות בגבעת הקפיטול בוטל על ידי המשטרה, כך שיש סימוכין לכך שקנארי אכן היה פעלולן אופניים חסר פחד. עם השנים, פיתח קנארי קריירה זוהרת בתור פעלולן אופניים, והופיע בכל רחבי ארה"ב, במופעים שכללו פעלולים וירוטואוזים, בדרך כלל בשילוב אתרים מוכרים כמו ב"מדיסון סקוור גרדן" בניו יורק סיטי. קנארי רכב על אופניים עם גלגל גדול מקדימה וקטן מאחורה, ובהמשך החליף גם ל"אופני בטיחות" – שהם למעשה האופניים הסטנדרטיים של ימינו. 

עם השנים והירידה באטרקטיביות, פנה קנארי גם לתחומי ספורט אחרים, ואף ניסה את מזלו במשחק גולף מקצועי. קנארי עבר לשיקגו, שם פתח חברת מוניות גדולה ומכר אותה לאחר שהרוויח לא מעט כסף. הדיווחים האחרונים מספרים כי קנה אחוזה בפלורידה, ושם כנראה גם סיים את חייו. 

בין אם קנארי היה הראשון שהרים לווילי, ובין אם לא, המסורת נמשכת, כאשר דורות של רוכבים מרימים את הגלגל מעלה מעלה בהנאה. 

2 תגובות ל מי המציא את הווילי?

  1. אם קנארי היה הראשון שהרים לווילי, ובין אם לא, המסורת נמשכת, כאשר דורות של רוכבים מרימים את הגלגל מעלה מעלה בהנאה. 

    ובטפשות

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל 2