fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
לרט
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70

פיאג'ו יורבאן 125 – בטיחות עד הסוף

פיאג'ו יורבאן 125 – בטיחות עד הסוף

גלעד בן-זקן

צילום: שימי בר

בשנת 2006 פיאג'ו הציגה את הפטנט "MP3", קטנוע שקיבל גלגל שלישי בחזית ושמר על הדינאמיות של הדו-גלגלי. כעת לכבוד 2011 פיאג'ו מציגים גלגול נוסף של אותו הפטנט, ה- Yourban MP3. פחות משקל, יותר עיצוב והמון בטיחות, זאת כדי לפנות לפלח שוק רחב יותר וגם לעודד נשים לעלות על הכלי הקל והדינאמי יותר.

השורה התחתונה
ה-yourban (שיקרא אצלנו בפשטות יורבאן, או יורי) הוא אותה הגברת כמו ה-MP3, אך בשינוי אדרת לאחר דיאטה של 10% במחיר ו- 5% במשקל ובמידות. ככזה הוא ידידותי יותר לרוכבים קלים, ולנשים. השורה התחתונה המהותית ביותר שניתן לציין לגבי היורבאן היא הבטיחות, ועוד פעם בטיחות. כי נוכחות הגלגל הנוסף בחזית עם מתלה ה-MP3 החכם שמתפקד בהתאם לתנאי הדרך עושים מצווה בשמירת הרוכב עם הצד של הגלגלים כלפי מטה.

מראה עיצוב, מכלולים
ה-MP3 הוא אחד מאותם כלים שככל הנראה, לא יכבשו את השוק הקטנועים הישראלי אם לא יתומרץ בתוכנית שיווקית מהפכנית. הוא נראה אחר, הוא לא מובן ומי שלא פתוח בראשו לחבק טכנולוגיה חדשה כנראה שלא יכניס אותו (בדיעבד לצערו) למערכת השיקולים שלו. נתחיל בפרט עובדתי קטן, בפריז נמכרים ביום אחד מספר קטנועי MP3 זהה לכמות ה-MP3 שנמכרים בישראל בשנה שלמה. דבר זה ממחיש עד כמה שהפוטנציאל עדיין ענק עבור השוק הישראלי. לפני כחודשיים נחשפנו ליורבאן במסיבת עיתונאים בתזמון מושלם בדיוק כשהחזרתי את הבוורלי מרכיבת מבחן. הסיבה לשלמות התזמון מבחינתי הינה שהיורבאן  הוא MP3 מבוסס בוורלי. מה שאומר קטן יותר, קל יותר, וסקסי הרבה יותר. בהשוואה ל-MP3 125 סמ"ק רגיל היורבאן 125 השיל מעליו עשרה ק"ג, קיצר את בסיס הגלגלים ב-5 ס"מ וקיצר את אורכו ב-10 ס"מ. כל זאת תוך לקיחת מערכת ה-MP3 שבחזית אחד לאחד. היורבאן מוצע בשני המנועים בהם מוצע הבוורלי, אחד 125 והשני 300. יצאתי עם דגם ה-125 לאורבניקה הארצישראלית.

נוחות והתנהגות
מתלה ה-MP3 הינו התקן עליו תלויים צמד גלגלים. בזמן עמידה במקום ניתן לנעול את המתלה וכך הקטנוע מבצע חניה כמו מכונית, ללא שימוש בג'ק. כך ניתן לתמרן אותו לתוך חניות כאשר מנועו כבוי בקלות רבה, גם לאחור, זאת תוך שימוש בכידון כהגה. בסיום התמרון למשוך בלם חניה, ואין צורך להשתמש בג'ק המרכזי לצורכי חניות. ברמזור עימדו מבלי להוריד רגליים וצפו במבטי הסובבים, זה מחזה נחמד.

כשהמתלה אינו נעול הקטנוע הינו "דו-גלגלי" לכל דבר ועניין. הוא פונה בהטיה כמו דו-גלגלי, פקודות ההיגוי של הרוכב מתבצעות באותה התפיסה של רכיבה על דו-גלגלי. כל מה שידעת, נשמר גם כאן. רק עם אלמנט נוסף, וזה אקסטרה בטיחות. אם תיקחו רכיבת הדגמה בכבישי דרום ת"א, מהר מאוד תרגישו את היציבות שנשמרת בפניות גם תחת מהמורות, וגם תחת אספלט חלקלק. אספלט שנראה כמו מראה ועדיין מספק אחיזה ליורבאן בהטיה, גם בפניה מהירה מידי. בשלב מסוים של הגברת ההטיה או הגברת המהירות מרגישים את אובדן האחיזה, זה השלב שבו כל קטנוע נורמאלי היה נופל החוצה ו"נשפך" מהפניה ל-Low-Side. היורבאן מצידו ממשיך כמו מכונית, קצת מחליק, קצת יללות צמיגים, אבל לא נופל. ממשיך בפניה תחת ערפל היגוי יתר, אבל פונה. ואת כל זה הוא עושה אחרי שעבר את נקודת האל חזור שבה קטנוע סטנדרטי היה נכשל, לאחר מכן הוא אף חוזר מנקודה זו. על מנת להמחיש עד כמה טוב עובד העסק, נעלה ונרד מדרגה באלכסון. בעליה גלגל אחד עולה לפני הגלגל השני, ניתן אף לחנות כך ולנעול את המנגנון כך שהמתלה לא מאוזן, אך הקטנוע כן. בירידה גם כן אותה תופעה, אחד יורד לפני השני. כיוון שהכוח שפועל מהמדרגה על הקטנוע מתחלק לשני גלגלי החזית, האחד משמש כמנוף המפחית את הזעזוע שמתקבל כל פעם מגלגל אחד לשני לחצי, בזמן שירידת מדרגה זהה עם קטנוע רגיל תלווה בזעזוע כפול. מיותר לציין שעם דו-גלגלי סטנדרטי כלל לא ניתן לטפס מדרגה באלכסון, שכן גלגל אחד אינו יכול לטפס בזוית שאיננה 90°. מטבע הדברים של צמד גלגלי החזית ההיגוי מעט כבד יותר לעומת דו-גלגלי רגיל. משיכת ידיות הבלמים מאפשרות בלימת חרום עוצמתית בקו ישר מבלי לחשוש מנעילת הגלגל הקדמי והנפילה כתוצאה מכך. ניתן לרדת על הבלמים, פשוטו כמשמעו, כמו במכונית.

ביום-יום
בדומה לבוורלי החדש שנבחן אצלנו בעבר גם היורבאן קיבל את אותו תא המטען עם גלגל 14" מאחור ואת אותה יחידת התאורה האחורית. תא מטען זה יכיל קסדה מלאה פלוס קסדת 3/4 וחפצים קטנים כמו ארנק לצידם. בחזית מעל ידית בלם החניה תמצאו וו לתליית שקית או תיק גב וזהו. עיצוב לוח השעונים לקוח גם הוא מהבוורלי ומציע לוח קלאסי, אינפורמטיבי ונעים לעין, כמו כן, הקטנוע כולו כחבילה, מושך ונראה טוב וסקסי בהרבה לעומת המראה הגמלוני יותר שמציע ה-MP3 המקורי. פתיחת תא המטען מתבצעת מהסוויץ' בלבד, וכמו כן פתח התדלוק.

יחידת הכוח בנפח 125 סמ"ק מכוונת את הדגם לשימוש אורבני נטו. למרות שהכלי קל יותר מאחיו הגדול, הוא עדיין שוקל 204 ק"ג, ככזה הוא מאיץ לאט ומהירותו המרבית לא תחצה את קו ה-100 קמ"ש ב-GPS. בזוג זה אף קשה יותר, מה שמחייב מהירות שיוט שבין 80 ל-90 קמ"ש. היורבאן 125מכוון את רוכשו לכרך העירוני בלבד. לרוכב שחשובה לו הדרך הבינעירונית אמליץ להוסיף כ-10% למחיר ולקבל את מנוע ה-300. מה שיחייב רישיון A1 במקום ה- A2 המותר לדגם הנבחן כאן ויקפיץ את מחיר ביטוח החובה בעוד כ-20%. צריכת הדלק המדודה במבחן עמדה על 1:25 ק"מ/ל' לעומת 1/29 שהציע הבוורלי 125, כאן גובה תוספת המשקל מחיר בשקלים ולא רק בביצועים.

מחיר, אחזקה, אחריות
לאחר שלושה ימי רכיבה על גבי היורבאן 125 חשוב לציין מעבר לפרטים הפיקנטיים, קרי סקסי, קליל יותר ונוח מאוד גם לזוג וכו', את הפרט המהותי ביותר, זוהי הבטיחות. ממש חששתי לעלות בחזרה על הקטנוע הפרטי שלי לאחר היוודעות לחיים בטוחים לצד היורבאן. חששתי שאולי היורבאן מתח לי את הגבולות ולא אדע להעריך ולכבד כבישים חלקלקים. אז עם משנה זהירות עליתי בחזרה על הקטנוע הפרטי שלי עם מסקנה אחת מאוד ברורה: כן הוא יקר יותר, עם שנתיים אחריות או 24,000 ק"מ ומחיר של 38,955 ₪ הוא למעשה יקר כמעט פי שניים מקטנועים יוקרתיים בנפחו. אך הוא בטיחותי במספר רמות מעל.

תשכחו מהחלקות טיפשיות על כתם קטן, או כפל ושבר אספלט בפניה, כל אותם ההחלקות השטותיות שמבקרות אותנו פעם בשנה בממוצע. על כל אלה היורבאן, וגם ה-MP3 הרגיל לצורך העניין, ידלגו בקלות. באמצע אוגוסט צץ לו יום ראשון של גשם קל שלאחריו משתמשי הפייסבוק הפיצו הודעות כפטריות אחרי הגשם "אאוץ', החלקתי הבוקר בדרך לעבודה". כל ההחלקות האלה שלרוב נגמרות בטוב יכולות להימנע על כלי כזה, כי לעיתים הן נגמרות גם ברע. לטעמי אם לקוח עשה את המאמץ ורכש קטנוע תלת שכזה, הוא ראוי לפחות להנחת ביטוח כרוכב שיהיה מעורב בפחות תאונות, אם לא פתיחת קטגוריית ביטוח חובה דיפרנציאלית בפני עצמה לבעלי כלים אלו. את זה בשוק הפגוע שלנו, צריך לחבק ולעודד. יום אחד הרי יוסיפו לזה ABS ובקרת החלקה, ומה נאמר אז?

תעודת זהות

פיאג'ו יורבאן 125
מחיר:
38,955 ש"ח
אחריות: שנתיים או 24,000 ק"מ
שנת דגם: 2011
דרגת רשיון: A2

נתונים טכניים

מנוע: סינגל, 124 סמ"ק, 4 פעימות, 4 שסתומים, קירור מים, הזרקת דלק
הספק: 14.9 כ"ס ב-9,250 סל"ד
מומנט: 1.2 קג"מ ב-7,250 סל"ד
מתלים: קדמי – זרועות הידראוליות, אחורי- בולם כפול, כוונון עומס קפיץ
בלמים: קדמי – דיסק כפול 240 מ"מ, 2 בוכנות אחורי – דיסק 240 מ"מ, 2 בוכנות
צמיגים: – קדמי – 110/70-13 , אחורי – 140/60-14
בסיס גלגלים: 1,440 מ"מ
גובה מושב:
780 מ"מ
מיכל דלק: 10.8 ליטר
משקל: 206 ק"ג

מדידות

צריכת דלק (מבחן): 25 ק"מ לליטר
טווח רכיבה: 270 ק"מ

גלריה

12 תגובות ל פיאג'ו יורבאן 125 – בטיחות עד הסוף

  1. תודה על שיתוף הפעולה והרצון לתת כתף לנו כאן בדו"גרי.

  2. מבחן ממצא וכתוב בצורה יפה מאוד!
    ח"ח לכותב

  3. וגם צעיר,תודה על האינפורמציה, בהחלט אשקול שדרוג

  4. ב29/8/13 רכשתי mp3 250. לאחר 8וחצי חודשים שבק המצבר חיים .נאלצתי לשלם 637 ש״ח באופנועי שימי בנתניה. עוזיהו שטיין

  5. מי ישלם כמעט 40,000 ש"ח עבור קטנוע 125?
    ואם המכירות לא משהו, אז איזו הצדקה יש לייבא אותם?

    אולי עדיף לקנות את הטריסיטי בחצי מחיר?

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל