חיפוש כללי

דף הבית  >> דו"גרי פלוס >> פיאג'ו
פיאג'ו MP3 יורבאן 300 - עכבר העיר פיאג'ו MP3 יורבאן 300 - עכבר העיר
  תומר לשר    צילום:   תומר לשר
היורבאן אמור להיות האח הצעיר, העירוני והשובב במשפחת ה-MP3 של פיאג'ו ששם דגש על ניוד עירוני ועיצוב אופנתי. האם יש לו מה להציע מול קטנועים קונבנציונליים?
תעודת זהות
פיאג'ו MP3 יורבאן 300
מחיר: 38,955 ש"ח
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ
שנת דגם: 2012
דרגת רשיון: A1

נתונים טכניים
מנוע: צילינדר יחיד, 278 סמ"ק, 4 שסתומים, גל זיזים עילי יחיד, קירור מים, הזרקת דלק
הספק: 22.4 כ"ס ב-7,500 סל"ד
מומנט: 2.3 קג"מ ב-6,500 סל"ד
קדחXמהלך: 63X75 מ"מ
מתלים:
קדמי - זרועות מקביליות
אחורי - בולם כפול, כיוון עומס קפיץ
בלמים:
קדמי - צמד דיסקים 240 מ"מ, קליפר שתי בוכנות
אחורי - דיסק 240 מ"מ, קליפר בוכנה אחת
צמיגים:
קדמי - 110/70-13
אחורי - 140/60-14
בסיס גלגלים: 1,440 מ"מ
גובה מושב: 780 מ"מ
מיכל דלק: 10.8 ליטר
משקל: 206 ק"ג

מדידות

MP3 יורבאן 300

כשהוציאה פיאג'ו בשנת 2006 את ה-MP3 לאוויר העולם לא שיערו האיטלקים שיזכו להצלחה כל כך גדולה עם הקונספט התלת גלגלי שלהם. בזכות צמד הגלגלים מלפנים הצליחו למשוך ה-MP3 ותאומו הג'ילרה פוקו לא מעט רוכבים שחששו עד אותה עת לעלות לרכב דו-גלגלי, אך עם זאת נזקקו לפתרון תעבורה עירוני/פרברי מהיר. לקח לעולם וגם למתחרים זמן לעכל את הקונספט אך עם מכירות של למעלה מ-20 אלף כלים בשנה אי אפשר להתווכח ורק כעת מתחילים לצוץ בעולם מתחרים ראשונים שיאיימו על הנישה החדשה שיצרה פיאג'ו.

למרות ההצלחה של ה-MP3 הוא זכה גם לביקורות, בעיקר בגלל שעבור רוכבים חדשים ונשים הוא היה קצת גדול, כבד ומגושם מידי. אי לכך רקחו האיטלקים את היורבאן, גרסה מוקטנת, מעוצבת וקלה יותר של ה-MP3 שגם משמרת את יתרונות הקונספט.  בעבר כבר בחנו את היורבאן 125 והתרשמנו ממנו לטובה למעט עניין הביצועים המוגבלים עקב המשקל והנפח. כעת הזדמן לנו לרכב על היורבאן 300 החזק משמעותית בדיוק רגע לפני שהוא זוכה למתחרה ישיר בארץ בדמות הקוואדרו ששיווקו החל לאחרונה.

השורה התחתונה
היורבאן בא להציע בעיקר בטיחות בזכות 3 גלגלים ומחיר אשר זול בכעשרת אלפים ש"ח מ ה-MP3 הרגיל בגרסת ה-250 סמ"ק. העיצוב וממדים הקומפקטיים של היורבאן מייעדים אותו להתנהלות עירונית ולא ירתיעו רוכבים הרגילים שיעברו אליו מדו"ג ממוצע. המראה העתידני והחביב מושך אחריו לא מעט תשומת לב וגם מצליח להסוות את גודלו. התנהגות כביש לא רעה בכלל כשהבונוס הגדול מגיע בדמות היציבות הגבוהה בזכות אותו גלגל השלישי. גם השילוב בין המנוע לתמסורת מחזק את התחושה שהיורבאן תוכנן לתת מענה גם הם לחיים עירוניים אם כי בהחלט ניתן לצאת איתו לגיחות פרבריות.
בסך הכל מדובר בקטנוע פרקטי שיענה על צרכי קהל היעד שאליו הוא מיועד. היורבאן לא זול אבל מצליח להיות אטרקטיבי לעומת אחיו הגדול למעט עניין תעריף הביטוח המוגדל.



מנוע,תמסורת, ביצועים
על יחידת ההנעה והתמסורת ניתן לדבר בפסקה אחת מסיבה מאוד פשוטה, שניהם תוכננו נטו להתנהלות עירונית. המנוע הוא אותו מנוע שמשרת גם את הבוורלי 300 ולמעשה נפחו הוא 278 סמ"ק. למרות תוספת הנפח המנוע מרגיש מעט חלש. הספקו עומד על 22.4 כ"ס ב-7,500 סל"ד, הספק שניתן למצוא אצל לא מעט כלים בנפח של 250 סמ"ק. למרבה המזל היורבאן מצויד בווריאטור שמתפקד מעולה ועוזר לו למשוך היטב במעלה הסל"ד ובא לפצות על העדר הכוח. השילוב בין המנוע לתמסורת מעולה כמקובל בפיאג'ו והיורבאן מאיץ היטב החל מתחילת הנסיעה ועד למהירות של כ-115 קמ"ש לערך. משם והלאה העניינים הופכים עצלים ומורגש שם אותו חסרון בכוח. המהירות הסופית של היורבאן לא מרקיעה שחקים וזאת, כפי שנאמר, כי הכלי תוכנן להתמודד עם העיר ופחות עם מה שקורה מחוץ לה. היורבאן מסתפק במהירות מרבית של כ-130 קמ"ש, מהירות הנראית דיי איטית ל-300 סמ"ק אך אל תשכחו שנוסף גלגל שלישי, משמע יש יותר חיכוך שעל יחידת ההנעה להתמודד עמה. בנוסף היורבאן אומנם קל מה-MP3 אך עדין שוקל כ-40 ק"ג יותר מאשר אותו בוורלי 300.

התנהגות, מתלים, בלמים
מבחינת זריזות ותמרון ההתנהגות של היורבאן לא נופלת הרבה מהתנהגות קטנועים מן המניין. לקיחת פניות בעיר, השתחלות בין מכוניות, שמירת קו בפניות מחוץ לעיר וכו' יעשו בביטחון מלא כשהגלגל השלישי תורם את שלו הודות לשטח המגע הגדול יותר עם הכביש. המינוס היחידי שאני מצאתי למערכת הזו היא יכולת החמיקה ושינוי כוון מהירים. פה היורבאן מתקשה לעמוד עם הכוחות הפועלים וכתוצאה מכך שינויי כיוון לוקחים יותר זמן מקטנוע קונבנציונלי. מומלץ לקחת את זה בחשבון אם אתם מגיעים ליורבאן מקטנוע רגיל ולמרות תחושת הביטחון אותה היורבאן מעניק לא לחפש הרפתקאות מיותרות.
המתלים ביורבאן מעט קשים אבל עושים את עבותם בצורה טובה. היורבאן יגהץ היטב את רוב המפגשים עם מהמורות ובורות בכביש. גם בכניסה לפניות עם מכשולים כאלו ואחרים המתלים עוקבים היטב אחר תוואי הכביש, זאת גם בזכות חישורים בקוטר של 13 אינטש מלפנים ו-14 אינטש מאחור.

הבלמים חזקים ונושכים כשאפשר להגיד שהאחורי אפילו יותר מדיי מכיוון שרוב משקל הקטנוע מונח מלפנים וכמעט אין משקל (יחסית כמובן) על הגלגל האחורי. מעולם לא קרה לי שכל כך הרבה פעמים נעלתי את הבלם האחורי בלי כוונה. צריך להבין את חלוקת המשקל בקטנוע לפני שמנסים להגיע לבלימות מקסימאליות מכיוון שהאחורי פשוט ממהר להינעל. מערכת ABS  בהחלט הייתה יכולה לבטל מצב זה. מלפנים הסיפור שונה לחלוטין וכשישנם שני גלגלים שלכל אחד מהם דיסק משלו מתקבלת פעולת בלימה נהדרת. שלא תחשבו שאי אפשר לנעול אותם גם, אפשר ועוד איך, פשוט השלב הקריטי של "העמסת הפרונט" בעת בלימה הוא מאוד חשוב וכשיודעים לתפעל תקבלו מכונה שיודעת לקצר מרחקי בלימה באופן מדהים.



מראה, עיצוב, שימושיות
היורבאן נראה מכל זווית כאילו הגיע מאיזו גלקסיה אחרת וכי מהנדסי נאס"א ישבו על תכנונו ולא צמד איטלקים ממילאנו רבתי. לדעתי יש לו קטע מגניב, הוא רחוק מלהיות קונבנציונלי ולבטח נאה יותר מה-MP3 הרגיל. המכלולים כמו ברוב קטנועי פיאג'ו מרגישים איכותיים הן מבחינת החומרים והן מבחינת ההרכבה.
למרות הימצאותו של גלגל שלישי אין מורגש הדבר בהתנהלות עירונית. רוחב הקטנוע דיי זהה לשאר הקטנועים שיש בשוק וישנם כאלו אשר ירגישו רחבים ממנו. מושב היורבאן לא רחב ומאפשר להוריד רגליים אפילו שאין בכך באמת צורך בעמידה ברמזורים. חסרונו היחיד של המושב הוא בתחושתו המעט נוקשה.

משקף הרוח הקטן שנמצא מלפנים עושה בעיקר עבודה קוסמטית. תא המטען מתחת למושב יכול להכיל קסדה שלמה ואולי גם קסדת 3/4, סביר לכל דעת. לוח השעונים רובו אנלוגי ומספק אינפורמציה בסיסית כשהוא קריא ונעים לעין. מלפנים ניתן למצוא, אם ממש מחפשים, וו תליה אשר נחבא ומתקפל לתוך הקטנוע. למורכב ישנן רגליות מתקפלות אשר נשלפות וחוזרות לפי הצורך. היורבאן מעוצב בצורה כל כך חלקה וזורמת שלרגע נראה כי אין רגליות למורכב. המראות ממוקמות במקום הנכון ועוזרות היטב לקרוא את המתרחש מאחור.

מחיר, אחריות, אחזקה
מחיר של 38 אלף ש"ח מציב את היורבאן 300 בין קטנועי ה-250/300 היקרים לבין קטנועי המנהלים המגושמים בנפח 400 סמ"ק. כאמור המתחרה הגדול של היורבאן, תרתי משמע, מגיע מבית והוא ה-MP3 RST 250 היקר יותר ב-10 אלף ש"ח. מתחרה נוסף שהגיע בימים אלו הוא הקוואדרו 350 אך גם הוא  יקר משמעותית מהיורבן בשיעור של כ-7,000 ש"ח מה שהופך את היורבאן לאופציה התלת גלגלית הזולה שבנמצא.
מרווח הטיפולים עומד על אחת ל-10 אלף ק"מ כאשר כל 5,000 ק"מ יש להיכנס לבדיקה שגרתית הנעשית ללא תשלום. עלויות הטיפולים ל-20 אלף ק"מ מסתכמות בכ-4,100 ש"ח. היורבאן נמכר עם אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ.


פיאג'ו MP3 יורבן 300 - מחירי טיפולים (כולל חלפים, עבודה ומע"מ)

טיפול 1,000 488 ש"ח
טיפול 10,000 1,797 ש"ח
טיפול 20,000 1,797 ש"ח


תודה לדניאל אזרזר על העזרה בביצוע הצילומים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
תגובות 
הוסף תגובה
  •  20/07/2012 שלושה גלגלים / אלון1.
    ביום שהוא הגיע לארץ- כבר שכבתי על הרצפה מתחתיו וניסיתי להבין את מבנה מערכת המתלים הקדמיים והעברת הכוח. במילה אחת: מתוחכם.
  •  20/07/2012 אני מאוד מפחדת לרכב / ענת2.
    ורק בזכות הMP עליתי על הכביש. לא מעניינת אותי המהירות או הנתונים- אלא רק שלא אפול. ואני משתמשת בו כל יום ונהנית מכל רגע.
  •  20/07/2012 הבעיה העיקרית היא המשקל העצמי הגדול / דודי3.
  •  20/07/2012 עם כל הכבוד ליורבאן / אברהם אלייקים4.
    אני נשאר עם דו
  •  20/07/2012 מחכה לקוואדרו עם ארבעת הגלגלים / שייקה5.
    סקירה יפה מפורטת ומקצועית, ישר כוח ושיהיה לאם.פי עוד קצת כוח....
  •  20/07/2012 עופר אבניר, אולם התצוגה בסדנא / מגיע ח.ח.6.
    נסיון רב שנים, צוות רציני ומקצועי, יחס אישי, הדרכה והסברים. זה מה שתקבלו אצלם ואז תחליטו איזה כלי לקנות. זול זה יקר ויקר זה זול...
  •  20/07/2012 למי שמחפש כורסא. נקודה / מאיר ודליה7.
    אתם תברכו את האיטלקים ולא יכאב לכם הגב גם אחרי יום שלם על הכביש. אנחנו זוג נשוי ונשוי גם ל MP שלנו. לא מחליפים ונהנים ממנו כבר שנה.
  •  20/07/2012 בשבילי 2 גלגלים.. פרימיטיבי / צחי8.
    מבחן יפה
  •  20/07/2012 פתרון מעולה לעיר / מוטי9.
    לא חושב שזה הכי אידאלי, אבל נראה נהדר ומגניב
  •  20/07/2012 כלי מעולה, אצלי כבר שנה. / א10.
    החלפתי את המגן רוח למגן גבוה יותר, מתפקד מצויין. אני נוסע נסיעות ארוכות בינעירוניות ללא בעיה כלל.צריך להסתגל אליו במעבר מדו גלגלי אבל תוך זמן קצר מתגלים הייתרונות המיוחדים שלו.
  •  20/07/2012 כלי קלאסי לכוסיות ולפחדנים כרוניים / אורן גוטנג11.
    מה השלב הבא? קטנוע עם גלגלי עזר?
  •  20/07/2012 מצטער אבל יקר מידי / ZZR12.
    הקונספט הבטיחותי אולי טוב לרוכבים מתחילים אבל במחיר של 38 אלף ש"ח זה כלי מותרות ובהתחשב בעובדה שהוא מוגבל בעיקר לעיר אז חבל על הכסף. אם הוא היה עולה כמו קטנוע 350 רגיל אולי היה לו סיכוי
  •  21/07/2012 עשיתי נסיעת מבחן. / ירון13.
    הכלי באמת קליל לרכיבה ונותן הרגשת ביטחון.. אבל הוא יקר לכיסי בכל אופן.
  •  21/07/2012 עוד מעט תהייה תחרות כשיגיעו עוד כלים / צביקה 14.
    עם שלושה גלגלים ואז אולי יהייה אפשרי לקנות אותם בזול יותר.
  •  21/07/2012 לא מסתכל על המחיר / בשם הבטיחות15.
    התהפכות עולה הרבה יותר.
  •  21/07/2012 אפשר לטפס מדרכות רק באלכסון / אוהד16.
    ולא בתשעים מעלות במאונך, אז גם הבעיה הזו נפתרה.
  •  21/07/2012 למגיב מס' 11 / גיל17.
    נכון. אני פחדן כרוני, אחרי ארבע תאונות- וזה הצ'אנס שלי להמשיך לרכב. ואני חושב על העניין כבר הרבה זמן ולא אכפת לי להתפשר על משקל וביצועים. הבעיה הנוספת שלי היא המחיר.
  •  21/07/2012 גם "איחוד הצלה" רוכבים עליו / אריה18.
    זה ארגון שמתנדביו החרדים עברו הכשרות בעזרה ראשונה והצלת חיים- הם מגיעים לפני האמבולנס במקרה של תאונה. התקינו סירנה וצ'קלקה ומצילים חיים. בגאז' ענק. שיבורכו.
  •  26/07/2012 לאורן הגיבור מ 11. / קוקי19.
    מזל שיש גיבורים כמוך!! טרזן קטן על ידך ובכלל בטמאן נוזל לרגליך. אתה הישראלי הקלאסי- גיבוררררררר.
  •  04/06/2014 מה שבאמת חשוב זה שכולנו נגיע למחוז חפצנו בשלום / אנא שמרו על עצמיכם20.